Mikä tekee perheestä perheen? viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä

Tutkielman tarkoituksena on selvittää viidesluokkalaisen käsityksiä perheestä. Käsityksiä pyritään löytämään viidesluokkalaisten tuottamien perhepiirustusten avulla. Piirustusten tueksi tutkielman aineistoa täydentävänä osana toimii viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen: Mikä tekee perheestä per...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turpeinen, Maisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55431
_version_ 1826225729476493312
author Turpeinen, Maisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Turpeinen, Maisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Turpeinen, Maisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Turpeinen, Maisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää viidesluokkalaisen käsityksiä perheestä. Käsityksiä pyritään löytämään viidesluokkalaisten tuottamien perhepiirustusten avulla. Piirustusten tueksi tutkielman aineistoa täydentävänä osana toimii viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen: Mikä tekee perheestä perheen? Tutkielmaan osallistui 28 viidennen luokan oppilasta. Aineisto kerättiin erään keskipohjanmaalaisen alakoulun kolmelta eri viidenneltä luokalta keväällä 2017. Oppilaat tuottivat perhepiirustuksen ja vastasivat kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?”, kukin ryhmä kolmen eri oppitunnin aikana. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin mukaisesti. Fenomenografisen analyysin pohjalta muodostetut kuvauskategoriat kuvaavat tutkielman tuloksia. Perhepiirustuksista johdetut tulokset osoittavat, että viidesluokkalaisen käsitys perheestä voidaan määritellä viiden eri kategorian avulla. Nämä kategoriat tarkastelevat perheen tietynlaista arvojärjestystä, yhteenkuuluvuuden tunnetta, vanhempien merkitystä, sisarusten tärkeyttä ja lemmikkien osallisuutta perheessä. Aineistoa täydentävänä osana olleet viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?” -analyysin tuloksena saadut kuvauskategoriat täydentävät piirustuksista johdettuja tuloksia. Viidesluokkalaisten käsitys siitä, mikä tekee perheestä perheen, osoitetaan tutkielmassa neljänä kategoriana. Viidesluokkalaisten mukaan perheestä tekee perheen toisten huomioiminen, vapaa-ajan toiminta, yhdessäolo ja positiiviset tunnetilat. Tutkielmasta saadut tulokset tarjoavat luokanopettajalle ja vanhemmille arvokasta tietoa viidesluokkalaisen perhekäsityksestä. Tutkielman tuloksista saatu informaatio voi auttaa opettajaa ymmärtämään paremmin oppilaan taustoja. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää, mutta se ei saa olla ainoastaan vanhemman ja opettajan välistä vuorovaikutusta. On tärkeää saada myös oppilaan ääni kuuluviin. Lapset tutkimuksenkohteena tuovat oman haasteensa ja lapsilta saatuun tietoon tulee suhtautua kriittisesti. Lapsilta saatu tieto kuitenkin täydentää aikuisilta saatua informaatiota ja tutkittavana joukkona lapset mahdollistavat erilaisen näkökulman tutkimukseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Maisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-22T13:36:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-22T13:36:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1724870", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55431", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 viidesluokkalaisen k\u00e4sityksi\u00e4 perheest\u00e4. K\u00e4sityksi\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n viidesluokkalaisten tuottamien perhepiirustusten avulla. Piirustusten tueksi tutkielman aineistoa t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n\u00e4 osana toimii viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen: Mik\u00e4 tekee perheest\u00e4 perheen?\r\nTutkielmaan osallistui 28 viidennen luokan oppilasta. Aineisto ker\u00e4ttiin er\u00e4\u00e4n keskipohjanmaalaisen alakoulun kolmelta eri viidennelt\u00e4 luokalta kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017. Oppilaat tuottivat perhepiirustuksen ja vastasivat kysymykseen \u201dMik\u00e4 tekee perheest\u00e4 perheen?\u201d, kukin ryhm\u00e4 kolmen eri oppitunnin aikana. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin mukaisesti.