Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin

Internetin myötä syntyneet digitaaliset kanavat, kuten hakukone, sosiaalinen media ja verkkosivut ovat muuttaneet tapaamme etsiä tietoa ja käyttäytyä kuluttajina. Kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös yritysten markkinointikeinojen on muututtava, jotta he voivat pysyä mukana kilpailussa asiakkaist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rajala, Markus
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55669
_version_ 1826225799197360128
author Rajala, Markus
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rajala, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rajala, Markus Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rajala, Markus
datasource_str_mv jyx
description Internetin myötä syntyneet digitaaliset kanavat, kuten hakukone, sosiaalinen media ja verkkosivut ovat muuttaneet tapaamme etsiä tietoa ja käyttäytyä kuluttajina. Kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös yritysten markkinointikeinojen on muututtava, jotta he voivat pysyä mukana kilpailussa asiakkaista. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten digitalisaatio ja digitaaliset kanavat ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen, miten ne ovat muuttaneet kuluttajan ostoprosessia sekä miten digitalisaatio on muovannut perinteisiä markkinointikeinoja. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään digitalisaatiota markkinoinnin näkökulmasta ja vertaillaan kuluttajien sekä yritysten tapaa hyödyntää digitaalisia kanavia ostoprosessin eri vaiheissa. Tutkimustuloksena todetaan digitalisaation vaikuttaneen ostokäyttäytymisen muutokseen tarjoamalla uusia kanavia kuluttajien hyödynnettäväksi. Kuluttajan ostoprosessissa käydään edelleen läpi samat vaiheet, mutta digitaalisten kanavien avulla prosessia pyritään nopeuttamaan tarjoamalla eri palveluita prosessin eri vaiheisiin. Tutkimustuloksena todetaan myös, että perinteisten markkinointikeinojen tilalle on kehitetty uusia toimintatapoja, jotka hyödyntävät digitaalisia kanavia tuottaakseen arvoa asiakkaille. The effects of digitalization on the consumer buying process. Digital channels, such as the search engine, social media and websites developed through the Internet have changed our way of searching for information and behaving as consumers. As consumer behavior changes, corporate marketing strategies have to change in attempt to stay in competition with customers. The purpose of this thesis is to study how digitalization and digital channels have influenced consumer behavior, how they have changed the consumer’s buying process and how digitalization has shaped traditional marketing methods. The thesis was carried out as a literature review. The thesis deals with digitalization from the marketing point of view and compares the way consumers and businesses use digital channels at various stages in the buying process. As a research result, digitalization has affected the change in buying behavior by offering new channels for consumers to exploit. The buying process of the consumer continues to go through the same stages but digital channels are used to speed up the process by offering different services to different stages of the process. As a search result, it is also noted that new ways of marketing that use digital channels to create value for customers have been developed in place of traditional marketing techniques.
first_indexed 2017-10-23T20:47:53Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rajala, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-23T14:39:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-23T14:39:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55669", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetin my\u00f6t\u00e4 syntyneet digitaaliset kanavat, kuten hakukone, sosiaalinen media ja verkkosivut ovat muuttaneet tapaamme etsi\u00e4 tietoa ja k\u00e4ytt\u00e4yty\u00e4 kuluttajina. Kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen muuttuessa my\u00f6s yritysten markkinointikeinojen on muututtava, jotta he voivat pysy\u00e4 mukana kilpailussa asiakkaista. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten digitalisaatio ja digitaaliset kanavat ovat vaikuttaneet kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen, miten ne ovat muuttaneet kuluttajan ostoprosessia sek\u00e4 miten digitalisaatio on muovannut perinteisi\u00e4 markkinointikeinoja. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n digitalisaatiota markkinoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta ja vertaillaan kuluttajien sek\u00e4 yritysten tapaa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 digitaalisia kanavia ostoprosessin eri vaiheissa. Tutkimustuloksena todetaan digitalisaation vaikuttaneen ostok\u00e4ytt\u00e4ytymisen muutokseen tarjoamalla uusia kanavia kuluttajien hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi. Kuluttajan ostoprosessissa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n edelleen l\u00e4pi samat vaiheet, mutta digitaalisten kanavien avulla prosessia pyrit\u00e4\u00e4n nopeuttamaan tarjoamalla eri palveluita prosessin eri vaiheisiin. Tutkimustuloksena todetaan my\u00f6s, ett\u00e4 perinteisten markkinointikeinojen tilalle on kehitetty uusia toimintatapoja, jotka hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t digitaalisia kanavia tuottaakseen arvoa asiakkaille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The effects of digitalization on the consumer buying process.\r\n\r\nDigital channels, such as the search engine, social media and websites developed through the Internet have changed our way of searching for information and behaving as consumers. As consumer behavior changes, corporate marketing strategies have to change in attempt to stay in competition with customers. The purpose of this thesis is to study how digitalization and digital channels have influenced consumer behavior, how they have changed the consumer\u2019s buying process and how digitalization has shaped traditional marketing methods. The thesis was carried out as a literature review. The thesis deals with digitalization from the marketing point of view and compares the way consumers and businesses use digital channels at various stages in the buying process. As a research result, digitalization has affected the change in buying behavior by offering new channels for consumers to exploit. The buying process of the consumer continues to go through the same stages but digital channels are used to speed up the process by offering different services to different stages of the process. As a search result, it is also noted that new ways of marketing that use digital channels to create value for customers have been developed in place of traditional marketing techniques.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Markus Rajala (mavijura) on 2017-10-23 14:39:11.480861. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-23T14:39:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710234050.pdf: 552946 bytes, checksum: 36c09e9caeb319bcfdd2866c7be67671 (MD5)\r\nlicense.html: 1095 bytes, checksum: 6e992623eb3bf469658be7f709619c88 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-23T14:39:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710234050.pdf: 552946 bytes, checksum: 36c09e9caeb319bcfdd2866c7be67671 (MD5)\r\nlicense.html: 1095 bytes, checksum: 6e992623eb3bf469658be7f709619c88 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "buying process", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalization", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "consumer behavior", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitalisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710234050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-23T14:39:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55669
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rajala, Markus Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin buying process digitalization consumer behavior digital marketing ostoprosessi digitalisaatio kuluttajakäyttäytyminen digitaalinen markkinointi Tietojärjestelmätiede
title Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
title_full Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
title_fullStr Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
title_full_unstemmed Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
title_short Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
title_sort digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
title_txtP Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
topic buying process digitalization consumer behavior digital marketing ostoprosessi digitalisaatio kuluttajakäyttäytyminen digitaalinen markkinointi Tietojärjestelmätiede
topic_facet Tietojärjestelmätiede buying process consumer behavior digitaalinen markkinointi digital marketing digitalisaatio digitalization kuluttajakäyttäytyminen ostoprosessi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55669 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710234050
work_keys_str_mv AT rajalamarkus digitalisaationvaikutuksetkuluttajanostoprosessiin