Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin

Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä varhaisen kommunikaation ja kielen osa-alueet vaikuttavat 5-vuotiaan lapsen sosiaal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hanka, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55837
_version_ 1828193101195247616
author Hanka, Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hanka, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hanka, Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hanka, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä varhaisen kommunikaation ja kielen osa-alueet vaikuttavat 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen pulmiin merkitsevimmin, ja eroavatko varhaisvaiheessa kielellisesti viiveiset lapset myöhemmissä sosiaalisissa taidoissaan tai käyttäytymisessään lapsista, joilla kielen kehitys on edennyt ikätasoa vastaavasti. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin vuonna 2003 käynnistämää Esikko-hanketta, jossa tutkittiin 6–24 kuukauden ikäisten lasten esikielellistä kommunikaatiota ja varhaista kielen kehitystä, sekä Tomera-hanketta, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisiä ja sosiaalisia taitoja sekä kykyä säädellä käyttäytymistään lasten ollessa 2-, 3- ja 5-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto koostui vanhempien Esikko- (n = 508) ja Tomera- (n = 296) vaiheissa täyttämistä kyselylomakkeista ja lapsille tehdyistä testeistä sekä viisi vuotta täyttäneiden lasten (n = 64) kyselyistä. Tutkimusaineisto analysoitiin korrelaatioanalyysia, t-testejä ja regressioanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessa havaittiin, että 12, 15 ja 18 kuukauden ikäisten sekä 2- ja 3-vuotiaiden lasten kielellisillä taidoilla, erityisesti puheen tuottamisella ja ymmärtämisellä sekä kielellisen kehityksen viiveellä varhaisvaiheessa oli merkitsevästi yhteyttä 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin, ja osittain myös käyttäytymisen pulmiin. Tutkimus tuo lisää tietoa varhaisen kommunikaation ja kielen kehityksen arviointiin ja tukitoimien kehittämiseen, sekä ymmärrystä kielen kehityksen yhteyksistä lapsen sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laakso, Marja-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hanka, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-11T09:44:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-11T09:44:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1738359", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55837", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksell\u00e4 yhteytt\u00e4 lapsen my\u00f6hempiin sosiaalisiin taitoihin ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 ilmeneviin ongelmiin. Lis\u00e4ksi tutkittiin, mitk\u00e4 varhaisen kommunikaation ja kielen osa-alueet vaikuttavat 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen pulmiin merkitsevimmin, ja eroavatko varhaisvaiheessa kielellisesti viiveiset lapset my\u00f6hemmiss\u00e4 sosiaalisissa taidoissaan tai k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4\u00e4n lapsista, joilla kielen kehitys on edennyt ik\u00e4tasoa vastaavasti.\r\nTutkimus oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin vuonna 2003 k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4\u00e4 Esikko-hanketta, jossa tutkittiin 6\u201324 kuukauden ik\u00e4isten lasten esikielellist\u00e4 kommunikaatiota ja varhaista kielen kehityst\u00e4, sek\u00e4 Tomera-hanketta, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisi\u00e4 ja sosiaalisia taitoja sek\u00e4 kyky\u00e4 s\u00e4\u00e4dell\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n lasten ollessa 2-, 3- ja 5-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto koostui vanhempien Esikko- (n = 508) ja Tomera- (n = 296) vaiheissa t\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 kyselylomakkeista ja lapsille tehdyist\u00e4 testeist\u00e4 sek\u00e4 viisi vuotta t\u00e4ytt\u00e4neiden lasten (n = 64) kyselyist\u00e4. Tutkimusaineisto analysoitiin korrelaatioanalyysia, t-testej\u00e4 ja regressioanalyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. \r\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 12, 15 ja 18 kuukauden ik\u00e4isten sek\u00e4 2- ja 3-vuotiaiden lasten kielellisill\u00e4 taidoilla, erityisesti puheen tuottamisella ja ymm\u00e4rt\u00e4misell\u00e4 sek\u00e4 kielellisen kehityksen viiveell\u00e4 varhaisvaiheessa oli merkitsev\u00e4sti yhteytt\u00e4 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin, ja osittain my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4ytymisen pulmiin. Tutkimus tuo lis\u00e4\u00e4 tietoa varhaisen kommunikaation ja kielen kehityksen arviointiin ja tukitoimien kehitt\u00e4miseen, sek\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 kielen kehityksen yhteyksist\u00e4 lapsen sosiaalisiin taitoihin ja k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Hanka (kajoriih) on 2017-11-11 09:44:37.046319. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-11T09:44:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711114221.pdf: 1381889 bytes, checksum: 389780980e033eaf25ed29e8d3d7e338 (MD5)\r\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: 30f15e84411d62494cbe74f36b0f85de (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-11T09:44:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711114221.pdf: 1381889 bytes, checksum: 389780980e033eaf25ed29e8d3d7e338 (MD5)\r\nlicense.html: 4865 bytes, checksum: 30f15e84411d62494cbe74f36b0f85de (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (120 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen kielen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ongelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen my\u00f6hempiin sosiaalisiin taitoihin ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ongelmiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711114221", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Korrelaatioanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-11T09:44:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaislapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiivinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viiv\u00e4stynyt kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55837
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:53Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ad97149-660f-4215-85a0-aaa4c70871d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711114221.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hanka, Johanna Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin varhainen kielen kehitys sosiaaliset taidot käyttäytymisen ongelmat Varhaiskasvatus Early Childhood Education Korrelaatioanalyysi 104 varhaislapsuus kognitiivinen kehitys kielellinen kehitys viivästynyt kehitys käyttäytymishäiriöt
title Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
title_full Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
title_fullStr Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
title_full_unstemmed Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
title_short Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
title_sort varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
title_txtP Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
topic varhainen kielen kehitys sosiaaliset taidot käyttäytymisen ongelmat Varhaiskasvatus Early Childhood Education Korrelaatioanalyysi 104 varhaislapsuus kognitiivinen kehitys kielellinen kehitys viivästynyt kehitys käyttäytymishäiriöt
topic_facet 104 Early Childhood Education Korrelaatioanalyysi Varhaiskasvatus kielellinen kehitys kognitiivinen kehitys käyttäytymisen ongelmat käyttäytymishäiriöt sosiaaliset taidot varhainen kielen kehitys varhaislapsuus viivästynyt kehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55837 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711114221
work_keys_str_mv AT hankajohanna varhaisenkielenkehityksenyhteydetlapsenmyöhempiinsosiaalisiintaitoihinjakäyttäytymi