Återbesök till feedback en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis

Tämän maisterintutkielman tutkimuskohteena on palaute Jyväskylän yliopiston Kielikeskuksen valinnaisella ruotsin Hjälpis-verkkokurssilla. Tutkintovaatimuksiin pakollisena kuuluvan toisen kotimaisen kielen, ruotsin taitojen osoittamisen KORU-arviointikriteerien B1-tasolla on aikaisemmissa tutkimuksis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pirskanen, Sini
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55418
_version_ 1826225773471596544
author Pirskanen, Sini
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pirskanen, Sini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pirskanen, Sini Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pirskanen, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tutkimuskohteena on palaute Jyväskylän yliopiston Kielikeskuksen valinnaisella ruotsin Hjälpis-verkkokurssilla. Tutkintovaatimuksiin pakollisena kuuluvan toisen kotimaisen kielen, ruotsin taitojen osoittamisen KORU-arviointikriteerien B1-tasolla on aikaisemmissa tutkimuksissa arvioitu olevan haaste riittämättömien taitojen takia jopa puolelle yliopisto-opiskelijoista. Koulutusasteelta toiselle siirryttäessä minimivaatimustaso on korkeampi eikä nivelly, jos opiskelijat ovat selvinneet kursseista lukiossa vain oppimäärän vähimmäistavoitteet saavuttaen. Hjälpis-kurssilla tätä puutteellisen osaamistason ja vaatimusten välistä eroa pyritään kaventamaan itseohjautuvuudella ja tuutorin yksilöllisellä palautteella. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymyksiin mistä sekä miten ja millaista palautetta opiskelijoille on annettu. Palaute ei ole merkityssisällöltään yksiselitteinen eikä toteutus aina vastaa palautteenantajien tavoitteita tai käsityksiä, joten reflektiivistä otetta on suositeltu käytänteiden tutkimiseen. Teoreettisessa viitekehyksessä luokitellaan ja luodaan synteesi ensinnä tasoista ja fokuksista, joihin palaute voidaan suunnata kielenoppimisessa erilaisista teoreettisista lähtökohdista käsin, sekä toiseksi niihin kytkeytyvistä tavoista antaa palautetta. Tutkimuksessa aineistona on käytetty opiskelijoiden verkkokurssilla sähköisesti palauttamia tehtäviä ja viestejä sekä tuutorin niiden pohjalta antamaa palautetta. Kysymyksiin vastaamiseksi on aineistoa analysoitu teorialähtöisesti tapaustutkimuksena kahden tapauksen valossa. Tutkimukseen valittujen kurssiosallistujien kurssisuorituksista annettu palaute on eritelty yksittäisiksi kommenteiksi palautteen fokuksen mukaan. Nämä analyysiyksiköt on piirreluokiteltu analyysirungon avulla. Sisällönanalyysin avulla kronologinen järjestys on muunnettu temaattiseksi jäsentelyksi, minkä avulla tutkimuskysymyksiin on voitu vastata useista näkökulmista kokonaiskuvan aikaansaamiseksi. Tutkimuksessa havaittiin, että palautetta oli annettu sekä oppimiseen liittyvistä tekijöistä että kirjallisista tuotoksista. Sekä formalistinen että funktionaalinen kielinäkemys olivat vahvasti edustettuina palautteessa. Palautetta oli annettu systemaattisesti kielellisistä poikkeamista ei-selektiivisesti tekstin lokaalilla tasolla. Palautteenantotavoista yleisin oli korjaava palaute, oikeat vastaukset ja selitykset. Globaalilla tasolla palautteessa oli huomioitu eri tehtävätyyppien kannalta olennaiset piirteet sekä koostettu lokaalin palautteen keskeisin sisältö. Palautteenantotapoja oli useita erilaisia. Vaihtelua esiintyi tehtävien ja opiskelijoiden välillä sekä tuutorin ja opiskelijan välisessä dynamiikassa. Johtuen tekstien kielivirheiden määrästä ja moninaisuudesta sekä palautteenannon kattavuudesta oli palautteen määrä suuri. Tutkimuksen pohjalta esitettiin kehityskohteita palautekäytänteiden ja kurssin teknisen toteutuksen uudistamiseksi. Ruotsin kieliryhmä kehittää verkko-opetustaan osana meneillään olevaa Kielikeskuksen opintouudistushanketta. Saatujen tulosten pohjalta nykyisiä palautekäytänteitä voidaan arvioida ja uudistaa tarkoituksenmukaisemmiksi. Jatkon kannalta olennainen tutkimusaihe on arvioida ja mitata palautekäytänteiden vaikuttavuutta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirskanen, Sini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-20T11:10:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-20T11:10:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1723777", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tutkimuskohteena on palaute Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Kielikeskuksen valinnaisella ruotsin Hj\u00e4lpis-verkkokurssilla. Tutkintovaatimuksiin pakollisena kuuluvan toisen kotimaisen kielen, ruotsin taitojen osoittamisen KORU-arviointikriteerien B1-tasolla on aikaisemmissa tutkimuksissa arvioitu olevan haaste riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mien taitojen takia jopa puolelle yliopisto-opiskelijoista. Koulutusasteelta toiselle siirrytt\u00e4ess\u00e4 minimivaatimustaso on korkeampi eik\u00e4 nivelly, jos opiskelijat ovat selvinneet kursseista lukiossa vain oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n v\u00e4himm\u00e4istavoitteet saavuttaen. Hj\u00e4lpis-kurssilla t\u00e4t\u00e4 puutteellisen osaamistason ja vaatimusten v\u00e4list\u00e4 eroa pyrit\u00e4\u00e4n kaventamaan itseohjautuvuudella ja tuutorin yksil\u00f6llisell\u00e4 palautteella. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata tutkimuskysymyksiin mist\u00e4 sek\u00e4 miten ja millaista palautetta opiskelijoille on annettu. Palaute ei ole merkityssis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n yksiselitteinen eik\u00e4 toteutus aina vastaa palautteenantajien tavoitteita tai k\u00e4sityksi\u00e4, joten reflektiivist\u00e4 otetta on suositeltu k\u00e4yt\u00e4nteiden tutkimiseen. