Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana

Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimintamallissa ja strategiassa. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa perehdytään tar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Massinen, Anni
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55632
Description
Summary:Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimintamallissa ja strategiassa. Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa perehdytään tarkemmin tämänhetkisiin tutkimuksiin digitalisaatiosta, sen määritelmästä ja vaikutuksista. Liiketoimintamallia ja strategiaa tarkastellaan ja kirjallisuuteen perustuen pyritään jäsentämään digitalisaation vaikutuksia näihin. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luodaan viitekehys tutkimuksen empiiriselle osiolle, jossa laadullista tapaustutkimusta käyttäen tarkastellaan kohdeorganisaatioiden edustajien näkemyksiä tutkielman aiheeseen. Tutkimuksen empiirisen osion tulokset osoittavat, että digitalisaatio on vaikuttanut organisaatioiden liiketoimintamalliin, sekä osittain myös strategiaan. Tuloksissa on kuitenkin havaittavissa, että on haastavaa rajata, mitkä muutokset ovat juuri digitalisaation aiheuttamia ja mitkä muista tekijöistä johtuvia.