Att lära sig svenska utan läroböcker gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä yhteiseen sähköiseen aikakauslehteen. Opetuskokeilun lähtökohtina toimivat m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ågren, Jutta, Äyräväinen, Helka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55411
_version_ 1828193100602802176
author Ågren, Jutta Äyräväinen, Helka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ågren, Jutta Äyräväinen, Helka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ågren, Jutta Äyräväinen, Helka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ågren, Jutta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sisältöä yhteiseen sähköiseen aikakauslehteen. Opetuskokeilun lähtökohtina toimivat muun muassa lukion uusi opetussuunnitelma, tehtäväpohjainen kielenoppiminen, kollaboratiivinen oppiminen sekä mahdollisuus yksilöllistämiseen. Tutkimuksen aineisto koostui 13 opiskelijan vastauksesta sähköiseen kyselylomakkeeseen sekä kahdesta ryhmäkeskustelusta, joihin molempiin osallistui kolme kyselylomakkeeseen vastannutta opiskelijaa. Suurin osa opiskelijoista piti opetuskokeilua mukavana ja voisi kuvitella osallistuvansa vastaavanlaiseen projektiin tulevaisuudessakin. Esimerkiksi valinnanvapaus työskentelyssä koettiin mieluisaksi, ja suurin osa opiskelijoista koki, että vaikutusmahdollisuudet lisäsivät heidän motivaatiotaan projektiin. Kaikki opiskelijat kokivat oppineensa projektin aikana uusia ruotsinkielisiä sanoja, mitä itse tekeminen ryhmäkeskusteluiden mukaan edisti. Suurin osa koki lisäksi oppineensa kirjoittamistaitoa, ruotsin kielioppia sekä uutta jostakin aiheesta. Valtaosa opiskelijoista koki hyödyntäneensä projektin aikana tiedonhakutaitoja sekä keskustelutaitoja. Lisäksi liki puolet vastasi hyödyntäneensä keskustelutaitoja ja luovuutta. Projektin aikana opiskelijoiden oli tarkoitus antaa toisilleen vertaispalautetta, mutta se ei onnistunut suunnitellusti. Kyselystä kävi kuitenkin ilmi, että opiskelijat pitävät vertaispalautetta yleisesti hyödyllisenä ja arvokkaana.
first_indexed 2023-03-22T09:56:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c5gren, Jutta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c4yr\u00e4v\u00e4inen, Helka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-20T07:04:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-20T07:04:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1723784", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55411", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia opetuskokeilusta, jonka toteutimme lukion ruotsin kurssilla. Opetuskokeilu oli suunnittelemamme projekti, jossa opiskelijat valmistivat sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 yhteiseen s\u00e4hk\u00f6iseen aikakauslehteen. Opetuskokeilun l\u00e4ht\u00f6kohtina toimivat muun muassa lukion uusi opetussuunnitelma, teht\u00e4v\u00e4pohjainen kielenoppiminen, kollaboratiivinen oppiminen sek\u00e4 mahdollisuus yksil\u00f6llist\u00e4miseen. Tutkimuksen aineisto koostui 13 opiskelijan vastauksesta s\u00e4hk\u00f6iseen kyselylomakkeeseen sek\u00e4 kahdesta ryhm\u00e4keskustelusta, joihin molempiin osallistui kolme kyselylomakkeeseen vastannutta opiskelijaa.\r\n\r\nSuurin osa opiskelijoista piti opetuskokeilua mukavana ja voisi kuvitella osallistuvansa vastaavanlaiseen projektiin tulevaisuudessakin. Esimerkiksi valinnanvapaus ty\u00f6skentelyss\u00e4 koettiin mieluisaksi, ja suurin osa opiskelijoista koki, ett\u00e4 vaikutusmahdollisuudet lis\u00e4siv\u00e4t heid\u00e4n motivaatiotaan projektiin. Kaikki opiskelijat kokivat oppineensa projektin aikana uusia ruotsinkielisi\u00e4 sanoja, mit\u00e4 itse tekeminen ryhm\u00e4keskusteluiden mukaan edisti. Suurin osa koki lis\u00e4ksi oppineensa kirjoittamistaitoa, ruotsin kielioppia sek\u00e4 uutta jostakin aiheesta. Valtaosa opiskelijoista koki hy\u00f6dynt\u00e4neens\u00e4 projektin aikana tiedonhakutaitoja sek\u00e4 keskustelutaitoja. Lis\u00e4ksi liki puolet vastasi hy\u00f6dynt\u00e4neens\u00e4 keskustelutaitoja ja luovuutta. Projektin aikana opiskelijoiden oli tarkoitus antaa toisilleen vertaispalautetta, mutta se ei onnistunut suunnitellusti. Kyselyst\u00e4 k\u00e4vi kuitenkin ilmi, ett\u00e4 opiskelijat pit\u00e4v\u00e4t vertaispalautetta yleisesti hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja arvokkaana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jutta \u00c5gren (jumapaag) on 2017-09-20 07:04:24.912955. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-20T07:04:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709203770.pdf: 1091330 bytes, checksum: 8412779fd886ae5e37ce4ea909d286b2 (MD5)\r\nlicense.html: 5188 bytes, checksum: 36a593248bab9bdb8bf68d9eb252f27c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-20T07:04:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709203770.pdf: 1091330 bytes, checksum: 8412779fd886ae5e37ce4ea909d286b2 (MD5)\r\nlicense.html: 5188 bytes, checksum: 36a593248bab9bdb8bf68d9eb252f27c (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5k", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uppfattningar", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisningsmetoder", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Att l\u00e4ra sig svenska utan l\u00e4rob\u00f6cker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt p\u00e5 en svenskkurs", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709203770", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-20T07:04:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "projektioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55411
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:00:50Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5debc272-2405-46a9-98c5-2854083f5d14\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709203770.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ågren, Jutta Äyräväinen, Helka Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs språk undervisning uppfattningar undervisningsmetoder Ruotsin kieli Swedish 306 kielet opetus ruotsin kieli kielen oppiminen opetusmenetelmät projektioppiminen yhteisöllinen oppiminen opiskelumotivaatio lukio
title Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
title_full Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
title_fullStr Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
title_full_unstemmed Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
title_short Att lära sig svenska utan läroböcker
title_sort att lära sig svenska utan läroböcker gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
title_sub gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
title_txtP Att lära sig svenska utan läroböcker : gymnasisters uppfattningar om ett tidningsprojekt på en svenskkurs
topic språk undervisning uppfattningar undervisningsmetoder Ruotsin kieli Swedish 306 kielet opetus ruotsin kieli kielen oppiminen opetusmenetelmät projektioppiminen yhteisöllinen oppiminen opiskelumotivaatio lukio
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kielet lukio opetus opetusmenetelmät opiskelumotivaatio projektioppiminen ruotsin kieli språk undervisning undervisningsmetoder uppfattningar yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55411 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709203770
work_keys_str_mv AT ågrenjutta attlärasigsvenskautanläroböckergymnasistersuppfattningarometttidningsprojektpåensvens