"Wer das liest ist doof" die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache

Tämän kahden oppiaineen (saksan ja suomen) tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tekstitaitokäsityksiä on esillä suomalaisessa ja saksalaisessa lukiotason äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa. Huoli nuorten luku- ja kirjoitustaitojen heikentymisestä ei ole ilmiö vain Suomessa, vaan si...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jääskeläinen, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55462
_version_ 1828193101053689856
author Jääskeläinen, Elina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jääskeläinen, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jääskeläinen, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jääskeläinen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän kahden oppiaineen (saksan ja suomen) tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tekstitaitokäsityksiä on esillä suomalaisessa ja saksalaisessa lukiotason äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa. Huoli nuorten luku- ja kirjoitustaitojen heikentymisestä ei ole ilmiö vain Suomessa, vaan siihen on havahduttu PISA-tutkimusten kautta myös muualla maailmassa. Internetin mukanaan tuomat valtaisat tekstimassat ovat nykyään lähes jokaisen saavutettavissa, eikä näiden tekstimassojen hallitseminen ole välttämättä niin helppoa ja yksinkertaista. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia, minkälaisten tekstien äärelle koulutus ohjaa oppilaita. Tutkielman tavoitteeseen pyrin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: 1) Mitä genrejä suomalaisessa ja saksalaisessa oppikirjassa on esillä? 2) Mitä oppikirjojen teksteihin liittyviä reseptiivisiä ja produktiivisia taitoja harjoitellaan? Metodisesti tutkimus kuuluu teoriaohjaavan sisällönanalyysin piiriin, ja siinä yhdistyvät määrällinen ja laadullinen tutkimusote. Aineisto koostuu suomalaisesta uuteen opetussuunnitelmaan sidotusta Särmä-oppikirjasarjasta (2016) ja saksalaisesta äidinkielen oppikirjasta Texte, Themen und Strukturen (TTS 2015). Suomenkielinen aineisto rajautuu lukion ensimmäisen kurssin sisältöihin: Särmän Harjoituskirjaan 1 ja Särmän tekstikirjaan niiltä osin kuin siihen harjoituskirjassa viitataan. Saksalaisesta oppikirjasta analysoidaan ensimmäisen vuoden materiaalista noin kaksi kolmasosaa. Tehtävistä analysoidaan vain oppikirjojen yleisimpien tekstilajien tehtävänannot: molempien oppikirjojen opetustekstitehtävät, Särmän mediatekstitehtävät ja TTS:n kaunokirjallisten tekstien tehtävät. Analyysista käy ilmi, että Särmän tekstilajikirjo on suppeampi kuin TTS:n. Särmän neljä yleisintä tekstilajia ovat opetusteksti, mediateksti, tehtävänanto ja kuvituskuva, jotka yhdessä kattavat 81 % koko suomenkielisen aineiston tekstilajivalikoimasta. Tehtävänanto, opetusteksti ja kaunokirjallinen teksti kattavat taas TTS:ssä 59 % koko tekstilajikirjosta. Suomenkielinen oppikirja painottaa eritoten mediatekstejä, kun taas saksan oppikirja perinteisempiä kaunokirjallisia tekstejä. Reseptiiviset ja produktiiviset taidot jakautuvat tehtävänannoissa suhteellisen tasaisesti lukuun ottamatta tehtäviä, jotka liittyvät opetusteksteihin Särmässä. Noin 80 %:ssa kaikista opetusteksteihin liittyvistä tehtävistä Särmässä harjoitutetaan pelkästään tiedonetsintää ja lukutaitoa. Oppikirjojen mediateksteihin ja kaunokirjallisiin teksteihin liittyvät tehtävät harjoittavat taas monipuolisesti erilaisia luku- ja kirjoitustaitoja, mutta niissä on selkeä yhteys lukion päättäviin ylioppilaskokeisiin, koska esimerkiksi erittely-, pohdinta- ja vertailutaidot ovat yleisimpien harjoiteltavien taitojen joukossa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4\u00e4skel\u00e4inen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-27T10:52:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-27T10:52:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1725331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55462", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kahden oppiaineen (saksan ja suomen) tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tekstitaitok\u00e4sityksi\u00e4 on esill\u00e4 suomalaisessa ja saksalaisessa lukiotason \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjassa. Huoli nuorten luku- ja kirjoitustaitojen heikentymisest\u00e4 ei ole ilmi\u00f6 vain Suomessa, vaan siihen on havahduttu PISA-tutkimusten kautta my\u00f6s muualla maailmassa. Internetin mukanaan tuomat valtaisat tekstimassat ovat nyky\u00e4\u00e4n l\u00e4hes jokaisen saavutettavissa, eik\u00e4 n\u00e4iden tekstimassojen hallitseminen ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 niin helppoa ja yksinkertaista. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia, mink\u00e4laisten tekstien \u00e4\u00e4relle koulutus ohjaa oppilaita.\r\nTutkielman tavoitteeseen pyrin seuraavien tutkimuskysymysten kautta: 1) Mit\u00e4 genrej\u00e4 suomalaisessa ja saksalaisessa oppikirjassa on esill\u00e4? 