Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina

Digitalisaatio on muuttanut rajusti perinteistä lehdistöä sekä sisällöntuottami-sen ja jakelukanavien muuttumisen että uusien alan kilpailijoiden myötä. Samaan aikaan digitalisaation mahdollistamat muut ajanviettotavat ovat vähentäneet lukemista vapaa-ajalla, ja postmoderni, saturoitunut kulutusyhte...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mansikka-Ahonen, Ulla
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55767
_version_ 1826225740162531328
author Mansikka-Ahonen, Ulla
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mansikka-Ahonen, Ulla Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mansikka-Ahonen, Ulla Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mansikka-Ahonen, Ulla
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaatio on muuttanut rajusti perinteistä lehdistöä sekä sisällöntuottami-sen ja jakelukanavien muuttumisen että uusien alan kilpailijoiden myötä. Samaan aikaan digitalisaation mahdollistamat muut ajanviettotavat ovat vähentäneet lukemista vapaa-ajalla, ja postmoderni, saturoitunut kulutusyhteiskunta on muuttanut kuluttajien arvomaailmaa ja kulutuskäyttäytymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää nuorten kuluttajien asenteita verkkolehdistön tuotteisiin. Digitaaliajalla moniarvoiseen kulutusyhteiskuntaan syntyneet diginatiivit ovat tulevaisuuden kuluttajia. Heidän asenteidensa ja ostoaikeidensa tunteminen on tärkeää kehitettäessä digitaalisia tuotteita ja palveluita. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa käytiin läpi lehdistön digitaalinen murros Suomessa, lukemistavat sekä kuluttajakäyttäytymisen ja teknologian hyväksymiseen ja käyttöön liittyviä teoreettinen pohja. Tutkielman empiirisessä osiossa selvitettiin digitaalisia sisältöjä käyttävien nuorten tapoja ja asenteita verkkolehdistön tuotteisiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tähän kyselyyn osallistuneista 15–24 -vuotiaista lähes kukaan ei ollut halukas maksamaan verkkolehtien maksullisista sisällöistä, vaan he etsivät mieluummin tietonsa ilmaislähteistä tai muusta mediasta. Internetissä olevan tiedon katsottiin olevan kaikille yhteistä ja yhtäläistä, eivätkä maksulliset sisällöt houkuttele nuorta lukijaa. Halukkuus maksaa verkossa julkaistavista artikkeleista tai lehdistä ei ollut riippuvainen vapaa-aikaan käytetystä rahan määrästä. Sen sijaan maksuhalukkuus oli yhteydessä ikään ja siihen, miten usein nuori kuluttaja on tottunut lukemaan verkkolehtiä. Finnish youth as consumers of online press. Digitalization has profoundly transformed the traditional press, partly through renewing the content producing processes, adding and altering delivery channels and, partly by the appearance of new competitors. Simultaneously, emerging digital leisure time activities and the saturated post-modern consumer society has impacted the reading behaviour of people, and their values and behaviour as consumers. The objective of this study was to explore the young consumers’ attitudes towards the products of online press with the help of technology acceptance and usage theories and models. The young, born digital natives in the global consumer society, are the consumers of the future. Thus, it is of critical importance to learn about their attitudes towards digital products. The literature review of the study covered the aspects of the transformation of the press in Finland, change of the reading habits of the younger generation, and the theoretical basis of consumer behavior and technology acceptance and usage. The objective of the empirical research was to study the attitudes of the digital native generation towards the business models of the online press. Based on the findings of the research, it appears that the 15 - 24-year-olds participating in the survey were not at all willing to pay for the digital contents of the press. They rather seek the information using free sources or in elsewhere in web media. A common opinion was that information published in the inter-net is free for all, and a young consumer is not interested to pay for contents restricted by paywalls. There was no dependency between the willingness to pay and how much money the young used for leisure time activities, but a positive dependency was found between willingness to pay and age, as well as the frequency of how often young people read online papers.
