Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education

Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia asioita. Tämän tutkielman tarkoitus on analysoida millä eri tavoilla edellä m...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laukkanen, Otto
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55499
_version_ 1826225691169914880
author Laukkanen, Otto
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laukkanen, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laukkanen, Otto Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laukkanen, Otto
datasource_str_mv jyx
description Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sekä kulttuurien väliseen ymmärrykseen ja yhteistyöhön pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykypäivän arkielämässä kuin opetussuunnitelmassakin yhä enemmän korostuvia asioita. Tämän tutkielman tarkoitus on analysoida millä eri tavoilla edellä mainitut asiat tuodaan esille yhteensä kolmessa eri oppikirjassa, jotka on suunnattu perusopetuksen seitsemännelle luokalle. Analyysi keskittyy nimenomaan tekstikirjoihin sillä aihepiiri on temaattinen, ja analyysin menetelmänä toimii täten aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Eri kulttuureilla tarkoitetaan myös muita kulttuureja kuin suomalaista tai tyypillisesti englannin kielen oppikirjoissa esiintyviä englanninkielisen maailman kulttuureja. Tutkielman tulokset osoittavat että sekä kielitietoisuuden eri kategoriat että kulttuuritietoisuuden kannalta tärkeät asiat ovat läsnä oppimateriaalissa, mutta esimerkiksi kulttuurienvälinen ymmärrys ja siihen kehottaminen on ajoittain tuotu ilmi vain esimerkkien muodossa, ei niinkään eksplisiittisesti. Jopa stereotypioita on käytetty opettavaisella tavalla ja kulttuurienvälinen vertailu on tehty hyvän maun sekä kunnioituksen kautta ja pyrkimyksellä ymmärtämään kaikkia kulttuureja. Täten voidaan sanoa että opetussuunnitelmassa korostetut asiat näkyvät kyseisessä oppimateriaalissa. Toisaalta, kun asioita ei opeteta niinkään suorilla kehotuksilla tai niin sanotulla eksplisiittisellä opetuksella, on olemassa vaara että hyvä tarkoitus oppikirjan tekijöiltä menee hukkaan, mikäli opettaja ei täsmennä erikseen tiettyjä opetussuunnitelmassa tärkeäksi todettuja asioita opetuksessaan mm. tietynlaisia tehtäviä valitsemalla. Tuloksista voi tehdä johtopäätöksen että temaattisesti edellä mainitut asiat liittyen kieli- ja kulttuuritietoisuuteen ovat läsnä, mutta ne ovat usein jopa monitulkinnallisissa yhteyksissä joista ne on osattava poimia. Hyviä jatkotutkimuksen aiheita olisivat otoksen laajentaminen joko muiden luokka- tai kouluasteiden oppikirjoihin sekä tehtäväkirjojen tutkiminen. Ne mahdollistaisivat kokonaisvaltaisemman kuvan ilmiöstä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:06Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukkanen, Otto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-10-02T12:57:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-10-02T12:57:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1725393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielitietoisuus ja kulttuurillinen moninaisuus sek\u00e4 kulttuurien v\u00e4liseen ymm\u00e4rrykseen ja yhteisty\u00f6h\u00f6n pyrkiminen eli kulttuuritietoisuus ovat niin nykyp\u00e4iv\u00e4n arkiel\u00e4m\u00e4ss\u00e4 kuin opetussuunnitelmassakin yh\u00e4 enemm\u00e4n korostuvia asioita. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on analysoida mill\u00e4 eri tavoilla edell\u00e4 mainitut asiat tuodaan esille yhteens\u00e4 kolmessa eri oppikirjassa, jotka on suunnattu perusopetuksen seitsem\u00e4nnelle luokalle. Analyysi keskittyy nimenomaan tekstikirjoihin sill\u00e4 aihepiiri on temaattinen, ja analyysin menetelm\u00e4n\u00e4 toimii t\u00e4ten aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Eri kulttuureilla tarkoitetaan my\u00f6s muita kulttuureja kuin suomalaista tai tyypillisesti englannin kielen oppikirjoissa esiintyvi\u00e4 englanninkielisen maailman kulttuureja. \n\nTutkielman tulokset osoittavat ett\u00e4 sek\u00e4 kielitietoisuuden eri kategoriat ett\u00e4 kulttuuritietoisuuden kannalta t\u00e4rke\u00e4t asiat ovat l\u00e4sn\u00e4 oppimateriaalissa, mutta esimerkiksi kulttuurienv\u00e4linen ymm\u00e4rrys ja siihen kehottaminen on ajoittain tuotu ilmi vain esimerkkien muodossa, ei niink\u00e4\u00e4n eksplisiittisesti. Jopa stereotypioita