Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä

Mitä enemmän oppilas tai opiskelija oivaltaa itse, sitä enemmän hän oppii ja nauttii ongelmanratkaisusta. Tämä ajatus toimii lähtökohtana tutkielmassa. Käsiteltävät tehtävät ovat tasoltaan yläkouluun ja / tai lukioon soveltuvia. Tutkielma antaa opettajalle käytännönläheisiä esimerkkejä opetustilan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koski, Nanni
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55299
_version_ 1826225711983099904
author Koski, Nanni
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koski, Nanni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koski, Nanni Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koski, Nanni
datasource_str_mv jyx
description Mitä enemmän oppilas tai opiskelija oivaltaa itse, sitä enemmän hän oppii ja nauttii ongelmanratkaisusta. Tämä ajatus toimii lähtökohtana tutkielmassa. Käsiteltävät tehtävät ovat tasoltaan yläkouluun ja / tai lukioon soveltuvia. Tutkielma antaa opettajalle käytännönläheisiä esimerkkejä opetustilanteessa hyödynnettävistä todennäköisyysongelmista. Tehtävistä esitetään useita ratkaisuvaihtoehtoja, jotta opettajan on helpompi samaistua erilaisiin ajattelutapoihin. Mikä tärkeintä, tutkielmaan on kehitetty kysymyksiä, joilla oppijaa voi ohjata hienovaraisesti eteenpäin ratkaisussaan. Tavoitteena on, että ratkoja keksii kysymysten avulla itse ratkaisun kuhunkin ongelmaan. Ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen kuuluu peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman perusteisiin (Opetushallitus, 2016 ja 2015). Tutkielmassa esitellään Polyan (1973) ongelmanratkaisumalli, jota hyödynnetään ongelmien ratkaisemisessa. Malli perustuu neljään vaiheeseen: ongelman ymmärtäminen, ratkaisusuunnitelman tekeminen, ratkaisusuunnitelman toteuttaminen ja ratkaisun tarkastelu. Viimeiseen kohtaan kuuluu myös opitun soveltaminen toisessa ongelmassa. Tähän tarkoitukseen sekä opetuksen eriyttämiseen voi käyttää tutkielmassa esitettyjä lisätehtäviä. Pohdinnassa esitetään erilaisia keinoja ottaa ongelmanratkaisu osaksi opetusta. Koska ongelmanratkaisu kuuluu useiden oppiaineiden opetussuunnitelmaan, voisi peruskouluun rakentaa ongelmanratkaisun ympärille monialaisen teemapäivän. Esimerkkinä esitetään suomen kielen opetukseen sopiva ongelma. Pohdinnassa tarkastellaan myös matemaattisen ongelmanratkaisun ja peleissä esiintyvien ongelmien yhtäläisyyksiä ja eroja. Pelien näkökulmasta oppilaat voivat kehittää käsitystään ongelmanratkaisusta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Petri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koski, Nanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-10T11:53:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-10T11:53:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1722126", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55299", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mit\u00e4 enemm\u00e4n oppilas tai opiskelija oivaltaa itse, sit\u00e4 enemm\u00e4n h\u00e4n oppii ja nauttii ongelmanratkaisusta. T\u00e4m\u00e4 ajatus toimii l\u00e4ht\u00f6kohtana tutkielmassa. \nK\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t ovat tasoltaan yl\u00e4kouluun ja / tai lukioon soveltuvia. Tutkielma antaa opettajalle k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4 esimerkkej\u00e4 opetustilanteessa hy\u00f6dynnett\u00e4vist\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isyysongelmista. Teht\u00e4vist\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n useita ratkaisuvaihtoehtoja, jotta opettajan on helpompi samaistua erilaisiin ajattelutapoihin. Mik\u00e4 t\u00e4rkeint\u00e4, tutkielmaan on kehitetty kysymyksi\u00e4, joilla oppijaa voi ohjata hienovaraisesti eteenp\u00e4in ratkaisussaan. Tavoitteena on, ett\u00e4 ratkoja keksii kysymysten avulla itse ratkaisun kuhunkin ongelmaan. \n\nOngelmanratkaisutaitojen kehitt\u00e4minen kuuluu peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman perusteisiin (Opetushallitus, 2016 ja 2015). \nTutkielmassa esitell\u00e4\u00e4n Polyan (1973) ongelmanratkaisumalli, jota hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n ongelmien ratkaisemisessa. Malli perustuu nelj\u00e4\u00e4n vaiheeseen: ongelman ymm\u00e4rt\u00e4minen, ratkaisusuunnitelman tekeminen, ratkaisusuunnitelman toteuttaminen ja ratkaisun tarkastelu. Viimeiseen kohtaan kuuluu my\u00f6s opitun soveltaminen toisessa ongelmassa. T\u00e4h\u00e4n tarkoitukseen sek\u00e4 opetuksen eriytt\u00e4miseen voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tutkielmassa esitettyj\u00e4 lis\u00e4teht\u00e4vi\u00e4.\n\nPohdinnassa esitet\u00e4\u00e4n erilaisia keinoja ottaa ongelmanratkaisu osaksi opetusta. \nKoska ongelmanratkaisu kuuluu useiden oppiaineiden opetussuunnitelmaan, voisi peruskouluun rakentaa ongelmanratkaisun ymp\u00e4rille monialaisen teemap\u00e4iv\u00e4n.\nEsimerkkin\u00e4 esitet\u00e4\u00e4n suomen kielen opetukseen sopiva ongelma.\nPohdinnassa tarkastellaan my\u00f6s matemaattisen ongelmanratkaisun ja peleiss\u00e4 esiintyvien ongelmien yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja. Pelien n\u00e4k\u00f6kulmasta oppilaat voivat kehitt\u00e4\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n ongelmanratkaisusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nanni Koski (nataanko) on 2017-09-10 11:53:18.674874. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-10T11:53:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201709103693.pdf: 949210 bytes, checksum: 67dc15f4b3762ee43d01cffd847cb5d5 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 6b1701ce6bd73d9ff372007f4482ad89 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-10T11:53:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201709103693.pdf: 949210 bytes, checksum: 67dc15f4b3762ee43d01cffd847cb5d5 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 6b1701ce6bd73d9ff372007f4482ad89 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Po\u0301lya, George", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Polyan ongelmanratkaisumalli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ongelmanratkaisun opettaminen todenn\u00e4k\u00f6isyysteht\u00e4viss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709103693", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Matematiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-10T11:53:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset ongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmanratkaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "todenn\u00e4k\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattinen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55299
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7ad6e772-7422-417c-bc64-1e1799c63abc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709103693.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koski, Nanni Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä Pólya, George Polyan ongelmanratkaisumalli Matematiikka Mathematics 4041 matematiikka opetus matemaattiset ongelmat ongelmanratkaisu todennäköisyys matemaattinen ajattelu peruskoulu lukio
title Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
title_full Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
title_fullStr Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
title_full_unstemmed Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
title_short Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
title_sort ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
title_txtP Ongelmanratkaisun opettaminen todennäköisyystehtävissä
topic Pólya, George Polyan ongelmanratkaisumalli Matematiikka Mathematics 4041 matematiikka opetus matemaattiset ongelmat ongelmanratkaisu todennäköisyys matemaattinen ajattelu peruskoulu lukio
topic_facet 4041 Matematiikka Mathematics Polyan ongelmanratkaisumalli Pólya, George lukio matemaattinen ajattelu matemaattiset ongelmat matematiikka ongelmanratkaisu opetus peruskoulu todennäköisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55299 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709103693
work_keys_str_mv AT koskinanni ongelmanratkaisunopettaminentodennäköisyystehtävissä