Summary: | Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä varhaisen kommunikaation ja kielen osa-alueet vaikuttavat 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen pulmiin merkitsevimmin, ja eroavatko varhaisvaiheessa kielellisesti viiveiset lapset myöhemmissä sosiaalisissa taidoissaan tai käyttäytymisessään lapsista, joilla kielen kehitys on edennyt ikätasoa vastaavasti.
Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin vuonna 2003 käynnistämää Esikko-hanketta, jossa tutkittiin 6–24 kuukauden ikäisten lasten esikielellistä kommunikaatiota ja varhaista kielen kehitystä, sekä Tomera-hanketta, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisiä ja sosiaalisia taitoja sekä kykyä säädellä käyttäytymistään lasten ollessa 2-, 3- ja 5-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto koostui vanhempien Esikko- (n = 508) ja Tomera- (n = 296) vaiheissa täyttämistä kyselylomakkeista ja lapsille tehdyistä testeistä sekä viisi vuotta täyttäneiden lasten (n = 64) kyselyistä. Tutkimusaineisto analysoitiin korrelaatioanalyysia, t-testejä ja regressioanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että 12, 15 ja 18 kuukauden ikäisten sekä 2- ja 3-vuotiaiden lasten kielellisillä taidoilla, erityisesti puheen tuottamisella ja ymmärtämisellä sekä kielellisen kehityksen viiveellä varhaisvaiheessa oli merkitsevästi yhteyttä 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin, ja osittain myös käyttäytymisen pulmiin. Tutkimus tuo lisää tietoa varhaisen kommunikaation ja kielen kehityksen arviointiin ja tukitoimien kehittämiseen, sekä ymmärrystä kielen kehityksen yhteyksistä lapsen sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen.
|