on k\u00e4ytetty opettavaisella tavalla ja kulttuurienv\u00e4linen vertailu on tehty hyv\u00e4n maun sek\u00e4 kunnioituksen kautta ja pyrkimyksell\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikkia kulttuureja. T\u00e4ten voidaan sanoa ett\u00e4 opetussuunnitelmassa korostetut asiat n\u00e4kyv\u00e4t kyseisess\u00e4 oppimateriaalissa. \n\nToisaalta, kun asioita ei opeteta niink\u00e4\u00e4n suorilla kehotuksilla tai niin sanotulla eksplisiittisell\u00e4 opetuksella, on olemassa vaara ett\u00e4 hyv\u00e4 tarkoitus oppikirjan tekij\u00f6ilt\u00e4 menee hukkaan, mik\u00e4li opettaja ei t\u00e4smenn\u00e4 erikseen tiettyj\u00e4 opetussuunnitelmassa t\u00e4rke\u00e4ksi todettuja asioita opetuksessaan mm. tietynlaisia teht\u00e4vi\u00e4 valitsemalla. Tuloksista voi tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen ett\u00e4 temaattisesti edell\u00e4 mainitut asiat liittyen kieli- ja kulttuuritietoisuuteen ovat l\u00e4sn\u00e4, mutta ne ovat usein jopa monitulkinnallisissa yhteyksiss\u00e4 joista ne on osattava poimia. Hyvi\u00e4 jatkotutkimuksen aiheita olisivat otoksen laajentaminen joko muiden luokka- tai kouluasteiden oppikirjoihin sek\u00e4 teht\u00e4v\u00e4kirjojen tutkiminen. Ne mahdollistaisivat kokonaisvaltaisemman kuvan ilmi\u00f6st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Otto Laukkanen (otanlauk) on 2017-10-02 12:57:03.337016. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-10-02T12:57:03Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201710023899.pdf: 935188 bytes, checksum: 9b0d17ca5cf8833d3c2731134ad061d3 (MD5)\nlicense.html: 1202 bytes, checksum: ee2ad30a6c88a71709c68922790faf1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-10-02T12:57:03Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201710023899.pdf: 935188 bytes, checksum: 9b0d17ca5cf8833d3c2731134ad061d3 (MD5)\nlicense.html: 1202 bytes, checksum: ee2ad30a6c88a71709c68922790faf1c (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (73 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuritietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language awareness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural awareness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "the National Core Curriculum", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201710023899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-10-02T12:57:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55499
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:45Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukkanen, Otto Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education kielitietoisuus kulttuuritietoisuus language awareness cultural awareness EFL textbooks the National Core Curriculum Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 englannin kieli opetus oppikirjat yläkoulu kulttuurikasvatus monikulttuurisuus opetussuunnitelmat kielet
title Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
title_full Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
title_fullStr Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
title_full_unstemmed Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
title_short Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks
title_sort language awareness and cultural awareness in efl textbooks an analysis of efl textbooks for seventh grade in finnish basic education
title_sub an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
title_txtP Language awareness and cultural awareness in EFL textbooks : an analysis of EFL textbooks for seventh grade in Finnish basic education
topic kielitietoisuus kulttuuritietoisuus language awareness cultural awareness EFL textbooks the National Core Curriculum Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 englannin kieli opetus oppikirjat yläkoulu kulttuurikasvatus monikulttuurisuus opetussuunnitelmat kielet
topic_facet 301 EFL textbooks Englannin kieli English Sisällönanalyysi cultural awareness englannin kieli kielet kielitietoisuus kulttuurikasvatus kulttuuritietoisuus language awareness monikulttuurisuus opetus opetussuunnitelmat oppikirjat the National Core Curriculum yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55499 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710023899
work_keys_str_mv AT laukkanenotto languageawarenessandculturalawarenessinefltextbooksananalysisofefltextbooksforseve