Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin

Transkraniaalisella tasavirtastimulaatiolla (tDCS) tarkoitetaan menetelmää, jossa johdetaan heikkoa sähkövirtaa aivokudosten läpi elektrodilta toiselle. Tutkimusten mukaan tDCS:lla näyttäisi olevan monenlaisia kliinisiä ja kognitiivisia vaikutuksia aina masennuksen hoidosta työmuistin parantamiseen....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Nelimarkka, Anna, Palovaara, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55450
_version_ 1828193101050544128
author Nelimarkka, Anna Palovaara, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nelimarkka, Anna Palovaara, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nelimarkka, Anna Palovaara, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nelimarkka, Anna
datasource_str_mv jyx
description Transkraniaalisella tasavirtastimulaatiolla (tDCS) tarkoitetaan menetelmää, jossa johdetaan heikkoa sähkövirtaa aivokudosten läpi elektrodilta toiselle. Tutkimusten mukaan tDCS:lla näyttäisi olevan monenlaisia kliinisiä ja kognitiivisia vaikutuksia aina masennuksen hoidosta työmuistin parantamiseen. Tulokset ovat kuitenkin monin paikoin varsin ristiriitaisia, eikä stimulaation tarkoista vaikutusmekanismeistakaan olla päästy varmuuteen. Tässä tutkimuksessa halusimme tutkia kokeellisesti tDCS:n vaikutuksia erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin silmäniskuehdollistumisen avulla. Kokeeseen osallistui 39 iältään 18-29-vuotiasta koehenkilöä. Tutkittavat jaettiin kahteen ryhmään, joista toiset saivat tDCS-stimulaatiota kymmenen minuutin ajan, ja toisille annettiin stimulaation tunnetta jäljittelevää sham-stimulaatiota kolmenkymmenen sekunnin ajan. Oppimista ja reagointiherkkyyttä tutkiva koeasetelma, silmäniskuehdollistuminen, rakentui kahdesta eri ääniärsykkeestä, joista toinen esiintyi yksinään ja toista seurasi ilmapuhallus tutkittavan silmäkulmaan. Kokeen ensimmäisessä vaiheessa tutkimme, vaikuttaako stimulaatio tutkittavien kykyyn erotella kahta ärsykettä toisistaan. Kokeen edetessä äänten merkitykset vaihtuivat keskenään. Tämä vaihe selvitti stimulaation vaikutusta kykyyn oppia uusi sääntö. Tutkimalla silmäniskujen voimakkuuksia kokeen eri kohdissa saimme selville, miten stimulaatio vaikuttaa tutkittavien reagointiherkkyyteen. Stimulaatio ei vaikuttanut ärsykkeiden erottelukykyyn tai uuden säännön oppimiseen. Ilmapuhallusta ennakoivan säännön vaihduttua varsinaista stimulaatiota saaneet reagoivat lähes merkitsevästi sham-stimulaatiota saaneita enemmän niihin ärsykkeisiin, joita ei seurannut ilmapuhallus viitaten tDCS:n aikaansaaman yleisen reagointiherkkyyden nousuun. Tulosten perusteella tDCS:lla ei siis ole vaikutuksia erottelu- eikä käänteisoppimiseen, ja mahdolliset vaikutukset reagointiherkkyyteenkin ovat pieniä. Ottaen huomioon keskenään vahvasti ristiriidassa olevat aikaisemmat tutkimukset ja kentän epäyhtenäisyyden koemme tarpeen kriittiselle ja hyvin kontrolloidulle lisätutkimukselle, jotta tDCS:n vaikutukset sekä tarkat vaikutusmekanismit saataisiin paremmin selville, ja jotta menetelmää voitaisiin hyödyntää tutkimuskentän ulkopuolella. The effects of transcranial direct current stimulation on discrimination and reversal learning and changes of responsivity. Transcranial direct current stimulation (tDCS) is a non-invasive technique where weak electric current is directed through the brain from one electrode to another. Research has found tDCS to have broad clinical and cognitive effects; from improving depression to enhancing working memory. However, the results are quite contradictory, and the specific working mechanisms behind tDCS are still not clear. In this research we examined the effects of tDCS on discrimination and reversal learning by using eyeblink conditioning. The changes in responsivity were also examined. There were 39 18-29 years old participants in the experiment. They were divided into two groups; one group received the real tDCS for ten minutes and the other group artificial stimulation (sham). The setup measuring learning and responsivity, eye blink conditioning, consisted of two different sound stimuli. One stimulus was followed by an airpuff to the corner of the participants eye, while the other stimulus appeared alone. In the first part of the experiment we examined if the stimulation affected the participants ability to differentiate between two stimuli. The meanings of the two stimuli were varied as the experiment proceeded, which measured the participants ability to learn a new rule. By examining the eye blink amplitudes throughout the experiment we examined the effect of stimulation on the responsivity. The stimulation did not affect the ability to differentiate between two stimuli or to learn a new rule. However, after the sound preceding the airpuff changed, the participants who received the real tDCS reacted slightly stronger to the sounds that were not followed by an airpuff indicating a change in the general responsivity level caused by tDCS. The results suggest that tDCS does not affect discrimination or reversal learning and the effects on responsivity are not significant either. Taken into account all the contradictory results from previous experiments and the incongruity of the field we feel the need for more critical and more controlled further experimenting to gain more knowledge of the effects and specific working mechanisms behind tDCS before it can be fully utilised outside the research field.