first_indexed 2023-03-22T09:59:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mansikka-Ahonen, Ulla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-03T20:21:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-03T20:21:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1737846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55767", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaatio on muuttanut rajusti perinteist\u00e4 lehdist\u00f6\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6ntuottami-sen ja jakelukanavien muuttumisen ett\u00e4 uusien alan kilpailijoiden my\u00f6t\u00e4. Samaan aikaan digitalisaation mahdollistamat muut ajanviettotavat ovat v\u00e4hent\u00e4neet lukemista vapaa-ajalla, ja postmoderni, saturoitunut kulutusyhteiskunta on muuttanut kuluttajien arvomaailmaa ja kulutusk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 nuorten kuluttajien asenteita verkkolehdist\u00f6n tuotteisiin. Digitaaliajalla moniarvoiseen kulutusyhteiskuntaan syntyneet diginatiivit ovat tulevaisuuden kuluttajia. Heid\u00e4n asenteidensa ja ostoaikeidensa tunteminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitett\u00e4ess\u00e4 digitaalisia tuotteita ja palveluita. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa k\u00e4ytiin l\u00e4pi lehdist\u00f6n digitaalinen murros Suomessa, lukemistavat sek\u00e4 kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja teknologian hyv\u00e4ksymiseen ja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 teoreettinen pohja. Tutkielman empiirisess\u00e4 osiossa selvitettiin digitaalisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vien nuorten tapoja ja asenteita verkkolehdist\u00f6n tuotteisiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n kyselyyn osallistuneista 15\u201324 -vuotiaista l\u00e4hes kukaan ei ollut halukas maksamaan verkkolehtien maksullisista sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4, vaan he etsiv\u00e4t mieluummin tietonsa ilmaisl\u00e4hteist\u00e4 tai muusta mediasta. Internetiss\u00e4 olevan tiedon katsottiin olevan kaikille yhteist\u00e4 ja yht\u00e4l\u00e4ist\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 maksulliset sis\u00e4ll\u00f6t houkuttele nuorta lukijaa. Halukkuus maksaa verkossa julkaistavista artikkeleista tai lehdist\u00e4 ei ollut riippuvainen vapaa-aikaan k\u00e4ytetyst\u00e4 rahan m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Sen sijaan maksuhalukkuus oli yhteydess\u00e4 ik\u00e4\u00e4n ja siihen, miten usein nuori kuluttaja on tottunut lukemaan verkkolehti\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Finnish youth as consumers of online press.\r\n\r\nDigitalization has profoundly transformed the traditional press, partly through renewing the content producing processes, adding and altering delivery channels and, partly by the appearance of new competitors. Simultaneously, emerging digital leisure time activities and the saturated post-modern consumer society has impacted the reading behaviour of people, and their values and behaviour as consumers. The objective of this study was to explore the young consumers\u2019 attitudes towards the products of online press with the help of technology acceptance and usage theories and models. The young, born digital natives in the global consumer society, are the consumers of the future. Thus, it is of critical importance to learn about their attitudes towards digital products. The literature review of the study covered the aspects of the transformation of the press in Finland, change of the reading habits of the younger generation, and the theoretical basis of consumer behavior and technology acceptance and usage. The objective of the empirical research was to study the attitudes of the digital native generation towards the business models of the online press. Based on the findings of the research, it appears that the 15 - 24-year-olds participating in the survey were not at all willing to pay for the digital contents of the press. They rather seek the information using free sources or in elsewhere in web media. A common opinion was that information published in the inter-net is free for all, and a young consumer is not interested to pay for contents restricted by paywalls. There was no dependency between the willingness to pay and how much money the young used for leisure time activities, but a positive dependency was found between willingness to pay and age, as well as the frequency of how often young people read online papers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ulla Mansikka-Ahonen (ulmamans) on 2017-11-03 20:21:25.776593. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-03T20:21:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711034139.pdf: 1119883 bytes, checksum: 78afc662c3040448e52b93d2a70bc978 (MD5)\r\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: 6dbe2804b22491440e8cf3cff05b2947 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-03T20:21:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711034139.pdf: 1119883 bytes, checksum: 78afc662c3040448e52b93d2a70bc978 (MD5)\r\nlicense.html: 4814 bytes, checksum: 6dbe2804b22491440e8cf3cff05b2947 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (75 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital natives", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online press", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "consumer behaviour", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "willingness to pay", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital society", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "business model", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711034139", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Empiirinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kirjallisuuskatsaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-03T20:21:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diginatiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkolehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maksullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55767
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:46Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/97a80282-4b9e-411c-9c1f-470ac386c3fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711034139.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mansikka-Ahonen, Ulla Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina digital natives online press consumer behaviour willingness to pay digital society business model Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Empiirinen tutkimus Kirjallisuuskatsaus 601 nuoret diginatiivit kuluttajakäyttäytyminen lukutottumukset verkkolehdet maksullisuus verkkopalvelut liiketoimintamallit
title Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
title_full Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
title_fullStr Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
title_full_unstemmed Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
title_short Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
title_sort suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
title_txtP Suomalaiset nuoret verkkolehtien kuluttajina
topic digital natives online press consumer behaviour willingness to pay digital society business model Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Empiirinen tutkimus Kirjallisuuskatsaus 601 nuoret diginatiivit kuluttajakäyttäytyminen lukutottumukset verkkolehdet maksullisuus verkkopalvelut liiketoimintamallit
topic_facet 601 Empiirinen tutkimus Information Systems Science Kirjallisuuskatsaus Tietojärjestelmätiede business model consumer behaviour diginatiivit digital natives digital society kuluttajakäyttäytyminen liiketoimintamallit lukutottumukset maksullisuus nuoret online press verkkolehdet verkkopalvelut willingness to pay
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55767 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711034139
work_keys_str_mv AT mansikkaahonenulla suomalaisetnuoretverkkolehtienkuluttajina