Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä

Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaisnuorten lukutaitoa ja lukemista sukupuolittuneena ja sukupuolittavana ilmiönä merkityksellistetään uutisteksteissä. Teema on hyvin ajankohtainen, sillä 2000-luvulla tehtyjen PISA-tutkimusten myötä tyttöjen ja poikien erilainen lukutaitomenes...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sorri, Minna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55390
_version_ 1826225772462866432
author Sorri, Minna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sorri, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sorri, Minna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sorri, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten suomalaisnuorten lukutaitoa ja lukemista sukupuolittuneena ja sukupuolittavana ilmiönä merkityksellistetään uutisteksteissä. Teema on hyvin ajankohtainen, sillä 2000-luvulla tehtyjen PISA-tutkimusten myötä tyttöjen ja poikien erilainen lukutaitomenestys on noussut merkittäväksi puheenaiheeksi joukkotiedotusvälineissä. Alan asiantuntijat tarjoavat erilaisia malleja ja syitä tyttöjen menestymiseen ja poikien epäonnistumiseen sekä esittävät lukemisen opetusta koskevia muutosvaatimuksia. Tutkimusaihe on tärkeä,koska kielenkäytössä pyritään oikeuttamaan pedagogisia linjauksia, jotka koskevat sukupuolta ja lukemisen opetusta. Lisäksi kielenkäytöllä on valtaa tuottaa ideologisia ja normatiivisia uskomuksia sukupuolen rakenteesta. Tutkimukseni pohjautuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja feministisen tutkimuksen viitekehykseen. Olen kiinnostunut kielenkäytöstä sukupuolta ja valtaa tuottavana voimana. Tutkimukseni keskiössä on, miten kielenkäytössä tuotetaan sukupuolten eriarvoisuutta lukemisen kontekstissa. Hyödynnän tutkimuksessani Faircloughin kriittisen diskurssianalyysin viitekehystä: lingvistisen analyysin lisäksi tarkastelen tekstin tuotannon ja kulutuksen prosesseja sekä laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Teen tutkimusta feministisistä lähtökohdista käsin. Tavoitteenani on tuoda julki ja purkaa jäykkiä, vallalla olevia käsityksiä lukutaidon ja sukupuolen suhteesta sekä pohtia niiden mahdollisia ideologisia vaikutuksia tyttöjen ja poikien toimijuudelle sekä lukemisen opetukselle. Tutkimuksen aineisto koostuu Ylen, Helsingin Sanomien, Iltalehden ja Ilta-Sanomien suomalaisnuorten lukutaidon sukupuolieroa käsittelevistä uutisteksteistä, jotka on julkaistu aikavälillä 2013–2016. Tavoitteenani on selvittää,millainen kuva sukupuolen ja lukutaidon suhteesta aineiston pohjalta rakentuu. Kielen analyysissa hyödynnän systeemis-funktionaalisen kieliopin käsitteitä. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisin kielellisin keinoin representaatioita tytöistä ja pojista lukijoina tuotetaan uutisteksteissä? 2. Millaisia sukupuolittuneita ja sukupuolittavia diskursseja ja representaatioita lukemisen opetukseen liitetään? Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lukemista merkityksellistetään ensisijaisesti sukupuolieron diskurssissa, jossa kaksi sukupuolen kategoriaa esitetään merkittävimpänä suomalaisnuorten lukutaitoeroa tuottavana tekijänä. Tyttö- ja poikalukijoiden kategoriat esitetään aineistossa sisäisesti homogeenisinä ja antonyymisessa suhteessa toisiinsa nähden, mikä tuottaa uskomusta tyttöjen ja poikien erilaisista lukumieltymyksistä ja lukemisen tavoista. Kaikki uutistekstit tuottavat representaatiota pojista heikkoina lukijoina ja tytöistä erinomaisina lukijoina. Poikia ja heidän lukumieltymyksiään representoidaan stereotyyppisen maskuliinisuuden kautta. Tyttöjen menestys representoidaan ongelmallisena. Heikon lukijan representaatiota ei liitetä tyttöjen kuvaukseen. Aineiston uutisteksteissä pojat ja oletettu maskuliinisuus toimivat lähtökohtana lukemisen opetuksen muutosvaatimuksille. Tyttö- ja poikalukijan representaatioilla on valtaa määrittää tyttöjen ja poikien toimijuutta sekä oikeuttaa erilaista ja eriarvoista kohtelua niin yhteiskunnallisessa kuin pedagogisessa kontekstissa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorri, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-18T15:42:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-18T15:42:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1723704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55390", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten suomalaisnuorten lukutaitoa ja lukemista sukupuolittuneena ja sukupuolittavana ilmi\u00f6n\u00e4 merkityksellistet\u00e4\u00e4n uutisteksteiss\u00e4. Teema on hyvin ajankohtainen, sill\u00e4 2000-luvulla tehtyjen PISA-tutkimusten my\u00f6t\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien erilainen lukutaitomenestys on noussut merkitt\u00e4v\u00e4ksi puheenaiheeksi joukkotiedotusv\u00e4lineiss\u00e4. Alan asiantuntijat tarjoavat erilaisia malleja ja syit\u00e4 tytt\u00f6jen menestymiseen ja poikien ep\u00e4onnistumiseen sek\u00e4 esitt\u00e4v\u00e4t lukemisen opetusta koskevia muutosvaatimuksia. Tutkimusaihe on t\u00e4rke\u00e4,koska kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n oikeuttamaan pedagogisia linjauksia, jotka koskevat sukupuolta ja lukemisen opetusta. Lis\u00e4ksi kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on valtaa tuottaa ideologisia ja normatiivisia uskomuksia sukupuolen rakenteesta.