Tarinoita takapulpetista syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä

Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen rakentumisessa. Aiemman tutkimuksen perusteella kouluviihtyvyys vaikuttaa nuort...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinonen, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55323
_version_ 1828193100569247744
author Leinonen, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leinonen, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leinonen, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leinonen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen rakentumisessa. Aiemman tutkimuksen perusteella kouluviihtyvyys vaikuttaa nuorten päätöksiin jatkokouluttautumisesta, jonka on edelleen tutkittu olevan tärkeimpiä nuorten syrjäytymiseen liittyviä tekijöitä. Kouluviihtyvyyskokemusten merkityksiä tutkimalla onkin tarkoitus pohtia opettajan mahdollisuuksia syrjäytymisen varhaisessa ennaltaehkäisyssä. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin ja sen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja sen analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Haastateltaviksi valittiin kuusi vailla peruskoulun jälkeistä tutkintoa olevaa nuorta aikuista, jotka eivät olleet haastatteluhetkellä työelämässä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että haastateltavat ovat kokeneet koulunsa turvattomaksi ympäristöksi, jossa he ovat saaneet osakseen epäoikeudenmukaista kohtelua ja suhteet opettajiin ovat jääneet etäisiksi. Heidän kouluaikainen opetuksensa on ollut pääsääntöisesti opettajakeskeistä. Tulokset saavat vahvistusta aiemmasta aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuloksissa korostuu oppilaan yksilöllisen kohtaamisen merkitys koulun mielekkääksi kokemisen kannalta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alanen, Riikka.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leinonen, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-12T08:14:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-12T08:14:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1723360", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55323", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 syrj\u00e4ytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydess\u00e4. Huomio kiinnittyy etenkin heid\u00e4n opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtym\u00e4tt\u00f6myyden tunteen rakentumisessa. Aiemman tutkimuksen perusteella kouluviihtyvyys vaikuttaa nuorten p\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin jatkokouluttautumisesta, jonka on edelleen tutkittu olevan t\u00e4rkeimpi\u00e4 nuorten syrj\u00e4ytymiseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Kouluviihtyvyyskokemusten merkityksi\u00e4 tutkimalla onkin tarkoitus pohtia opettajan mahdollisuuksia syrj\u00e4ytymisen varhaisessa ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4.\r\nTutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin ja sen l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja sen analysoinnissa on k\u00e4ytetty teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Haastateltaviksi valittiin kuusi vailla peruskoulun j\u00e4lkeist\u00e4 tutkintoa olevaa nuorta aikuista, jotka eiv\u00e4t olleet haastatteluhetkell\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.\r\nTutkimustuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 haastateltavat ovat kokeneet koulunsa turvattomaksi ymp\u00e4rist\u00f6ksi, jossa he ovat saaneet osakseen ep\u00e4oikeudenmukaista kohtelua ja suhteet opettajiin ovat j\u00e4\u00e4neet et\u00e4isiksi. Heid\u00e4n kouluaikainen opetuksensa on ollut p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti opettajakeskeist\u00e4. Tulokset saavat vahvistusta aiemmasta aiheeseen liittyv\u00e4st\u00e4 tutkimuksesta.\r\nKeskeisen\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 tuloksissa korostuu oppilaan yksil\u00f6llisen kohtaamisen merkitys koulun mielekk\u00e4\u00e4ksi kokemisen kannalta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emilia Leinonen (idemkale) on 2017-09-12 08:14:47.434150. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-12T08:14:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709123710.pdf: 509173 bytes, checksum: cc0cc6ab5ee0d94201c21db673ad982e (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 07885d49d832489c764d2eb6d26922dc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-12T08:14:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709123710.pdf: 509173 bytes, checksum: cc0cc6ab5ee0d94201c21db673ad982e (MD5)\r\nlicense.html: 4864 bytes, checksum: 07885d49d832489c764d2eb6d26922dc (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluviihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6n turvattomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajakeskeisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kohtaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tarinoita takapulpetista : syrj\u00e4ytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Syrj\u00e4ytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709123710", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-12T08:14:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55323
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:09Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f8066d4-8fd4-486d-871b-003bf21f62c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709123710.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leinonen, Emilia Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä syrjäytyminen kouluviihtyvyys kouluympäristön turvattomuus opettajakeskeisyys opettaja-oppilassuhde kohtaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus 103 kouluympäristö turvattomuus yläkoulu
title Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
title_alt Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
title_full Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
title_fullStr Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
title_full_unstemmed Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
title_short Tarinoita takapulpetista
title_sort tarinoita takapulpetista syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
title_sub syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
title_txtP Tarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
topic syrjäytyminen kouluviihtyvyys kouluympäristön turvattomuus opettajakeskeisyys opettaja-oppilassuhde kohtaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus 103 kouluympäristö turvattomuus yläkoulu
topic_facet 103 Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education kohtaaminen kouluviihtyvyys kouluympäristö kouluympäristön turvattomuus opettaja-oppilassuhde opettajakeskeisyys syrjäytyminen turvattomuus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55323 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709123710
work_keys_str_mv AT leinonenemilia tarinoitatakapulpetistasyrjäytymisvaarassaoleviennuortenaikuistenkokemuksiakouluv