Korkeakoulun opettajan kehollinen vuorovaikutus luennolla vertaileva tapaustutkimus Suomen ja Venäjän kontekstissa

Tarkastelen tutkimuksessani suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollista vuorovaikutusta korkeakoulun opetuskontekstissa. Tutkin käsieleiden, ilmeiden, vartalon liikkeiden sekä katsekontaktin käyttöä. Tutkimukseni päätavoitteena on selvittää, miten suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollinen vu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Prytkov, Andrei
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55433
Kuvaus
Yhteenveto:Tarkastelen tutkimuksessani suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollista vuorovaikutusta korkeakoulun opetuskontekstissa. Tutkin käsieleiden, ilmeiden, vartalon liikkeiden sekä katsekontaktin käyttöä. Tutkimukseni päätavoitteena on selvittää, miten suomalaisen ja venäläisen opettajan kehollinen vuorovaikutus eroaa toisistaan ja mihin tarkoituksiin eli funktioihin näitä liikkeitä on käytetty. Tutkimuksen aineistona on videoituja suomalaisen ja venäläisen opettajan luentoja. Aineiston analysointia varten olen kehittänyt liikkeiden luokittelun, joka perustuu aiempiin kehollisen vuorovaikutuksen tutkimuksiin, tarkemmin Ekman ja Friesenin (1969), McNeillin (1992), Bavelas and Chovilin (2000), Kendonin (2004) sekä Kleinken (1986) luokitteluihin. Jaottelin kaikki opettajien luennolla käyttämät liikkeet semanttisiksi liikkeiksi, jotka ilmenevät puheen kanssa ja kuvailevat puheen sisältöä, sekä rytmittäviksi liikkeiksi, jotka eivät kuvaa puheen sisältöä. Tutkimukseni osoitti, että sekä suomalainen että venäläinen opettaja käyttivät kinesiikkaa runsaasti luennolla, erityisesti käsieleitä. Aineistoni analyysi osoitti, että sekä suomalainen että venäläinen opettajat käyttivät eniten rytmittäviä liikkeitä, jotka eivät kuvaa puheen sisältöä, mutta korostavat ja vahvistavat opettajan sanomaa. Lisäksi käsieleillä, ilmeillä, päännyökkäyksillä ja katsekontaktilla opettaja antoi puheenvuoron ja palautetta opiskelijalle. HUOM! Asiaan liittyy rehtorin päätös hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäilyä koskevassa asiassa.