Sosiaalityöntekijöiden rekrytointi

Tutkimuksen tehtävänä on selvittää organisaatioiden tarjoamat organisaation ja työ- tai virkasuhteen edut, palkka ja palkitseminen rekrytoitaville sosiaalityöntekijöille. Työehtojen kokonaisuus muodostuu aineellisista ja aineettomista palkitsemistavoista. Aineellisia palkitsemisen tapoja ovat työn s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pehunen, Tuija
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55490
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tehtävänä on selvittää organisaatioiden tarjoamat organisaation ja työ- tai virkasuhteen edut, palkka ja palkitseminen rekrytoitaville sosiaalityöntekijöille. Työehtojen kokonaisuus muodostuu aineellisista ja aineettomista palkitsemistavoista. Aineellisia palkitsemisen tapoja ovat työn sisältö, koulutus- ja kehittymismahdollisuudet, mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua päätöksentekoon, työstä saatu palaute ja joustot työsuhteessa. Joustoja voi olla yksilöllinen elämäntilanteen huomioiva työaika tai mahdollisuus etätyöhön. Tutkimuksen näkökulma on rekrytointi viestintänä, jossa sanoman lähettämisellä vastaanottajalle pyritään vaikuttamaan vastaanottajaan. Sanoma, ilmoitus, sisältää asioita, joiden toivotaan vaikuttavan sosiaalityöntekijän kiinnostukseen. Rekrytointiviestinnän tavoite on saada pätevä sosiaalityöntekijä kiinnostumaan ja hakemaan työpaikkaa. Tutkimuksen kvantitatiivisessa analyysissä on käytetty kuvailevia menetelmiä (suorat jakaumat, ristiintaulukointi, tunnusluvut) ja kaksisuuntaista varianssianalyysiä. Tutkimuksen aineiston muodostaa vuoden 2017 alussa julkaistut TE-toimiston sosiaalityöntekijöiden rekrytointi-ilmoitukset (N=344). Keskeiset asiat tutkimuksessa on tiedon tuottaminen avoinna olevien työpaikkojen määrästä, laadusta ja sijainnista, alueellisesta jakautumisesta sekä niiden täyttämisestä uusintahakujen kautta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työnantajat käyttävät hyvin vähän houkuttelukeinoja, joilla voisivat kilpailla pätevistä sosiaalityöntekijöistä. Ilmoituksissa työtä kuvataan sosiaalityöntekijöitä kiinnostavalla tavalla. Palkkaus ei ole vielä kilpailutekijä. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että sosiaalityöntekijän oma kiinnostus uutta työpaikkaa kohtaan on merkittävä rekrytointitekijä.