Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa

Aiheenani on Orff-pedagogiikan käyttö yläkoulussa ja lukiossa. Kiinnostuin aiheesta huomatessani, että Orff-pedagogiikkaa käytetään lähinnä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, kuten musiikkileikkikoulussa ja alakoulun musiikinopetuksessa, mutta ei juurikaan yläkoulussa tai lukiossa. Varhaisiän musiikk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aulos, Jade
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55590
_version_ 1826225762459451392
author Aulos, Jade
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aulos, Jade Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aulos, Jade Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aulos, Jade
datasource_str_mv jyx
description Aiheenani on Orff-pedagogiikan käyttö yläkoulussa ja lukiossa. Kiinnostuin aiheesta huomatessani, että Orff-pedagogiikkaa käytetään lähinnä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, kuten musiikkileikkikoulussa ja alakoulun musiikinopetuksessa, mutta ei juurikaan yläkoulussa tai lukiossa. Varhaisiän musiikkikasvatuksessa ja alakoulussa on huomattu, että Orff-pedagogiikan kokonaisvaltainen ja oppilaslähtöinen opetus soveltuu hyvin musiikin opiskeluun. Kuitenkin jostakin syystä tällainen opetustapa ei ole siirtynyt yläkouluun ja lukioon asti. Tutkimuskysymyksiä on kaksi: miten Orff-pedagogiikkaa hyödynnetään yläkoulussa ja lukiossa ja millainen merkitys Orff-pedagogiikalla on opettajuuden näkökulmasta eli miten opettaja näkee sen osana omaa opettajuuttaan. Tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja observointia. Tein Orff-pedagogiikkaan, opettajuuteen sekä peruskoulun ja lukion valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin liittyvistä kysymyksistä haastattelurungon, jota opettajat täydensivät kommenteillaan. Haastattelin neljää yli 20 vuotta musiikin aineenopettajana toiminutta yläkoulun ja/tai lukion opettajaa Etelä- ja Keski-Suomesta. Tiedonkeruuvaihe, eli haastattelut ja observoinnit, ajoittui syyskuun 2016 ja helmikuun 2017 välille. Kävin kouluilla observoimassa opettajien oppitunteja ja tuntien jälkeen haastattelin heitä. Haastatteluista ja observoinneista nousi esiin se, että suurimmalle osalle opettajista Orff-pedagogiikka ja sen periaatteet olivat jonkin verran tuttuja. Opettajat käyttivät Orff-pedagogiikan työtapoja, kuten musiikillista keksintää ja yhteissoittoa melko paljon opetuksessaan. Vähiten käytettyjä työtapoja olivat prosessityöskentely ja aktiivinen kuuntelu. Opettajista suurin osa ajatteli Orff-pedagogiikan soveltuvan hyvin tai erittäin hyvin yläkoulu- ja lukiokäyttöön. Haastatteluissa tuli myös ilmi, että Orff-pedagogiikan työtavat ja oppilaslähtöinen opetustyyli tukevat hyvin opetussuunnitelmia ja auttavat opettajaa näin ollen saavuttamaan opetussuunnitelmien tavoitteet. Observointi auttoi minua tutkijana näkemään, kuinka opettajat osasivat hyödyntää hyvin eri työtapoja työssään. Orff-pedagogiikalle on selvästi tarvetta myös yläkoulussa ja lukiossa, sillä haastateltavien mielestä se innostaa oppilaita oman musiikillisen luovuuden kehittämiseen. Orff-pedagogiikan kehollisuus ja sen eriyttämismahdollisuudet esimerkiksi soitossa voivat auttaa hyvin yläkoululaisia ja lukiolaisia löytämään musiikin ilo. Orff-pedagogiikka ei ole kaavoihin kangistunut metodi, vaan se antaa opettajalle ideoita toteuttaa omaa tyyliään.
