Osallisuuden lisääminen Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen

Tämä filosofian alaan kuuluva tutkimus käsittelee osallisuutta ja sen lisäämistä peruskoulussa käyttäen menetelmänä Habermasin kehittämää kommunikatiivisen toiminnan teoriaa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille osallisuus-käsitteen eri merkityssisältöjä ja esitellä menetelmä, jota soveltaen os...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuorila, Aila
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55692
_version_ 1826225743408922624
author Tuorila, Aila
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuorila, Aila Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuorila, Aila Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuorila, Aila
datasource_str_mv jyx
description Tämä filosofian alaan kuuluva tutkimus käsittelee osallisuutta ja sen lisäämistä peruskoulussa käyttäen menetelmänä Habermasin kehittämää kommunikatiivisen toiminnan teoriaa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille osallisuus-käsitteen eri merkityssisältöjä ja esitellä menetelmä, jota soveltaen osallisuuden kokemista ja tunnetta osallisuudesta voidaan lisätä. Osallisuus, jota tässä opinnäytetyössä tutkitaan, nousi korostetusti esille vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mutta edellä mainituissa perusteissa ei tuotu tämän tutkimuksen tekijän mielestä esille, mitä osallisuus on tai miten sitä lisätään oppilaiden keskuudessa. Tässä tutkimuksessa tuodaan esille, että Habermasin kieleen perustuvan kommunikatiivisen toiminnan teorian soveltaminen on käyttökelpoinen menetelmä osallisuuden lisäämiseksi peruskoulun alaluokkien oppilaiden keskuudessa. Tutkimuksessa käytetty Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoria perustuu pyrkimykseen saavuttaa yhteisymmärrys vuorovaikutuksen keinoin, joita tässä tutkimuksessa ovat esimerkiksi puheenvuorojen käyttäminen, näytteleminen ja ryhmätöiden tekeminen. Osallisuus-käsitteen monitasoisuudesta ja -merkityksellisyydestä johtuen tutkimuksessa käsitellään osallisuus-käsitettä hermeneuttisella tutkimusotteella. Osallisuudesta on näin löydettävissä toimijan aktiivisuuden ja toiminnan kannalta useita tasoja, joita tässä opinnäytetyössä kuvataan esimerkiksi Mäntysen (2016), Salmikankaan (1997) ja Gretchelin (2002) käyttämän porraskuvion avulla (kuva 2). Tuossa porraskuviossa osallisuuden tiedostaminen kasvaa portaittain osallisuuden tiedostamisesta ja tunteesta, että on osallinen, ja johtaa lopuksi yksilön aktiiviseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen yhteiskunnassa. Tutkimustuloksia voidaan tulkita siten, että oppilaiden osallistaminen puheaktin, näyttelemisen ja tuottamisen avulla lisää osallistumiskokemuksia ja -tuntemuksia, jotka välittyvät myös oppilaiden koteihin. Huoltajat toivoivatkin yhdenvartaisuuden, demokratian ja tasa-arvon tuntemuksia ja kokemuksia huollettavilleen. Tutkimuksen tekijä yhtyy pohdintaosuudessa esille tuotuun Kotkavirran (1994, 24) näkemykseen siitä, että, filosofia ja kriittinen teoria merkitsevät oman ajan ajatuksellista käsittämistä. Habermas pyrki kriittisellä teoriallaan tosiasiallisen demokraattisen prosessin käsitteellistämiseen, vaalimiseen ja puolustamiseen. Näitä Habermasin teoriaan yhdistettyjä tavoitteita on havaittavissa myös vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuin myös kyselytutkimukseen osallistuneiden huoltajien näkemyksissä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuorila, Aila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-25T08:37:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-25T08:37:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1735501", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55692", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 filosofian alaan kuuluva tutkimus k\u00e4sittelee osallisuutta ja sen lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 peruskoulussa k\u00e4ytt\u00e4en menetelm\u00e4n\u00e4 Habermasin kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4 kommunikatiivisen toiminnan teoriaa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille osallisuus-k\u00e4sitteen eri merkityssis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja esitell\u00e4 menetelm\u00e4, jota soveltaen osallisuuden kokemista ja tunnetta osallisuudesta voidaan lis\u00e4t\u00e4.\r\nOsallisuus, jota t\u00e4ss\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6ss\u00e4 tutkitaan, nousi korostetusti esille vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mutta edell\u00e4 mainituissa perusteissa ei tuotu t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tekij\u00e4n mielest\u00e4 esille, mit\u00e4 osallisuus on tai miten sit\u00e4 lis\u00e4t\u00e4\u00e4n oppilaiden keskuudessa.