2) Mit\u00e4 oppikirjojen teksteihin liittyvi\u00e4 reseptiivisi\u00e4 ja produktiivisia taitoja harjoitellaan? Metodisesti tutkimus kuuluu teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin piiriin, ja siin\u00e4 yhdistyv\u00e4t m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ja laadullinen tutkimusote.\r\nAineisto koostuu suomalaisesta uuteen opetussuunnitelmaan sidotusta S\u00e4rm\u00e4-oppikirjasarjasta (2016) ja saksalaisesta \u00e4idinkielen oppikirjasta Texte, Themen und Strukturen (TTS 2015). Suomenkielinen aineisto rajautuu lukion ensimm\u00e4isen kurssin sis\u00e4lt\u00f6ihin: S\u00e4rm\u00e4n Harjoituskirjaan 1 ja S\u00e4rm\u00e4n tekstikirjaan niilt\u00e4 osin kuin siihen harjoituskirjassa viitataan. Saksalaisesta oppikirjasta analysoidaan ensimm\u00e4isen vuoden materiaalista noin kaksi kolmasosaa. Teht\u00e4vist\u00e4 analysoidaan vain oppikirjojen yleisimpien tekstilajien teht\u00e4v\u00e4nannot: molempien oppikirjojen opetustekstiteht\u00e4v\u00e4t, S\u00e4rm\u00e4n mediatekstiteht\u00e4v\u00e4t ja TTS:n kaunokirjallisten tekstien teht\u00e4v\u00e4t.\r\nAnalyysista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 S\u00e4rm\u00e4n tekstilajikirjo on suppeampi kuin TTS:n. S\u00e4rm\u00e4n nelj\u00e4 yleisint\u00e4 tekstilajia ovat opetusteksti, mediateksti, teht\u00e4v\u00e4nanto ja kuvituskuva, jotka yhdess\u00e4 kattavat 81 % koko suomenkielisen aineiston tekstilajivalikoimasta. Teht\u00e4v\u00e4nanto, opetusteksti ja kaunokirjallinen teksti kattavat taas TTS:ss\u00e4 59 % koko tekstilajikirjosta. Suomenkielinen oppikirja painottaa eritoten mediatekstej\u00e4, kun taas saksan oppikirja perinteisempi\u00e4 kaunokirjallisia tekstej\u00e4.\r\nReseptiiviset ja produktiiviset taidot jakautuvat teht\u00e4v\u00e4nannoissa suhteellisen tasaisesti lukuun ottamatta teht\u00e4vi\u00e4, jotka liittyv\u00e4t opetusteksteihin S\u00e4rm\u00e4ss\u00e4. Noin 80 %:ssa kaikista opetusteksteihin liittyvist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 S\u00e4rm\u00e4ss\u00e4 harjoitutetaan pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n tiedonetsint\u00e4\u00e4 ja lukutaitoa. Oppikirjojen mediateksteihin ja kaunokirjallisiin teksteihin liittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t harjoittavat taas monipuolisesti erilaisia luku- ja kirjoitustaitoja, mutta niiss\u00e4 on selke\u00e4 yhteys lukion p\u00e4\u00e4tt\u00e4viin ylioppilaskokeisiin, koska esimerkiksi erittely-, pohdinta- ja vertailutaidot ovat yleisimpien harjoiteltavien taitojen joukossa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina J\u00e4\u00e4skel\u00e4inen (paeljaas) on 2017-09-27 10:52:23.346458. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-27T10:52:24Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709273856.pdf: 2783394 bytes, checksum: fbdcc46c18498d366fb7a9edd04286f0 (MD5)\r\nlicense.html: 4886 bytes, checksum: d9e93ee3475238b7cd0cfd9e177aec2c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-27T10:52:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709273856.pdf: 2783394 bytes, checksum: fbdcc46c18498d366fb7a9edd04286f0 (MD5)\r\nlicense.html: 4886 bytes, checksum: d9e93ee3475238b7cd0cfd9e177aec2c (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Wer das liest ist doof\" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709273856", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-27T10:52:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstilajit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55462
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:02:53Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/df6fd90a-7321-43df-b68f-46569020d137\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709273856.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jääskeläinen, Elina "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture Sisällönanalyysi 308 opetus äidinkieli suomen kieli saksan kieli tekstilajit tekstitaito lukio oppikirjat tekstintutkimus
title "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
title_alt Die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
title_full "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
title_fullStr "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
title_full_unstemmed "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
title_short "Wer das liest ist doof"
title_sort wer das liest ist doof die textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen lehrwerk der muttersprache
title_sub die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
title_txtP "Wer das liest ist doof" : die Textkompetenz in einem finnischen und in einem deutschen Lehrwerk der Muttersprache
topic Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture Sisällönanalyysi 308 opetus äidinkieli suomen kieli saksan kieli tekstilajit tekstitaito lukio oppikirjat tekstintutkimus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri Sisällönanalyysi lukio opetus oppikirjat saksan kieli suomen kieli tekstilajit tekstintutkimus tekstitaito äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55462 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709273856
work_keys_str_mv AT jääskeläinenelina werdasliestistdoofdietextkompetenzineinemfinnischenundineinemdeutschenlehrwerk