fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorri, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-18T15:42:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-18T15:42:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1723704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55390", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten suomalaisnuorten lukutaitoa ja lukemista sukupuolittuneena ja sukupuolittavana ilmi\u00f6n\u00e4 merkityksellistet\u00e4\u00e4n uutisteksteiss\u00e4. Teema on hyvin ajankohtainen, sill\u00e4 2000-luvulla tehtyjen PISA-tutkimusten my\u00f6t\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien erilainen lukutaitomenestys on noussut merkitt\u00e4v\u00e4ksi puheenaiheeksi joukkotiedotusv\u00e4lineiss\u00e4. Alan asiantuntijat tarjoavat erilaisia malleja ja syit\u00e4 tytt\u00f6jen menestymiseen ja poikien ep\u00e4onnistumiseen sek\u00e4 esitt\u00e4v\u00e4t lukemisen opetusta koskevia muutosvaatimuksia. Tutkimusaihe on t\u00e4rke\u00e4,koska kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 pyrit\u00e4\u00e4n oikeuttamaan pedagogisia linjauksia, jotka koskevat sukupuolta ja lukemisen opetusta. Lis\u00e4ksi kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on valtaa tuottaa ideologisia ja normatiivisia uskomuksia sukupuolen rakenteesta.\r\n\r\nTutkimukseni pohjautuu kriittisen diskurssintutkimuksen ja feministisen tutkimuksen viitekehykseen. Olen kiinnostunut kielenk\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sukupuolta ja valtaa tuottavana voimana. Tutkimukseni keski\u00f6ss\u00e4 on, miten kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 tuotetaan sukupuolten eriarvoisuutta lukemisen kontekstissa. Hy\u00f6dynn\u00e4n tutkimuksessani Faircloughin kriittisen\r\ndiskurssianalyysin viitekehyst\u00e4: lingvistisen analyysin lis\u00e4ksi tarkastelen tekstin tuotannon ja kulutuksen prosesseja sek\u00e4 laajempaa yhteiskunnallista kontekstia. Teen tutkimusta feministisist\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin. Tavoitteenani on tuoda julki ja purkaa j\u00e4ykki\u00e4, vallalla olevia k\u00e4sityksi\u00e4 lukutaidon ja sukupuolen suhteesta sek\u00e4 pohtia niiden mahdollisia ideologisia vaikutuksia tytt\u00f6jen ja poikien toimijuudelle sek\u00e4 lukemisen opetukselle.\r\n\r\nTutkimuksen aineisto koostuu Ylen, Helsingin Sanomien, Iltalehden ja Ilta-Sanomien suomalaisnuorten lukutaidon sukupuolieroa k\u00e4sittelevist\u00e4 uutisteksteist\u00e4, jotka on julkaistu aikav\u00e4lill\u00e4 2013\u20132016. Tavoitteenani on selvitt\u00e4\u00e4,millainen kuva sukupuolen ja lukutaidon suhteesta aineiston pohjalta rakentuu. Kielen analyysissa hy\u00f6dynn\u00e4n systeemis-funktionaalisen kieliopin k\u00e4sitteit\u00e4. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisin kielellisin keinoin representaatioita tyt\u00f6ist\u00e4 ja pojista lukijoina tuotetaan uutisteksteiss\u00e4? 2. Millaisia sukupuolittuneita ja sukupuolittavia diskursseja ja representaatioita lukemisen opetukseen liitet\u00e4\u00e4n?\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 lukemista merkityksellistet\u00e4\u00e4n ensisijaisesti sukupuolieron diskurssissa, jossa kaksi sukupuolen kategoriaa esitet\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 suomalaisnuorten lukutaitoeroa tuottavana tekij\u00e4n\u00e4. Tytt\u00f6- ja poikalukijoiden kategoriat esitet\u00e4\u00e4n aineistossa sis\u00e4isesti homogeenisin\u00e4 ja antonyymisessa suhteessa toisiinsa\r\nn\u00e4hden, mik\u00e4 tuottaa uskomusta tytt\u00f6jen ja poikien erilaisista lukumieltymyksist\u00e4 ja lukemisen tavoista. Kaikki uutistekstit tuottavat representaatiota pojista heikkoina lukijoina ja tyt\u00f6ist\u00e4 erinomaisina lukijoina. Poikia ja heid\u00e4n lukumieltymyksi\u00e4\u00e4n representoidaan stereotyyppisen maskuliinisuuden kautta. Tytt\u00f6jen menestys representoidaan\r\nongelmallisena. Heikon lukijan representaatiota ei liitet\u00e4 tytt\u00f6jen kuvaukseen. Aineiston uutisteksteiss\u00e4 pojat ja oletettu maskuliinisuus toimivat l\u00e4ht\u00f6kohtana lukemisen opetuksen muutosvaatimuksille. Tytt\u00f6- ja poikalukijan representaatioilla on valtaa m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien toimijuutta sek\u00e4 oikeuttaa erilaista ja eriarvoista kohtelua\r\nniin yhteiskunnallisessa kuin pedagogisessa kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Sorri (mimasorr) on 2017-09-18 15:42:23.214612. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-18T15:42:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709183756.pdf: 1358133 bytes, checksum: 707071692684b29c9615dba9b9c62647 (MD5)\r\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 18e6facad4cd487ad2d01129ee856b6d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-18T15:42:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709183756.pdf: 1358133 bytes, checksum: 707071692684b29c9615dba9b9c62647 (MD5)\r\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 18e6facad4cd487ad2d01129ee856b6d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (134 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tytt\u00f6- ja poikalukijoiden representaatiot suomalaisissa uutisteksteiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709183756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-18T15:42:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systeemis-funktionaalinen kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feministinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pojat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|