first_indexed 2023-03-22T09:58:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Wikgren, Jan", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nelimarkka, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palovaara, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-27T07:42:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-27T07:42:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1725372", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55450", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Transkraniaalisella tasavirtastimulaatiolla (tDCS) tarkoitetaan menetelm\u00e4\u00e4, jossa johdetaan heikkoa s\u00e4hk\u00f6virtaa aivokudosten l\u00e4pi elektrodilta toiselle. Tutkimusten mukaan tDCS:lla n\u00e4ytt\u00e4isi olevan monenlaisia kliinisi\u00e4 ja kognitiivisia vaikutuksia aina masennuksen hoidosta ty\u00f6muistin parantamiseen. Tulokset ovat kuitenkin monin paikoin varsin ristiriitaisia, eik\u00e4 stimulaation tarkoista vaikutusmekanismeistakaan olla p\u00e4\u00e4sty varmuuteen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa halusimme tutkia kokeellisesti tDCS:n vaikutuksia erottelu- ja k\u00e4\u00e4nteisoppimiseen sek\u00e4 reagointiherkkyyden muutoksiin silm\u00e4niskuehdollistumisen avulla.\r\n\r\nKokeeseen osallistui 39 i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 18-29-vuotiasta koehenkil\u00f6\u00e4. Tutkittavat jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n, joista toiset saivat tDCS-stimulaatiota kymmenen minuutin ajan, ja toisille annettiin stimulaation tunnetta j\u00e4ljittelev\u00e4\u00e4 sham-stimulaatiota kolmenkymmenen sekunnin ajan. Oppimista ja reagointiherkkyytt\u00e4 tutkiva koeasetelma, silm\u00e4niskuehdollistuminen, rakentui kahdesta eri \u00e4\u00e4ni\u00e4rsykkeest\u00e4, joista toinen esiintyi yksin\u00e4\u00e4n ja toista seurasi ilmapuhallus tutkittavan silm\u00e4kulmaan. Kokeen ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa tutkimme, vaikuttaako stimulaatio tutkittavien kykyyn erotella kahta \u00e4rsykett\u00e4 toisistaan. Kokeen edetess\u00e4 \u00e4\u00e4nten merkitykset vaihtuivat kesken\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 vaihe selvitti stimulaation vaikutusta kykyyn oppia uusi s\u00e4\u00e4nt\u00f6. Tutkimalla silm\u00e4niskujen voimakkuuksia kokeen eri kohdissa saimme selville, miten stimulaatio vaikuttaa tutkittavien reagointiherkkyyteen.\r\n\r\nStimulaatio ei vaikuttanut \u00e4rsykkeiden erottelukykyyn tai uuden s\u00e4\u00e4nn\u00f6n oppimiseen. Ilmapuhallusta ennakoivan s\u00e4\u00e4nn\u00f6n vaihduttua varsinaista stimulaatiota saaneet reagoivat l\u00e4hes merkitsev\u00e4sti sham-stimulaatiota saaneita enemm\u00e4n niihin \u00e4rsykkeisiin, joita ei seurannut ilmapuhallus viitaten tDCS:n aikaansaaman yleisen reagointiherkkyyden nousuun. Tulosten perusteella tDCS:lla ei siis ole vaikutuksia erottelu- eik\u00e4 k\u00e4\u00e4nteisoppimiseen, ja mahdolliset vaikutukset reagointiherkkyyteenkin ovat pieni\u00e4. Ottaen huomioon kesken\u00e4\u00e4n vahvasti ristiriidassa olevat aikaisemmat tutkimukset ja kent\u00e4n ep\u00e4yhten\u00e4isyyden koemme tarpeen kriittiselle ja hyvin kontrolloidulle lis\u00e4tutkimukselle, jotta tDCS:n vaikutukset sek\u00e4 tarkat vaikutusmekanismit saataisiin paremmin selville, ja jotta menetelm\u00e4\u00e4 voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tutkimuskent\u00e4n ulkopuolella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The effects of transcranial direct current stimulation on discrimination and reversal learning and changes of responsivity.\r\nTranscranial direct current stimulation (tDCS) is a non-invasive technique where weak electric current is directed through the brain from one electrode to another. Research has found tDCS to have broad clinical and cognitive effects; from improving depression to enhancing working memory. However, the results are quite contradictory, and the specific working mechanisms behind tDCS are still not clear. In this research we examined the effects of tDCS on discrimination and reversal learning by using eyeblink conditioning. The changes in responsivity were also examined.\r\n\r\nThere were 39 18-29 years old participants in the experiment. They were divided into two groups; one group received the real tDCS for ten minutes and the other group artificial stimulation (sham). The setup measuring learning and responsivity, eye blink conditioning, consisted of two different sound stimuli. One stimulus was followed by an airpuff to the corner of the participants eye, while the other stimulus appeared alone. In the first part of the experiment we examined if the stimulation affected the participants ability to differentiate between two stimuli. The meanings of the two stimuli were varied as the experiment proceeded, which measured the participants ability to learn a new rule. By examining the eye blink amplitudes throughout the experiment we examined the effect of stimulation on the responsivity.