\r\nFenomenografisen analyysin pohjalta muodostetut kuvauskategoriat kuvaavat tutkielman tuloksia. Perhepiirustuksista johdetut tulokset osoittavat, ett\u00e4 viidesluokkalaisen k\u00e4sitys perheest\u00e4 voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 viiden eri kategorian avulla. N\u00e4m\u00e4 kategoriat tarkastelevat perheen tietynlaista arvoj\u00e4rjestyst\u00e4, yhteenkuuluvuuden tunnetta, vanhempien merkityst\u00e4, sisarusten t\u00e4rkeytt\u00e4 ja lemmikkien osallisuutta perheess\u00e4. Aineistoa t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4n\u00e4 osana olleet viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen \u201dMik\u00e4 tekee perheest\u00e4 perheen?\u201d -analyysin tuloksena saadut kuvauskategoriat t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t piirustuksista johdettuja tuloksia. Viidesluokkalaisten k\u00e4sitys siit\u00e4, mik\u00e4 tekee perheest\u00e4 perheen, osoitetaan tutkielmassa nelj\u00e4n\u00e4 kategoriana. Viidesluokkalaisten mukaan perheest\u00e4 tekee perheen toisten huomioiminen, vapaa-ajan toiminta, yhdess\u00e4olo ja positiiviset tunnetilat.\r\nTutkielmasta saadut tulokset tarjoavat luokanopettajalle ja vanhemmille arvokasta tietoa viidesluokkalaisen perhek\u00e4sityksest\u00e4. Tutkielman tuloksista saatu informaatio voi auttaa opettajaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin oppilaan taustoja. Kodin ja koulun v\u00e4linen yhteisty\u00f6 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, mutta se ei saa olla ainoastaan vanhemman ja opettajan v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada my\u00f6s oppilaan \u00e4\u00e4ni kuuluviin. Lapset tutkimuksenkohteena tuovat oman haasteensa ja lapsilta saatuun tietoon tulee suhtautua kriittisesti. Lapsilta saatu tieto kuitenkin t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aikuisilta saatua informaatiota ja tutkittavana joukkona lapset mahdollistavat erilaisen n\u00e4k\u00f6kulman tutkimukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maisa Turpeinen (mjturpai) on 2017-09-22 13:36:34.762434. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-22T13:36:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709223802.pdf: 1475621 bytes, checksum: df41fb33758650c0b90de37d9ff6856d (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: dec96b9bb153fd5aa7b236e7c88af224 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-22T13:36:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709223802.pdf: 1475621 bytes, checksum: df41fb33758650c0b90de37d9ff6856d (MD5)\r\nlicense.html: 4837 bytes, checksum: dec96b9bb153fd5aa7b236e7c88af224 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (98 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viidesluokkalaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mik\u00e4 tekee perheest\u00e4 perheen? : viidesluokkalaisten k\u00e4sityksi\u00e4 perheest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709223802", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-22T13:36:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhesuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piirustukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55431
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/db9ecd6a-a07b-4fbb-bfb3-ae2ae8aa745e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709223802.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turpeinen, Maisa Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä viidesluokkalaiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 kouluikäiset käsitykset perhe perhe-elämä perhesuhteet piirustukset
title Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
title_full Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
title_fullStr Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
title_full_unstemmed Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
title_short Mikä tekee perheestä perheen?
title_sort mikä tekee perheestä perheen viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
title_sub viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
title_txtP Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
topic viidesluokkalaiset Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenografia 103 kouluikäiset käsitykset perhe perhe-elämä perhesuhteet piirustukset
topic_facet 103 Fenomenografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education kouluikäiset käsitykset perhe perhe-elämä perhesuhteet piirustukset viidesluokkalaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55431 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709223802
work_keys_str_mv AT turpeinenmaisa mikätekeeperheestäperheenviidesluokkalaistenkäsityksiäperheestä