Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää absoluuttisen sävelkorvan hyötyjä ja haittoja musiikin opetuksessa niin oppilaan kuin opettajankin kannalta. Tutkimuksessa perehdytään siihen, kuinka opettaja voisi huomioida musiikin opetuksessa erilaisia oppijoita, kuten henkilöitä, joilla on absoluutti...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tarvainen, Anneli
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55655
_version_ 1826225732695621632
author Tarvainen, Anneli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tarvainen, Anneli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tarvainen, Anneli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tarvainen, Anneli
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää absoluuttisen sävelkorvan hyötyjä ja haittoja musiikin opetuksessa niin oppilaan kuin opettajankin kannalta. Tutkimuksessa perehdytään siihen, kuinka opettaja voisi huomioida musiikin opetuksessa erilaisia oppijoita, kuten henkilöitä, joilla on absoluuttinen sävelkorva. Absoluuttisen sävelkorvan tutkimus on keskittynyt suurelta osin absoluuttisen sävelkorvan laatuun ja luonteeseen, mutta aiheen pedagoginen näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämän vuoksi haastattelin tähän laadulliseen tapaustutkimukseeni opettajaa ja oppilasta, joilla molemmilla on jonkinasteinen absoluuttinen sävelkorva. Lisäksi peilasin haastateltujen henkilöiden kokemuksia omiin kokemuksiini sekä aiempiin tutkimuksiin absoluuttisesta sävelkorvasta. Teemahaastattelut toteutettiin Itä- ja Keski-Suomessa marras-joulukuussa 2016 ja maaliskuussa 2017. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, josta nousi esille yhteisiä piirteitä tutkimukseen osallistuvien henkilöiden kesken. Tulosten mukaan keskeisimpiä hyötyjä absoluuttisesta sävelkorvasta musiikin opiskelussa ja opettamisessa ovat sävelten nimeämiskyky, harmoniataju, säveltapailun ja musiikin kirjoittamisen helppous sekä intonaatio. Suurinta hyötyä absoluuttisesta sävelkorvasta koettiin laulamisessa. Haittaa absoluuttisesta sävelkorvasta koettiin transponoimisessa, intervallien hahmottamisessa ja viritykseen liittyvissä seikoissa. Opetustilanteissa nousi keskeisiksi teemoiksi muun muassa viritysten huomioiminen ja sävellajien valinta. Opettajan tulisi huomioida erilaisia oppijoita omantasoisilla tehtäviä ja haasteilla mahdollisuuksien mukaan. Tulokset olivat suurelta osin yhteneviä aiempiin tutkimuksiin, mutta tutkimukseni vahvisti käsityksiä absoluuttisen sävelkorvan monimuotoisuudesta ja erilaisuudesta eri ihmisillä. Koska henkilö, jolla on absoluuttisen sävelkorva, hahmottaa musiikillista maailmaa eri tavalla, olisi tärkeää, että opetuksessa ymmärrettäisiin erilaisia oppijoita ja oppilaiden erilaisia lähtökohtia.