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tuodaan esille, ett\u00e4 Habermasin kieleen perustuvan kommunikatiivisen toiminnan teorian soveltaminen on k\u00e4ytt\u00f6kelpoinen menetelm\u00e4 osallisuuden lis\u00e4\u00e4miseksi peruskoulun alaluokkien oppilaiden keskuudessa. Tutkimuksessa k\u00e4ytetty Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoria perustuu pyrkimykseen saavuttaa yhteisymm\u00e4rrys vuorovaikutuksen keinoin, joita t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ovat esimerkiksi puheenvuorojen k\u00e4ytt\u00e4minen, n\u00e4ytteleminen ja ryhm\u00e4t\u00f6iden tekeminen. \r\nOsallisuus-k\u00e4sitteen monitasoisuudesta ja -merkityksellisyydest\u00e4 johtuen tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n osallisuus-k\u00e4sitett\u00e4 hermeneuttisella tutkimusotteella. Osallisuudesta on n\u00e4in l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 toimijan aktiivisuuden ja toiminnan kannalta useita tasoja, joita t\u00e4ss\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6ss\u00e4 kuvataan esimerkiksi M\u00e4ntysen (2016), Salmikankaan (1997) ja Gretchelin (2002) k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4n porraskuvion avulla (kuva 2). Tuossa porraskuviossa osallisuuden tiedostaminen kasvaa portaittain osallisuuden tiedostamisesta ja tunteesta, ett\u00e4 on osallinen, ja johtaa lopuksi yksil\u00f6n aktiiviseen osallistumiseen ja vaikuttamiseen yhteiskunnassa.\r\nTutkimustuloksia voidaan tulkita siten, ett\u00e4 oppilaiden osallistaminen puheaktin, n\u00e4yttelemisen ja tuottamisen avulla lis\u00e4\u00e4 osallistumiskokemuksia ja -tuntemuksia, jotka v\u00e4littyv\u00e4t my\u00f6s oppilaiden koteihin. Huoltajat toivoivatkin yhdenvartaisuuden, demokratian ja tasa-arvon tuntemuksia ja kokemuksia huollettavilleen. \r\nTutkimuksen tekij\u00e4 yhtyy pohdintaosuudessa esille tuotuun Kotkavirran (1994, 24) n\u00e4kemykseen siit\u00e4, ett\u00e4, filosofia ja kriittinen teoria merkitsev\u00e4t oman ajan ajatuksellista k\u00e4sitt\u00e4mist\u00e4. Habermas pyrki kriittisell\u00e4 teoriallaan tosiasiallisen demokraattisen prosessin k\u00e4sitteellist\u00e4miseen, vaalimiseen ja puolustamiseen. N\u00e4it\u00e4 Habermasin teoriaan yhdistettyj\u00e4 tavoitteita on havaittavissa my\u00f6s vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuin my\u00f6s kyselytutkimukseen osallistuneiden huoltajien n\u00e4kemyksiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aila Tuorila (aihatuor) on 2017-10-25 08:37:48.937733. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-25T08:37:49Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710254062.pdf: 659926 bytes, checksum: dea1d99541d27a8912916f03ce1b5852 (MD5)\r\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 82e93005a213caf5758138b8e460fb08 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-25T08:37:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710254062.pdf: 659926 bytes, checksum: dea1d99541d27a8912916f03ce1b5852 (MD5)\r\nlicense.html: 4838 bytes, checksum: 82e93005a213caf5758138b8e460fb08 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Habermas, Ju\u0308rgen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Osallisuuden lis\u00e4\u00e4minen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710254062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Hermeneuttinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-25T08:37:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kommunikatiivisen toiminnan teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55692
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06e399fe-6462-4760-bffc-df31dfb9c123\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201710254062.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuorila, Aila Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen Habermas, Jürgen Filosofia Philosophy Hermeneuttinen tutkimus 201 kommunikatiivisen toiminnan teoria osallistaminen perusopetus opetussuunnitelmat
title Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
title_full Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
title_fullStr Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
title_full_unstemmed Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
title_short Osallisuuden lisääminen
title_sort osallisuuden lisääminen habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
title_sub Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
title_txtP Osallisuuden lisääminen : Habermasin kommunikatiivisen toiminnan teoriaa mukaillen
topic Habermas, Jürgen Filosofia Philosophy Hermeneuttinen tutkimus 201 kommunikatiivisen toiminnan teoria osallistaminen perusopetus opetussuunnitelmat
topic_facet 201 Filosofia Habermas, Jürgen Hermeneuttinen tutkimus Philosophy kommunikatiivisen toiminnan teoria opetussuunnitelmat osallistaminen perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55692 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710254062
work_keys_str_mv AT tuorilaaila osallisuudenlisääminenhabermasinkommunikatiivisentoiminnanteoriaamukaillen