\r\n\r\nThe stimulation did not affect the ability to differentiate between two stimuli or to learn a new rule. However, after the sound preceding the airpuff changed, the participants who received the real tDCS reacted slightly stronger to the sounds that were not followed by an airpuff indicating a change in the general responsivity level caused by tDCS. The results suggest that tDCS does not affect discrimination or reversal learning and the effects on responsivity are not significant either. Taken into account all the contradictory results from previous experiments and the incongruity of the field we feel the need for more critical and more controlled further experimenting to gain more knowledge of the effects and specific working mechanisms behind tDCS before it can be fully utilised outside the research field.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Nelimarkka (anmaneli) on 2017-09-27 07:42:31.618916. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-27T07:42:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709273846.pdf: 420383 bytes, checksum: d8277904b13ce7e8983bbe27a757dc4a (MD5)\r\nlicense.html: 5199 bytes, checksum: 7bab22b012aa0a96a75b07be0c4489de (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-27T07:42:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709273846.pdf: 420383 bytes, checksum: d8277904b13ce7e8983bbe27a757dc4a (MD5)\r\nlicense.html: 5199 bytes, checksum: 7bab22b012aa0a96a75b07be0c4489de (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (30 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transkraniaalinen tasavirtastimulaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "silm\u00e4niskuehdollistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erotteluoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4\u00e4nteisoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "transcranial direct current stimulation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tDCS", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eye blink conditioning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discrimination learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reversal learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "responsivity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja k\u00e4\u00e4nteisoppimiseen sek\u00e4 reagointiherkkyyden muutoksiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709273846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-27T07:42:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hoitomenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4hk\u00f6hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4rsykkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stimulointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ehdollistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55450
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:30Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb9bcfdd-b213-4c63-8f1f-c9ac90f0ef87\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709273846.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nelimarkka, Anna Palovaara, Elina Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin transkraniaalinen tasavirtastimulaatio silmäniskuehdollistuminen erotteluoppiminen käänteisoppiminen transcranial direct current stimulation tDCS eye blink conditioning discrimination learning reversal learning responsivity Psykologia Psychology 202 hoitomenetelmät sähköhoito ärsykkeet stimulointi ehdollistuminen oppiminen reaktiivisuus
title Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
title_full Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
title_fullStr Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
title_full_unstemmed Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
title_short Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
title_sort transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
title_txtP Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
topic transkraniaalinen tasavirtastimulaatio silmäniskuehdollistuminen erotteluoppiminen käänteisoppiminen transcranial direct current stimulation tDCS eye blink conditioning discrimination learning reversal learning responsivity Psykologia Psychology 202 hoitomenetelmät sähköhoito ärsykkeet stimulointi ehdollistuminen oppiminen reaktiivisuus
topic_facet 202 Psychology Psykologia discrimination learning ehdollistuminen erotteluoppiminen eye blink conditioning hoitomenetelmät käänteisoppiminen oppiminen reaktiivisuus responsivity reversal learning silmäniskuehdollistuminen stimulointi sähköhoito tDCS transcranial direct current stimulation transkraniaalinen tasavirtastimulaatio ärsykkeet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55450 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709273846
work_keys_str_mv AT nelimarkkaanna transkraniaalisentasavirtastimulaationvaikutukseterottelujakäänteisoppimiseensekä