first_indexed 2023-03-22T09:59:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Louhivuori, Jukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarvainen, Anneli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-18T09:20:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-18T09:20:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1726666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55655", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 absoluuttisen s\u00e4velkorvan hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja musiikin opetuksessa niin oppilaan kuin opettajankin kannalta. Tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n siihen, kuinka opettaja voisi huomioida musiikin opetuksessa erilaisia oppijoita, kuten henkil\u00f6it\u00e4, joilla on absoluuttinen s\u00e4velkorva. \r\n\r\nAbsoluuttisen s\u00e4velkorvan tutkimus on keskittynyt suurelta osin absoluuttisen s\u00e4velkorvan laatuun ja luonteeseen, mutta aiheen pedagoginen n\u00e4k\u00f6kulma on j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. T\u00e4m\u00e4n vuoksi haastattelin t\u00e4h\u00e4n laadulliseen tapaustutkimukseeni opettajaa ja oppilasta, joilla molemmilla on jonkinasteinen absoluuttinen s\u00e4velkorva. Lis\u00e4ksi peilasin haastateltujen henkil\u00f6iden kokemuksia omiin kokemuksiini sek\u00e4 aiempiin tutkimuksiin absoluuttisesta s\u00e4velkorvasta. Teemahaastattelut toteutettiin It\u00e4- ja Keski-Suomessa marras-joulukuussa 2016 ja maaliskuussa 2017. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, josta nousi esille yhteisi\u00e4 piirteit\u00e4 tutkimukseen osallistuvien henkil\u00f6iden kesken. \r\n\r\nTulosten mukaan keskeisimpi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 absoluuttisesta s\u00e4velkorvasta musiikin opiskelussa ja opettamisessa ovat s\u00e4velten nime\u00e4miskyky, harmoniataju, s\u00e4veltapailun ja musiikin kirjoittamisen helppous sek\u00e4 intonaatio. Suurinta hy\u00f6ty\u00e4 \r\nabsoluuttisesta s\u00e4velkorvasta koettiin laulamisessa. Haittaa absoluuttisesta s\u00e4velkorvasta koettiin transponoimisessa, intervallien hahmottamisessa ja viritykseen liittyviss\u00e4 seikoissa. Opetustilanteissa nousi keskeisiksi teemoiksi\r\nmuun muassa viritysten huomioiminen ja s\u00e4vellajien valinta. Opettajan tulisi huomioida erilaisia oppijoita omantasoisilla teht\u00e4vi\u00e4 ja haasteilla mahdollisuuksien mukaan. \r\n\r\nTulokset olivat suurelta osin yhtenevi\u00e4 aiempiin tutkimuksiin, mutta tutkimukseni vahvisti k\u00e4sityksi\u00e4 absoluuttisen s\u00e4velkorvan monimuotoisuudesta ja erilaisuudesta eri ihmisill\u00e4. Koska henkil\u00f6, jolla on absoluuttisen s\u00e4velkorva, hahmottaa musiikillista maailmaa eri tavalla, olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opetuksessa ymm\u00e4rrett\u00e4isiin erilaisia oppijoita ja oppilaiden erilaisia l\u00e4ht\u00f6kohtia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anneli Tarvainen (maantarv) on 2017-10-18 09:20:35.540853. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-18T09:20:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710184026.pdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 8f6e925d0a63fe385ca7405795186af9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-18T09:20:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710184026.pdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)\r\nlicense.html: 4821 bytes, checksum: 8f6e925d0a63fe385ca7405795186af9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (103 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pianopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hy\u00f6ty", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haitta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityislahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Absoluuttisen s\u00e4velkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710184026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-18T09:20:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musikaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "absoluuttinen s\u00e4velkorva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erikoislahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lahjakkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaiset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55655
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b324e2b4-f007-4709-94f9-3aeea0447de7\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201710184026.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tarvainen, Anneli Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen pianopedagogiikka hyöty haitta erityislahjakkuus Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 musikaalisuus absoluuttinen sävelkorva erikoislahjakkuus lahjakkuus musiikki opetus musiikkipedagogiikka laulaminen erilaiset oppijat
title Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
title_full Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
title_fullStr Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
title_full_unstemmed Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
title_short Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
title_sort absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
title_txtP Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen
topic pianopedagogiikka hyöty haitta erityislahjakkuus Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 musikaalisuus absoluuttinen sävelkorva erikoislahjakkuus lahjakkuus musiikki opetus musiikkipedagogiikka laulaminen erilaiset oppijat
topic_facet 3052 Kvalitatiivinen tutkimus Music Education Musiikkikasvatus absoluuttinen sävelkorva erikoislahjakkuus erilaiset oppijat erityislahjakkuus haitta hyöty lahjakkuus laulaminen musiikki musiikkipedagogiikka musikaalisuus opetus pianopedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55655 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710184026
work_keys_str_mv AT tarvainenanneli absoluuttisensävelkorvanvaikutuksiamusiikinopetukseen