\r\n\r\nTutkimukseni pohjautuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja feministisen tutkimuksen viitekehykseen. Olen kiinnostunut kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sukupuolta ja valtaa tuottavana voimana. Tutkimukseni keski\u00f6ss\u00e4 on, miten kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 tuotetaan sukupuolten eriarvoisuutta lukemisen kontekstissa. Hy\u00f6dynn\u00e4n tutkimuksessani Faircloughin kriittisen\r\ndiskurssianalyysin viitekehyst\u00e4: lingvistisen analyysin lis\u00e4ksi tarkastelen tekstin tuotannon ja kulutuksen prosesseja sek\u00e4 laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Teen tutkimusta feministisist\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin. Tavoitteenani on tuoda julki ja purkaa j\u00e4ykki\u00e4, vallalla olevia k\u00e4sityksi\u00e4 lukutaidon ja sukupuolen suhteesta sek\u00e4 pohtia niiden mahdollisia ideologisia vaikutuksia tytt\u00f6jen ja poikien toimijuudelle sek\u00e4 lukemisen opetukselle.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostuu Ylen, Helsingin Sanomien, Iltalehden ja Ilta-Sanomien suomalaisnuorten lukutaidon sukupuolieroa k\u00e4sittelevist\u00e4 uutisteksteist\u00e4, jotka on julkaistu aikav\u00e4lill\u00e4 2013\u20132016. Tavoitteenani on selvitt\u00e4\u00e4,millainen kuva sukupuolen ja lukutaidon suhteesta aineiston pohjalta rakentuu. Kielen analyysissa hy\u00f6dynn\u00e4n systeemis-funktionaalisen kieliopin k\u00e4sitteit\u00e4. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisin kielellisin keinoin representaatioita tyt\u00f6ist\u00e4 ja pojista lukijoina tuotetaan uutisteksteiss\u00e4? 2. Millaisia sukupuolittuneita ja sukupuolittavia diskursseja ja representaatioita lukemisen opetukseen liitet\u00e4\u00e4n?\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 lukemista merkityksellistet\u00e4\u00e4n ensisijaisesti sukupuolieron diskurssissa, jossa kaksi sukupuolen kategoriaa esitet\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 suomalaisnuorten lukutaitoeroa tuottavana tekij\u00e4n\u00e4. Tytt\u00f6- ja poikalukijoiden kategoriat esitet\u00e4\u00e4n aineistossa sis\u00e4isesti homogeenisin\u00e4 ja antonyymisessa suhteessa toisiinsa\r\nn\u00e4hden, mik\u00e4 tuottaa uskomusta tytt\u00f6jen ja poikien erilaisista lukumieltymyksist\u00e4 ja lukemisen tavoista. Kaikki uutistekstit tuottavat representaatiota pojista heikkoina lukijoina ja tyt\u00f6ist\u00e4 erinomaisina lukijoina. Poikia ja heid\u00e4n lukumieltymyksi\u00e4\u00e4n representoidaan stereotyyppisen maskuliinisuuden kautta. Tytt\u00f6jen menestys representoidaan\r\nongelmallisena. Heikon lukijan representaatiota ei liitet\u00e4 tytt\u00f6jen kuvaukseen. Aineiston uutisteksteiss\u00e4 pojat ja oletettu maskuliinisuus toimivat l\u00e4ht\u00f6kohtana lukemisen opetuksen muutosvaatimuksille. Tytt\u00f6- ja poikalukijan representaatioilla on valtaa m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien toimijuutta sek\u00e4 oikeuttaa erilaista ja eriarvoista kohtelua\r\nniin yhteiskunnallisessa kuin pedagogisessa kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Sorri (mimasorr) on 2017-09-18 15:42:23.214612. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-18T15:42:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709183756.pdf: 1358133 bytes, checksum: 707071692684b29c9615dba9b9c62647 (MD5)\r\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 18e6facad4cd487ad2d01129ee856b6d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-18T15:42:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709183756.pdf: 1358133 bytes, checksum: 707071692684b29c9615dba9b9c62647 (MD5)\r\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 18e6facad4cd487ad2d01129ee856b6d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (134 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tytt\u00f6- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709183756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-18T15:42:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systeemis-funktionaalinen kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feministinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55390
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3fa59ebb-cfc2-4423-920f-fae807b1403c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709183756.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorri, Minna Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä Suomen kieli Finnish Diskurssintutkimus 309 lukutaito uutisointi sukupuolierot tytöt pojat (ikäryhmät) representaatio systeemis-funktionaalinen kielioppi feministinen tutkimus pojat
title Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä
title_full Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä
title_fullStr Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä
title_full_unstemmed Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä
title_short Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä
title_sort tyttö ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä
title_txtP Tyttö- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteissä
topic Suomen kieli Finnish Diskurssintutkimus 309 lukutaito uutisointi sukupuolierot tytöt pojat (ikäryhmät) representaatio systeemis-funktionaalinen kielioppi feministinen tutkimus pojat
topic_facet 309 Diskurssintutkimus Finnish Suomen kieli feministinen tutkimus lukutaito pojat pojat (ikäryhmät) representaatio sukupuolierot systeemis-funktionaalinen kielioppi tytöt uutisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709183756
work_keys_str_mv AT sorriminna tyttöjapoikalukijoidenrepresentaatiotsuomalaisissauutisteksteissä