first_indexed 2023-03-22T09:57:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aulos, Jade", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-09T11:38:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-09T11:38:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1725772", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55590", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aiheenani on Orff-pedagogiikan k\u00e4ytt\u00f6 yl\u00e4koulussa ja lukiossa. Kiinnostuin aiheesta huomatessani, ett\u00e4 Orff-pedagogiikkaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n l\u00e4hinn\u00e4 varhaisi\u00e4n musiikkikasvatuksessa, kuten musiikkileikkikoulussa ja alakoulun musiikinopetuksessa, mutta ei juurikaan yl\u00e4koulussa tai lukiossa. Varhaisi\u00e4n musiikkikasvatuksessa ja alakoulussa on huomattu, ett\u00e4 Orff-pedagogiikan kokonaisvaltainen ja oppilasl\u00e4ht\u00f6inen opetus soveltuu hyvin musiikin opiskeluun. Kuitenkin jostakin syyst\u00e4 t\u00e4llainen opetustapa ei ole siirtynyt yl\u00e4kouluun ja lukioon asti.\r\n\r\nTutkimuskysymyksi\u00e4 on kaksi: miten Orff-pedagogiikkaa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulussa ja lukiossa ja millainen merkitys Orff-pedagogiikalla on opettajuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta eli miten opettaja n\u00e4kee sen osana omaa opettajuuttaan. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja observointia. Tein Orff-pedagogiikkaan, opettajuuteen sek\u00e4 peruskoulun ja lukion valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin liittyvist\u00e4 kysymyksist\u00e4 haastattelurungon, jota opettajat t\u00e4ydensiv\u00e4t kommenteillaan. \r\n\r\nHaastattelin nelj\u00e4\u00e4 yli 20 vuotta musiikin aineenopettajana toiminutta yl\u00e4koulun ja/tai lukion opettajaa Etel\u00e4- ja Keski-Suomesta. Tiedonkeruuvaihe, eli haastattelut ja observoinnit, ajoittui syyskuun 2016 ja helmikuun 2017 v\u00e4lille. K\u00e4vin kouluilla observoimassa opettajien oppitunteja ja tuntien j\u00e4lkeen haastattelin heit\u00e4. \r\n\r\nHaastatteluista ja observoinneista nousi esiin se, ett\u00e4 suurimmalle osalle opettajista Orff-pedagogiikka ja sen periaatteet olivat jonkin verran tuttuja. Opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t Orff-pedagogiikan ty\u00f6tapoja, kuten musiikillista keksint\u00e4\u00e4 ja yhteissoittoa melko paljon opetuksessaan. V\u00e4hiten k\u00e4ytettyj\u00e4 ty\u00f6tapoja olivat prosessity\u00f6skentely ja aktiivinen kuuntelu. Opettajista suurin osa ajatteli Orff-pedagogiikan soveltuvan hyvin tai eritt\u00e4in hyvin yl\u00e4koulu- ja lukiok\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Haastatteluissa tuli my\u00f6s ilmi, ett\u00e4 Orff-pedagogiikan ty\u00f6tavat ja oppilasl\u00e4ht\u00f6inen opetustyyli tukevat hyvin opetussuunnitelmia ja auttavat opettajaa n\u00e4in ollen saavuttamaan opetussuunnitelmien tavoitteet. Observointi auttoi minua tutkijana n\u00e4kem\u00e4\u00e4n, kuinka opettajat osasivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 hyvin eri ty\u00f6tapoja ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nOrff-pedagogiikalle on selv\u00e4sti tarvetta my\u00f6s yl\u00e4koulussa ja lukiossa, sill\u00e4 haastateltavien mielest\u00e4 se innostaa oppilaita oman musiikillisen luovuuden kehitt\u00e4miseen. Orff-pedagogiikan kehollisuus ja sen eriytt\u00e4mismahdollisuudet esimerkiksi soitossa voivat auttaa hyvin yl\u00e4koululaisia ja lukiolaisia l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n musiikin ilo. Orff-pedagogiikka ei ole kaavoihin kangistunut metodi, vaan se antaa opettajalle ideoita toteuttaa omaa tyyli\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jade Aulos (jajuaulo) on 2017-10-09 11:38:49.807328. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-09T11:38:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710093963.pdf: 505413 bytes, checksum: 4910cb8dfd8aa48a44c24f992e913b47 (MD5)\r\nlicense.html: 4792 bytes, checksum: 7a0f082219eda73cf7163799fc28eb3e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-09T11:38:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201710093963.pdf: 505413 bytes, checksum: 4910cb8dfd8aa48a44c24f992e913b47 (MD5)\r\nlicense.html: 4792 bytes, checksum: 7a0f082219eda73cf7163799fc28eb3e (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "orff-pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Orff-pedagogiikka yl\u00e4koulussa ja lukiossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710093963", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-09T11:38:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Orff-menetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55590
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18c8ddf0-3208-4eb3-b4f5-2ed1294a4d66\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201710093963.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aulos, Jade Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa orff-pedagogiikka yläkoulu lukio opetussuunnitelmat opettajuus musiikkikasvatus Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 opetusmenetelmät Orff-menetelmä
title Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
title_full Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
title_fullStr Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
title_full_unstemmed Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
title_short Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
title_sort orff pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
title_txtP Orff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
topic orff-pedagogiikka yläkoulu lukio opetussuunnitelmat opettajuus musiikkikasvatus Musiikkikasvatus Music Education Kvalitatiivinen tutkimus 3052 opetusmenetelmät Orff-menetelmä
topic_facet 3052 Kvalitatiivinen tutkimus Music Education Musiikkikasvatus Orff-menetelmä lukio musiikkikasvatus opettajuus opetusmenetelmät opetussuunnitelmat orff-pedagogiikka yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55590 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710093963
work_keys_str_mv AT aulosjade orffpedagogiikkayläkoulussajalukiossa