"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" English teacher students' views on teaching English in Finland

Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, joita uudistetaan noin kymmenen vuoden välein. Englanti on Suomessa enite...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Salla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55683
_version_ 1826225735730200576
author Oksanen, Salla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oksanen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oksanen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oksanen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, joita uudistetaan noin kymmenen vuoden välein. Englanti on Suomessa eniten opiskeltu vieras kieli ja tavoitteet englannin opettamiselle ovat korkeat. Suomessa opiskelijat yltävät kirjallisissa taidoissa korkeisiin tavoitteisiin, mutta taidot kommunikoinnissa koetaan jäävän tavoitteista. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoitteena oli selvittää kuinka englannin opettajaopiskelijat kokevat englannin opettamisen tavoitteiden asettelun sekä niihin yltämisen. Tutkimuksen kannalta erityisen mielenkiintoista oli selvittää opettajaopiskelijoiden omaa kielikäsitystä ja millaisia tavoitteita he englannin opettamiselle asettavat. Tutkielman aineisto koostuu ryhmähaastattelusta, jossa oli viisi osallistujaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä ja keskiössä oli haastateltavien omat kokemukset kielen opiskelijoina, sekä tulevina opettajina. Haastattelu oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa tarkasteltiin haastateltavien omia koulukokemuksia. Toinen osa keskittyi haastateltavien havaintoihin nykyisestä kielenopetuksesta, sekä ajatuksista siitä, kuinka he haluaisivat englannin opetusta tulevaisuudessa toteuttaa. Tutkimustulokset osoittavat, että kommunikaatio nousee tavoitteissa keskeisimmäksi taidoksi opettajaopiskelijoiden mielestä. Suullisen kielitaidon opettaminen koetaan haasteelliseksi. Opiskelijoiden välinen kuilu taitotasoissa yläkoulussa ja lukiossa koetaan huolestuttavaksi ja haastateltavat haluaisivat löytää keinoja jokaisen opiskelijan motivoimiseen kielten opiskeluun. Keskeisenä tavoitteena on löytää jokaiselle into opiskella itseään varten, omat tavoitteet ja lähtötaso huomioiden. Opetuksessa tulisi huomioida opiskelijoiden mielenkiinnon kohteet sekä koulun ulkopuolinen englannin kielen käyttö.
first_indexed 2023-03-22T09:57:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dufva, Hannele", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-24T11:58:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-24T11:58:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1732898", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55683", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista s\u00e4\u00e4det\u00e4\u00e4n ja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n kansallisissa opetussuunnitelmissa, joita uudistetaan noin kymmenen vuoden v\u00e4lein. Englanti on Suomessa eniten opiskeltu vieras kieli ja tavoitteet englannin opettamiselle ovat korkeat. Suomessa opiskelijat ylt\u00e4v\u00e4t kirjallisissa taidoissa korkeisiin tavoitteisiin, mutta taidot kommunikoinnissa koetaan j\u00e4\u00e4v\u00e4n tavoitteista. \r\n\r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka englannin opettajaopiskelijat kokevat englannin opettamisen tavoitteiden asettelun sek\u00e4 niihin ylt\u00e4misen. Tutkimuksen kannalta erityisen mielenkiintoista oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajaopiskelijoiden omaa kielik\u00e4sityst\u00e4 ja millaisia tavoitteita he englannin opettamiselle asettavat. \r\n\r\nTutkielman aineisto koostuu ryhm\u00e4haastattelusta, jossa oli viisi osallistujaa. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6n analyysi\u00e4 ja keski\u00f6ss\u00e4 oli haastateltavien omat kokemukset kielen opiskelijoina, sek\u00e4 tulevina opettajina. Haastattelu oli jaettu kahteen osaan. Ensimm\u00e4isess\u00e4 osiossa tarkasteltiin haastateltavien omia koulukokemuksia. Toinen osa keskittyi haastateltavien havaintoihin nykyisest\u00e4 kielenopetuksesta, sek\u00e4 ajatuksista siit\u00e4, kuinka he haluaisivat englannin opetusta tulevaisuudessa toteuttaa. \r\n\r\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 kommunikaatio nousee tavoitteissa keskeisimm\u00e4ksi taidoksi opettajaopiskelijoiden mielest\u00e4. Suullisen kielitaidon opettaminen koetaan haasteelliseksi. Opiskelijoiden v\u00e4linen kuilu taitotasoissa yl\u00e4koulussa ja lukiossa koetaan huolestuttavaksi ja haastateltavat haluaisivat l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja jokaisen opiskelijan motivoimiseen kielten opiskeluun. Keskeisen\u00e4 tavoitteena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 jokaiselle into opiskella itse\u00e4\u00e4n varten, omat tavoitteet ja l\u00e4ht\u00f6taso huomioiden. Opetuksessa tulisi huomioida opiskelijoiden mielenkiinnon kohteet sek\u00e4 koulun ulkopuolinen englannin kielen k\u00e4ytt\u00f6.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Salla Oksanen (salmatok) on 2017-10-24 11:58:48.419053. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-24T11:58:49Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710244056.pdf: 1047791 bytes, checksum: 67f345a6e014aff3720815587d45fe2c (MD5)\r\nlicense.html: 4900 bytes, checksum: babae174aaf23bc6db83774b783828f8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-24T11:58:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710244056.pdf: 1047791 bytes, checksum: 67f345a6e014aff3720815587d45fe2c (MD5)\r\nlicense.html: 4900 bytes, checksum: babae174aaf23bc6db83774b783828f8 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English in Finland", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communication", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "national core curriculum", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"It's not enough to know the theory if you can't play the instrument\" : English teacher students' views on teaching English in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710244056", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-24T11:58:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "didaktiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55683
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/426406f9-369b-4075-843b-52340640fcf0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201710244056.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Salla "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland language teaching English in Finland teacher training communication national core curriculum informal learning formal learning Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 kielet englannin kieli opetus kielitaito kielen oppiminen oppimistyylit didaktiikka oppimiskäsitykset
title "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
title_full "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
title_fullStr "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
title_full_unstemmed "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
title_short "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument"
title_sort it s not enough to know the theory if you can t play the instrument english teacher students views on teaching english in finland
title_sub English teacher students' views on teaching English in Finland
title_txtP "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland
topic language teaching English in Finland teacher training communication national core curriculum informal learning formal learning Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 kielet englannin kieli opetus kielitaito kielen oppiminen oppimistyylit didaktiikka oppimiskäsitykset
topic_facet 301 Englannin kieli English English in Finland Kvalitatiivinen tutkimus communication didaktiikka englannin kieli formal learning informal learning kielen oppiminen kielet kielitaito language teaching national core curriculum opetus oppimiskäsitykset oppimistyylit teacher training
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55683 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710244056
work_keys_str_mv AT oksanensalla itsnotenoughtoknowthetheoryifyoucantplaytheinstrumentenglishteacherstudentsviewsont