Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja kokemuksia rehtoreilla on työhyvinvoinnin edistämisestä. Tavoitteena oli myös selvittää työhyvinvoinnin edistämisen haasteita sekä haasteisiin vastaamiseen kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Järnberg, Riina, Pesola, Paula
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55760
_version_ 1826225711015264256
author Järnberg, Riina Pesola, Paula
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Järnberg, Riina Pesola, Paula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Järnberg, Riina Pesola, Paula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Järnberg, Riina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja kokemuksia rehtoreilla on työhyvinvoinnin edistämisestä. Tavoitteena oli myös selvittää työhyvinvoinnin edistämisen haasteita sekä haasteisiin vastaamiseen kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin yksilöhaastatteluilla kolmea alakoulun rehtoria. Haastattelut tehtiin puhelimen välityksellä syksyllä 2016, ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.Tulokset osoittivat, että rehtorilla on suuri merkitys työhyvinvoinnin edistäjänä. Rehtorien mukaan tavoitteena olisi luoda työyhteisö, jossa on avoin ilmapiiri. Yhteisöllisyyttä ja keskinäistä tukea vahvistivat myös rehtorien mukaan viikoittaiset tapaamiset koulussa työasioihin liittyen sekä tapaamiset vapaa-ajalla. Haastatteluista kävi myös ilmi, että rehtorit pitivät asemaansa tärkeänä ja keskeisenä koulussa. Rehtorit näkivät haasteena työhyvinvoinnin edistämisessä opettajien jaksamisen, johon vaikuttivat jatkuva työmäärän kasvu sekä työn vaativuuden lisääntyminen. Työhyvinvoinnin edistämisessä rehtorit pitivät tärkeänä jaetun ja pedagogisen johtajuuden merkitystä työhyvinvoinnin haasteisiin vastattaessa. Rehtorin merkityksestä opettajien työhyvinvointiin ei ole juurikaan tehty tutkimuksia, joten olisikin tärkeää, että jatkotutkimukset keskittyisivät siihen, miten rehtori voi maksimoida opettajien hyvinvoinnin työyhteisössä. Tärkeää olisi myös tarjota rehtoreille työkaluja kehittää omaa toimintaansa johtajana.
first_indexed 2023-03-22T09:56:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rnberg, Riina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pesola, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-11-02T19:20:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-11-02T19:20:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1738044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55760", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia rehtoreilla on ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misest\u00e4. Tavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misen haasteita sek\u00e4 haasteisiin vastaamiseen kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin yksil\u00f6haastatteluilla kolmea alakoulun rehtoria. Haastattelut tehtiin puhelimen v\u00e4lityksell\u00e4 syksyll\u00e4 2016, ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa ja aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.Tulokset osoittivat, ett\u00e4 rehtorilla on suuri merkitys ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4j\u00e4n\u00e4. Rehtorien mukaan tavoitteena olisi luoda ty\u00f6yhteis\u00f6, jossa on avoin ilmapiiri. Yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja keskin\u00e4ist\u00e4 tukea vahvistivat my\u00f6s rehtorien mukaan viikoittaiset tapaamiset koulussa ty\u00f6asioihin liittyen sek\u00e4 tapaamiset vapaa-ajalla. Haastatteluista k\u00e4vi my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 rehtorit pitiv\u00e4t asemaansa t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja keskeisen\u00e4 koulussa.\r\nRehtorit n\u00e4kiv\u00e4t haasteena ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4 opettajien jaksamisen, johon vaikuttivat jatkuva ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvu sek\u00e4 ty\u00f6n vaativuuden lis\u00e4\u00e4ntyminen. Ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4misess\u00e4 rehtorit pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 jaetun ja pedagogisen johtajuuden merkityst\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin haasteisiin vastattaessa.\r\nRehtorin merkityksest\u00e4 opettajien ty\u00f6hyvinvointiin ei ole juurikaan tehty tutkimuksia, joten olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 jatkotutkimukset keskittyisiv\u00e4t siihen, miten rehtori voi maksimoida opettajien hyvinvoinnin ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi my\u00f6s tarjota rehtoreille ty\u00f6kaluja kehitt\u00e4\u00e4 omaa toimintaansa johtajana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riina J\u00e4rnberg (riemjarn) on 2017-11-02 19:20:38.895304. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-11-02T19:20:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711024126.pdf: 802824 bytes, checksum: caa3cdaba38a2bbe379818cc26b1e082 (MD5)\r\nlicense.html: 5109 bytes, checksum: 643993dbc4a06499eb5ffc02c08b8dc0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-11-02T19:20:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201711024126.pdf: 802824 bytes, checksum: caa3cdaba38a2bbe379818cc26b1e082 (MD5)\r\nlicense.html: 5109 bytes, checksum: 643993dbc4a06499eb5ffc02c08b8dc0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rehtori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtori ty\u00f6hyvinvoinnin edist\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201711024126", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-11-02T19:20:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55760
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8e609d66-f971-4fc5-beda-70d15da7ac79\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201711024126.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järnberg, Riina Pesola, Paula Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä rehtori johtajuus työhyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 103 rehtorit alakoulu työyhteisöt opettajat edistäminen
title Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä
title_full Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä
title_fullStr Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä
title_full_unstemmed Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä
title_short Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä
title_sort rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä
title_txtP Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä
topic rehtori johtajuus työhyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education Sisällönanalyysi Kvalitatiivinen tutkimus 103 rehtorit alakoulu työyhteisöt opettajat edistäminen
topic_facet 103 Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Sisällönanalyysi Teacher Education alakoulu edistäminen johtajuus opettajat rehtori rehtorit työhyvinvointi työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55760 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201711024126
work_keys_str_mv AT järnbergriina rehtorityöhyvinvoinninedistäjänä