Organizational identity and competition a study of US semiconductor industry

Organisationaalinen identiteetti ja kilpailu : tutkielma puolijohdeteollisuudesta. Tutkimuksen​ ​tehtävänä​ ​on​ ​selvittää,​ ​miten​ ​kaksi​ ​samalla​ ​puolijohdesektorilla​ ​kilpailevaa yritystä,​ ​Intel​ ​Corporation​ ​ja​ ​Advanced​ ​Micro​ ​Devices,​ ​kuvailee​ ​itseänsä​ ​ja​ ​kenttäänsä su...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Säynäjäkangas, Arttu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55896
Description
Summary:Organisationaalinen identiteetti ja kilpailu : tutkielma puolijohdeteollisuudesta. Tutkimuksen​ ​tehtävänä​ ​on​ ​selvittää,​ ​miten​ ​kaksi​ ​samalla​ ​puolijohdesektorilla​ ​kilpailevaa yritystä,​ ​Intel​ ​Corporation​ ​ja​ ​Advanced​ ​Micro​ ​Devices,​ ​kuvailee​ ​itseänsä​ ​ja​ ​kenttäänsä suhteessa​ ​kilpailijoihinsa​ ​ja​ ​siten​ ​rakentaa​ ​ja​ ​ylläpitää​ ​organisationaalista​ ​identiteettiään. Tutkimuksen​ ​teoreettisena​ ​näkökulmana​ ​on​ ​tarkastella​ ​markkinoita​ ​sosiaalisesti​ ​rakentuneena kenttänä​ ​jota​ ​kilpailu​ ​ylläpitää.​ ​Analyysimenetelmänä​ ​on​ ​käytetty​ ​koneoppivaa​ ​tekstin mallinnusmenetelmää​ ​nimeltä​ ​Latentti​ ​Dirichlet​ ​Allokaatio​ ​(LDA),​ ​jolla​ ​on​ ​tutkittu tutkimukseen​ ​valittujen​ ​yritysten​ ​vuosiraportteja.​ ​​Menetelmällä​ ​tarkastellaan​ ​vuosiraporteissa esiintyviä​ ​aiheita​ ​sekä​ ​niiden​ ​vuosittaista​ ​muutosta.​ ​Havaintoja​ ​tarkennetaan​ ​suorilla lainauksilla​ ​teksteistä​.​ ​Tulosten​ ​pohjalta​ ​argumentoin​ ​muun​ ​muassa,​ ​että​ ​tutkimuksen yrityksistä​ ​pienempi​ ​tarvitsee​ ​organisationaalisen​ ​identiteettinsä​ ​ylläpitämiseksi​ ​jatkuvaa peilausta​ ​isompaan​ ​kilpailijaansa​ ​kun​ ​taas​ ​markkinalla​ ​hallitsevassa​ ​asemassa​ ​oleva​ ​isompi yritys​ ​näkee​ ​itsensä​ ​yhtenä​ ​toimijana​ ​muiden​ ​joukossa.​ ​Tutkimuksen​ ​lopuksi​ ​esitän​ ​kriittisiä havaintoja​ ​menetelmän​ ​käytöstä​ ​tutkimuksessa,​ ​sekä​ ​mahdollisia​ ​tulevaisuuden tutkimuksellisia​ ​polkuja,​ ​joita​ ​tutkielma​ ​osaltaan​ ​avasi. This​ ​thesis​ ​investigates​ ​how​ ​firms​ ​construct​ ​their​ ​organizational​ ​identity​ ​through​ ​competition with​ ​other​ ​firms​ ​that​ ​they​ ​deem​ ​similar​ ​through​ ​a​ ​close​ ​study​ ​of​ ​two​ ​notable​ ​semiconductor companies.​ ​The​ ​annual​ ​reports​ ​that​ ​the​ ​firms​ ​produce​ ​on​ ​a​ ​yearly​ ​basis​ ​is​ ​a​ ​promising​ ​cache of​ ​data​ ​into​ ​understanding​ ​social​ ​phenomena​ ​that​ ​happen​ ​in​ ​and​ ​between​ ​firms,​ ​including those​ ​relating​ ​to​ ​organizational​ ​identity.​ ​A​ ​relatively​ ​novel​ ​machine​ ​learning​ ​technique​ ​called Latent​ ​Dirichlet​ ​Allocation​ ​is​ ​used​ ​to​ ​model​ ​this​ ​data​ ​in​ ​the​ ​case​ ​of​ ​two​ ​prominent semiconductor​ ​firms,​ ​Advanced​ ​Micro​ ​Devices​ ​and​ ​Intel​ ​corporation,​ ​to​ ​inductively​ ​discover some​ ​aspects​ ​of​ ​how​ ​they​ ​discuss​ ​competition​ ​in​ ​annual​ ​reports​ ​which​ ​is​ ​then​ ​used​ ​to​ ​deepen our​ ​understanding​ ​of​ ​competition​ ​as​ ​a​ ​facilitator​ ​of​ ​organizational​ ​identity