Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä

Lisätty todellisuus eli AR (englanniksi augmented reality) lisää todellisuuteen virtuaalisen elementin. Vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä lisättyä todellisuutta on käytetty useiden vuosien ajan vahvistamaan brändikokemusta. Lisätty todellisuus mahdollistaa mukaansatempaavan markkinoinnin ja l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moisa, Teuvo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55636
_version_ 1826225803435704320
author Moisa, Teuvo
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Moisa, Teuvo Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Moisa, Teuvo Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Moisa, Teuvo
datasource_str_mv jyx
description Lisätty todellisuus eli AR (englanniksi augmented reality) lisää todellisuuteen virtuaalisen elementin. Vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä lisättyä todellisuutta on käytetty useiden vuosien ajan vahvistamaan brändikokemusta. Lisätty todellisuus mahdollistaa mukaansatempaavan markkinoinnin ja lisää asiakkaiden uskollisuutta. Lisättyä todellisuutta voi hyödyntää neljän paradigman kautta, jotka ovat aktiiviset painotuotteet ja pakkaukset, virtuaalipeilit, virtuaali-ikkunat ja paikannusta käyttävät AR-sovellukset. Lisätyn todellisuuden sisältö, käyttäjät, kohdeyleisö, sivulliset ja taustatekijät ovat viisi asiaa, joiden pohjalta suunnitellaan optimaalinen AR-kampanja. Esimerkiksi vaatteiden myynnissä tarvitaan erittäin kehittynyttä tietokonenäköä ja suuria määriä dataa. AR-järjestelmät tuovat mukanaan uusia tietoturva- ja yksityisyysongelmia, jotka tulisi ratkaista mieluiten ennen kuin AR yleistyy. AR-sisältöjen erilaiset variaatiot vaihtelevat sen suhteen, millaisilla kehitysalustoilla ne voi toteuttaa. Aktiiviset painotuotteet ja tuotepakkaukset voidaan toteuttaa hyvin monella eri alustalla kuten AR-selainten kehitystyökaluilla tai ohjelmistoprojektina. Muut paradigmat toteutetaan lähinnä ohjelmistoprojektina. Augmented reality for retail marketing communication. Augmented reality mixes a virtual element with reality. Augmented reality is used many years for retail marketing communication to enhance brand experience and to engage customers. AR enables immersive marketing and improve customer engagement. Augmented reality can be utilized through 4 paradigms, which are active print media and packages, magic mirror, bogus window and geo-layer. Content, users, target audience, bystanders and background are five issues which are basic ingredients of optimal AR-campaign. Advanced computer vision and a huge dataset are needed for example in clothing retail. AR-systems create new challenges for security and privacy that should be solved before systems will be widespread. Different variations of AR can be realized by different development platforms. Active print media and packages can be realized by AR browser platform or custom-made. Other paradigms can be realized custom-made.
first_indexed 2017-10-16T20:27:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Makkonen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moisa, Teuvo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-16T11:37:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-16T11:37:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55636", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lis\u00e4tty todellisuus eli AR (englanniksi augmented reality) lis\u00e4\u00e4 todellisuuteen virtuaalisen elementin. V\u00e4hitt\u00e4iskaupan markkinointiviestinn\u00e4ss\u00e4 lis\u00e4tty\u00e4 todellisuutta on k\u00e4ytetty useiden vuosien ajan vahvistamaan br\u00e4ndikokemusta. Lis\u00e4tty todellisuus mahdollistaa mukaansatempaavan markkinoinnin ja lis\u00e4\u00e4 asiakkaiden uskollisuutta. Lis\u00e4tty\u00e4 todellisuutta voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 nelj\u00e4n paradigman kautta, jotka ovat aktiiviset painotuotteet ja pakkaukset, virtuaalipeilit, virtuaali-ikkunat ja paikannusta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t AR-sovellukset. Lis\u00e4tyn todellisuuden sis\u00e4lt\u00f6, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t, kohdeyleis\u00f6, sivulliset ja taustatekij\u00e4t ovat viisi asiaa, joiden pohjalta suunnitellaan optimaalinen AR-kampanja. Esimerkiksi vaatteiden myynniss\u00e4 tarvitaan eritt\u00e4in kehittynytt\u00e4 tietokonen\u00e4k\u00f6\u00e4 ja suuria m\u00e4\u00e4ri\u00e4 dataa. AR-j\u00e4rjestelm\u00e4t tuovat mukanaan uusia tietoturva- ja yksityisyysongelmia, jotka tulisi ratkaista mieluiten ennen kuin AR yleistyy. AR-sis\u00e4lt\u00f6jen erilaiset variaatiot vaihtelevat sen suhteen, millaisilla kehitysalustoilla ne voi toteuttaa. Aktiiviset painotuotteet ja tuotepakkaukset voidaan toteuttaa hyvin monella eri alustalla kuten AR-selainten kehitysty\u00f6kaluilla tai ohjelmistoprojektina. Muut paradigmat toteutetaan l\u00e4hinn\u00e4 ohjelmistoprojektina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Augmented reality for retail marketing communication.\r\n\r\nAugmented reality mixes a virtual element with reality. Augmented reality is used many years for retail marketing communication to enhance brand experience and to engage customers. AR enables immersive marketing and improve customer engagement. Augmented reality can be utilized through 4 paradigms, which are active print media and packages, magic mirror, bogus window and geo-layer. Content, users, target audience, bystanders and background are five issues which are basic ingredients of optimal AR-campaign. Advanced computer vision and a huge dataset are needed for example in clothing retail. AR-systems create new challenges for security and privacy that should be solved before systems will be widespread. Different variations of AR can be realized by different development platforms. Active print media and packages can be realized by AR browser platform or custom-made. Other paradigms can be realized custom-made.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teuvo Moisa (tepamois) on 2017-10-16 11:37:30.340573. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-16T11:37:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710164000.pdf: 442716 bytes, checksum: f405ea54e60eabe87eec5abcf3a66d29 (MD5)\r\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 9d4518bcb8a3175fe071817e1f417d45 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-16T11:37:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710164000.pdf: 442716 bytes, checksum: f405ea54e60eabe87eec5abcf3a66d29 (MD5)\r\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 9d4518bcb8a3175fe071817e1f417d45 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lis\u00e4tty todellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobiilisovellukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "AR-selain", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmistokehys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "augmented reality", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "marketing communication", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "software framework", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "AR-browser", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lis\u00e4tty todellisuus v\u00e4hitt\u00e4iskaupan markkinointiviestinn\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710164000", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-16T11:37:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55636
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/24992191-d51a-4dc4-9dd2-eab1db843a86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201710164000.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moisa, Teuvo Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä lisätty todellisuus markkinointiviestintä mobiilisovellukset AR-selain ohjelmistokehys augmented reality marketing communication software framework AR-browser Tietojärjestelmätiede
title Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
title_full Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
title_fullStr Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
title_full_unstemmed Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
title_short Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
title_sort lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
title_txtP Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
topic lisätty todellisuus markkinointiviestintä mobiilisovellukset AR-selain ohjelmistokehys augmented reality marketing communication software framework AR-browser Tietojärjestelmätiede
topic_facet AR-browser AR-selain Tietojärjestelmätiede augmented reality lisätty todellisuus marketing communication markkinointiviestintä mobiilisovellukset ohjelmistokehys software framework
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55636 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710164000
work_keys_str_mv AT moisateuvo lisättytodellisuusvähittäiskaupanmarkkinointiviestinnässä