Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla

Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli saada tietoa 7-9-vuotiaiden lasten kielellisistä ja lukemisen taidoista sekä tarkastella kielen ja lukemisen vaikeuksien päällekkäistä esiintymistä. Kielellisiä taitoja tarkasteltiin puheen motorisen tuottamisen sekä lauseiden toistamisen perusteella. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuulimo, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55447
_version_ 1828193101045301248
author Tuulimo, Päivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuulimo, Päivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuulimo, Päivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuulimo, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli saada tietoa 7-9-vuotiaiden lasten kielellisistä ja lukemisen taidoista sekä tarkastella kielen ja lukemisen vaikeuksien päällekkäistä esiintymistä. Kielellisiä taitoja tarkasteltiin puheen motorisen tuottamisen sekä lauseiden toistamisen perusteella. Tutkielmassa oli mukana 27 keskisuomalaista lasta, joiden suoriutumista tarkasteltiin fonologisen tietoisuuden, fonologisen lyhytkestoisen muistin, visuomotorisen tarkkuuden, puheentuottamisen, sanavaraston, päättelykyvyn, nopean nimeämisen sekä lukutaidon tehtävissä. Lapset ryhmiteltiin ensin lukutaidoltaan heikkoihin ja tavanomaisesti kehittyneisiin ja toisessa vaiheessa kielellisiltä taidoiltaan heikkoihin ja tavanomaisesti kehittyneisiin lapsiin. Lisäksi tarkasteltiin lapsia, joilla kielen ja lukemisen vaikeudet esiintyivät päällekkäin. Ryhmien välisiä eroja tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä. Lisäksi selvitettiin yksilötasolla vaikeuksien laajuutta ja vakavuutta eri tehtävissä sen mukaan esiintyikö lapsella yksittäiset vai päällekkäiset vaikeudet. Lineaarisilla regressioanalyyseilla tarkasteltiin, miten kielelliset taidot selittävät suoriutumista fonologisessa tietoisuudessa, kirjainten nopeassa nimeämisessä ja epäsanojen lukemisessa. Lukivaikeusryhmä suoriutui tavanomaisesti lukevia heikommin fonologisessa tietoisuudessa ja nopeassa nimeämisessä, mutta fonologisessa lyhytkestoisessa muistissa ja kielellisissä taidoissa ryhmäeroja ei havaittu. Tutkielmassa kuitenkin 60 prosentilla lukivaikeuslapsista esiintyi kielellisiä pulmia, ja näiden lasten vaikeudet olivat kaikkiaan laajempia ja vaikeampia kuin muilla. Yksilötasolla fonologisen tietoisuuden ja nopean nimeämisen ongelmat esiintyivät suurimmalta osin vain lapsilla, joilla kielen ja lukemisen vaikeudet ilmenivät päällekkäin. Kielivaikeusryhmä suoriutui tavanomaisesti kielellisesti kehittyneitä heikommin fonologisen tietoisuuden sekä kirjainten nopean nimeämisen tehtävissä, mutta heillä ei esiintynyt lukemisen vaikeuksia. Puheen motorinen tuottaminen näyttäisi liittyvän fonologiseen tietoisuuteen ja kirjainten nimeämiseen yleisemmän motorisen kehityksen kautta. Kielellistä muistia mitannut lauseentoisto yhdistyi lukemisen ongelmiin ja myös selitti fonologista tietoisuutta ja kirjainten nimeämistä. Tutkielma vahvistaa kielellisten ja lukemisen vaikeuksien esiintyvän usein päällekkäin ja vaikeuttavan lasten taitoja yksittäin esiintyviä häiriöitä laajemmin. Lukivaikeuslasten kielelliset taidot olisi hyvä kontrolloida, kun suunnitellaan heidän tehokasta kuntoutusta ja opetusta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:17Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuulimo, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-26T18:33:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-26T18:33:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1810440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55447", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli saada tietoa 7-9-vuotiaiden lasten kielellisist\u00e4 ja lukemisen taidoista sek\u00e4 tarkastella kielen ja lukemisen vaikeuksien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4ist\u00e4 esiintymist\u00e4. Kielellisi\u00e4 taitoja tarkasteltiin puheen motorisen tuottamisen sek\u00e4 lauseiden toistamisen perusteella.\r\n\r\nTutkielmassa oli mukana 27 keskisuomalaista lasta, joiden suoriutumista tarkasteltiin fonologisen tietoisuuden, fonologisen lyhytkestoisen muistin, visuomotorisen tarkkuuden, puheentuottamisen, sanavaraston, p\u00e4\u00e4ttelykyvyn, nopean nime\u00e4misen sek\u00e4 lukutaidon teht\u00e4viss\u00e4. Lapset ryhmiteltiin ensin lukutaidoltaan heikkoihin ja tavanomaisesti kehittyneisiin ja toisessa vaiheessa kielellisilt\u00e4 taidoiltaan heikkoihin ja tavanomaisesti kehittyneisiin lapsiin. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin lapsia, joilla kielen ja lukemisen vaikeudet esiintyiv\u00e4t p\u00e4\u00e4llekk\u00e4in. Ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja tutkittiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin yksil\u00f6tasolla vaikeuksien laajuutta ja vakavuutta eri teht\u00e4viss\u00e4 sen mukaan esiintyik\u00f6 lapsella yksitt\u00e4iset vai p\u00e4\u00e4llekk\u00e4iset vaikeudet. Lineaarisilla regressioanalyyseilla tarkasteltiin, miten kielelliset taidot selitt\u00e4v\u00e4t suoriutumista fonologisessa tietoisuudessa, kirjainten nopeassa nime\u00e4misess\u00e4 ja ep\u00e4sanojen lukemisessa.\r\n\r\nLukivaikeusryhm\u00e4 suoriutui tavanomaisesti lukevia heikommin fonologisessa tietoisuudessa ja nopeassa nime\u00e4misess\u00e4, mutta fonologisessa lyhytkestoisessa muistissa ja kielellisiss\u00e4 taidoissa ryhm\u00e4eroja ei havaittu. Tutkielmassa kuitenkin 60 prosentilla lukivaikeuslapsista esiintyi kielellisi\u00e4 pulmia, ja n\u00e4iden lasten vaikeudet olivat kaikkiaan laajempia ja vaikeampia kuin muilla. Yksil\u00f6tasolla fonologisen tietoisuuden ja nopean nime\u00e4misen ongelmat esiintyiv\u00e4t suurimmalta osin vain lapsilla, joilla kielen ja lukemisen vaikeudet ilmeniv\u00e4t p\u00e4\u00e4llekk\u00e4in. Kielivaikeusryhm\u00e4 suoriutui tavanomaisesti kielellisesti kehittyneit\u00e4 heikommin fonologisen tietoisuuden sek\u00e4 kirjainten nopean nime\u00e4misen teht\u00e4viss\u00e4, mutta heill\u00e4 ei esiintynyt lukemisen vaikeuksia. Puheen motorinen tuottaminen n\u00e4ytt\u00e4isi liittyv\u00e4n fonologiseen tietoisuuteen ja kirjainten nime\u00e4miseen yleisemm\u00e4n motorisen kehityksen kautta. Kielellist\u00e4 muistia mitannut lauseentoisto yhdistyi lukemisen ongelmiin ja my\u00f6s selitti fonologista tietoisuutta ja kirjainten nime\u00e4mist\u00e4. \r\nTutkielma vahvistaa kielellisten ja lukemisen vaikeuksien esiintyv\u00e4n usein p\u00e4\u00e4llekk\u00e4in ja vaikeuttavan lasten taitoja yksitt\u00e4in esiintyvi\u00e4 h\u00e4iri\u00f6it\u00e4 laajemmin. Lukivaikeuslasten kielelliset taidot olisi hyv\u00e4 kontrolloida, kun suunnitellaan heid\u00e4n tehokasta kuntoutusta ja opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Tuulimo (patuulim) on 2017-09-26 18:33:53.117354. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-26T18:33:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709263834.pdf: 575973 bytes, checksum: f5714a23ca47f0ba1ffa7de282743724 (MD5)\r\nlicense.html: 1127 bytes, checksum: b61ab160304d81307f37df9e2f98e518 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-26T18:33:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709263834.pdf: 575973 bytes, checksum: f5714a23ca47f0ba1ffa7de282743724 (MD5)\r\nlicense.html: 1127 bytes, checksum: b61ab160304d81307f37df9e2f98e518 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (41 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielellinen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukivaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonologinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea sarjallinen nime\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonologinen muisti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puheentuottaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709263834", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-26T18:33:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55447
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuulimo, Päivi Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla kielellinen erityisvaikeus dysleksia lukivaikeus kielelliset taidot fonologinen tietoisuus nopea sarjallinen nimeäminen fonologinen muisti puheentuottaminen Psykologia Psychology 202
title Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla
title_full Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla
title_fullStr Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla
title_full_unstemmed Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla
title_short Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla
title_sort lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7 9 vuotiailla lapsilla
title_txtP Lukutaidon ja kielitaidon yhteydet 7-9-vuotiailla lapsilla
topic kielellinen erityisvaikeus dysleksia lukivaikeus kielelliset taidot fonologinen tietoisuus nopea sarjallinen nimeäminen fonologinen muisti puheentuottaminen Psykologia Psychology 202
topic_facet 202 Psychology Psykologia dysleksia fonologinen muisti fonologinen tietoisuus kielellinen erityisvaikeus kielelliset taidot lukivaikeus nopea sarjallinen nimeäminen puheentuottaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55447 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709263834
work_keys_str_mv AT tuulimopäivi lukutaidonjakielitaidonyhteydet79vuotiaillalapsilla