Rehtori työhyvinvoinnin edistäjänä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja kokemuksia rehtoreilla on työhyvinvoinnin edistämisestä. Tavoitteena oli myös selvittää työhyvinvoinnin edistämisen haasteita sekä haasteisiin vastaamiseen kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Järnberg, Riina, Pesola, Paula
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55760
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ja kokemuksia rehtoreilla on työhyvinvoinnin edistämisestä. Tavoitteena oli myös selvittää työhyvinvoinnin edistämisen haasteita sekä haasteisiin vastaamiseen kehitysideoita. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin yksilöhaastatteluilla kolmea alakoulun rehtoria. Haastattelut tehtiin puhelimen välityksellä syksyllä 2016, ja ne toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.Tulokset osoittivat, että rehtorilla on suuri merkitys työhyvinvoinnin edistäjänä. Rehtorien mukaan tavoitteena olisi luoda työyhteisö, jossa on avoin ilmapiiri. Yhteisöllisyyttä ja keskinäistä tukea vahvistivat myös rehtorien mukaan viikoittaiset tapaamiset koulussa työasioihin liittyen sekä tapaamiset vapaa-ajalla. Haastatteluista kävi myös ilmi, että rehtorit pitivät asemaansa tärkeänä ja keskeisenä koulussa. Rehtorit näkivät haasteena työhyvinvoinnin edistämisessä opettajien jaksamisen, johon vaikuttivat jatkuva työmäärän kasvu sekä työn vaativuuden lisääntyminen. Työhyvinvoinnin edistämisessä rehtorit pitivät tärkeänä jaetun ja pedagogisen johtajuuden merkitystä työhyvinvoinnin haasteisiin vastattaessa. Rehtorin merkityksestä opettajien työhyvinvointiin ei ole juurikaan tehty tutkimuksia, joten olisikin tärkeää, että jatkotutkimukset keskittyisivät siihen, miten rehtori voi maksimoida opettajien hyvinvoinnin työyhteisössä. Tärkeää olisi myös tarjota rehtoreille työkaluja kehittää omaa toimintaansa johtajana.