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 luokitellaan ja luodaan synteesi ensinn\u00e4 tasoista ja fokuksista, joihin palaute voidaan suunnata kielenoppimisessa erilaisista teoreettisista l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin, sek\u00e4 toiseksi niihin kytkeytyvist\u00e4 tavoista antaa palautetta. Tutkimuksessa aineistona on k\u00e4ytetty opiskelijoiden verkkokurssilla s\u00e4hk\u00f6isesti palauttamia teht\u00e4vi\u00e4 ja viestej\u00e4 sek\u00e4 tuutorin niiden pohjalta antamaa palautetta. Kysymyksiin vastaamiseksi on aineistoa analysoitu teorial\u00e4ht\u00f6isesti tapaustutkimuksena kahden tapauksen valossa. Tutkimukseen valittujen kurssiosallistujien kurssisuorituksista annettu palaute on eritelty yksitt\u00e4isiksi kommenteiksi palautteen fokuksen mukaan. N\u00e4m\u00e4 analyysiyksik\u00f6t on piirreluokiteltu analyysirungon avulla. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla kronologinen j\u00e4rjestys on muunnettu temaattiseksi j\u00e4sentelyksi, mink\u00e4 avulla tutkimuskysymyksiin on voitu vastata useista n\u00e4k\u00f6kulmista kokonaiskuvan aikaansaamiseksi. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 palautetta oli annettu sek\u00e4 oppimiseen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 ett\u00e4 kirjallisista tuotoksista. Sek\u00e4 formalistinen ett\u00e4 funktionaalinen kielin\u00e4kemys olivat vahvasti edustettuina palautteessa. Palautetta oli annettu systemaattisesti kielellisist\u00e4 poikkeamista ei-selektiivisesti tekstin lokaalilla tasolla. Palautteenantotavoista yleisin oli korjaava palaute, oikeat vastaukset ja selitykset. Globaalilla tasolla palautteessa oli huomioitu eri teht\u00e4v\u00e4tyyppien kannalta olennaiset piirteet sek\u00e4 koostettu lokaalin palautteen keskeisin sis\u00e4lt\u00f6. Palautteenantotapoja oli useita erilaisia. Vaihtelua esiintyi teht\u00e4vien ja opiskelijoiden v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 tuutorin ja opiskelijan v\u00e4lisess\u00e4 dynamiikassa. Johtuen tekstien kielivirheiden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 ja moninaisuudesta sek\u00e4 palautteenannon kattavuudesta oli palautteen m\u00e4\u00e4r\u00e4 suuri. Tutkimuksen pohjalta esitettiin kehityskohteita palautek\u00e4yt\u00e4nteiden ja kurssin teknisen toteutuksen uudistamiseksi. Ruotsin kieliryhm\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 verkko-opetustaan osana meneill\u00e4\u00e4n olevaa Kielikeskuksen opintouudistushanketta. Saatujen tulosten pohjalta nykyisi\u00e4 palautek\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 voidaan arvioida ja uudistaa tarkoituksenmukaisemmiksi. Jatkon kannalta olennainen tutkimusaihe on arvioida ja mitata palautek\u00e4yt\u00e4nteiden vaikuttavuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sini Pirskanen (siheanpi) on 2017-09-20 11:10:31.485442. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-20T11:10:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709203774.pdf: 1423935 bytes, checksum: 1458234a7e15301040f53aca9dd7ea73 (MD5)\r\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: 80eecfe7d951cac350fe75dbff3f4c7f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-20T11:10:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709203774.pdf: 1423935 bytes, checksum: 1458234a7e15301040f53aca9dd7ea73 (MD5)\r\nlicense.html: 4841 bytes, checksum: 80eecfe7d951cac350fe75dbff3f4c7f (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "respons", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4tundervisning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "andraspr\u00e5k", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "universitetspedagogik", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language acquisition", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feedback", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Swedish", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c5terbes\u00f6k till feedback : en fallstudie av fokus och form p\u00e5 webbkursen Hj\u00e4lpis", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709203774", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-20T11:10:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakoulupedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55418
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:06Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3c81e566-841b-45e6-9155-8b899ee6e712\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709203774.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirskanen, Sini Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis respons nätundervisning andraspråk svenska universitetspedagogik second language acquisition feedback Swedish Ruotsin kieli Tapaustutkimus 306 palaute verkko-opetus toinen kieli ruotsin kieli korkeakoulupedagogiikka
title Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis
title_full Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis
title_fullStr Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis
title_full_unstemmed Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis
title_short Återbesök till feedback
title_sort återbesök till feedback en fallstudie av fokus och form på webbkursen hjälpis
title_sub en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis
title_txtP Återbesök till feedback : en fallstudie av fokus och form på webbkursen Hjälpis
topic respons nätundervisning andraspråk svenska universitetspedagogik second language acquisition feedback Swedish Ruotsin kieli Tapaustutkimus 306 palaute verkko-opetus toinen kieli ruotsin kieli korkeakoulupedagogiikka
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish Tapaustutkimus andraspråk feedback korkeakoulupedagogiikka nätundervisning palaute respons ruotsin kieli second language acquisition svenska toinen kieli universitetspedagogik verkko-opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709203774
work_keys_str_mv AT pirskanensini återbesöktillfeedbackenfallstudieavfokusochformpåwebbkursenhjälpis