Lapsi tupsahti leikkiin 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli

Tämän tutkimuksen aiheena oli lasten leikkiin liittymisen keinot ja lastentarhanopettajien keinot tukea lasten pääsyä yhteisleikkeihin. Leikkiin liittymiskeinoilla tarkoitetaan kielellisiä ja ei-kielellisiä keinoja, joilla lapsi pyrkii mukaan jo alkaneeseen leikkiin. Leikkiin liittyäkseen lapsen tul...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Väisänen, Katariina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55296
_version_ 1826225794047803392
author Väisänen, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Väisänen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Väisänen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Väisänen, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena oli lasten leikkiin liittymisen keinot ja lastentarhanopettajien keinot tukea lasten pääsyä yhteisleikkeihin. Leikkiin liittymiskeinoilla tarkoitetaan kielellisiä ja ei-kielellisiä keinoja, joilla lapsi pyrkii mukaan jo alkaneeseen leikkiin. Leikkiin liittyäkseen lapsen tulee käyttää sosiaalisia taitoja, havainnoida leikkiä ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Tutkimuksen aineisto kerättiin lasten leikkitilanteita videoimalla ja haastattelemalla kahta lastentarhanopettajaa. Tutkimus toteutettiin kasvattajan näkökulmasta. Videoista valittiin kolme roolileikkitilannetta, joissa yksi tai useampi lapsi pyrki liittymään alkaneeseen leikkiin. Havainnointiaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja haastattelut aineistolähtöisesti. Tutkimuksen tuloksena lasten leikkiin liittymisen keinoista muodostettiin kolme pääluokkaa: nonverbaalinen (lähestyminen, katsekontakti, tavaran ojentaminen) ja verbaalinen viestintä (leikkiinpääsyn kysyminen, uuden leikki-idean ehdottaminen) sekä leikkikehyksen mukainen toiminta. Pääluokista leikkikehyksen mukainen toiminta sisälsi roolissa toimimisen, leikin sanoittamisen ja neuvottelun keinot. Lastentarhanopettajien haastatteluiden pohjalta nimettiin kolme roolia, neuvottelija, taitojen opettaja ja taustavaikuttaja, joilla kasvattajat voivat tukea lasten leikkiin liittymistä. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että tutkimukseen osallistuneet lapset käyttivät monia leikkiin liittymisen keinoja. Leikin läheisyyteen pääseminen oli lapsille vaivatonta, mutta yhteiseen leikkiin pääseminen edellytti neuvottelutaitoja ja sinnikkyyttä. Osa 3—5-vuotiaista lapsista harjoittelee vielä yhteiseen leikkiin liittymistä, minkä vuoksi kasvattajan tuki on erityisen tärkeä lasten leikkiin liittymistilanteissa.
first_indexed 2017-09-09T20:14:34Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Manninen, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-09T12:45:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-09T12:45:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55296", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena oli lasten leikkiin liittymisen keinot ja lastentarhanopettajien keinot tukea lasten p\u00e4\u00e4sy\u00e4 yhteisleikkeihin. Leikkiin liittymiskeinoilla tarkoitetaan kielellisi\u00e4 ja ei-kielellisi\u00e4 keinoja, joilla lapsi pyrkii mukaan jo alkaneeseen leikkiin. Leikkiin liitty\u00e4kseen lapsen tulee k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sosiaalisia taitoja, havainnoida leikki\u00e4 ja toimia tilanteen vaatimalla tavalla.\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin lasten leikkitilanteita videoimalla ja haastattelemalla kahta lastentarhanopettajaa. Tutkimus toteutettiin kasvattajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Videoista valittiin kolme roolileikkitilannetta, joissa yksi tai useampi lapsi pyrki liittym\u00e4\u00e4n alkaneeseen leikkiin. Havainnointiaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla ja haastattelut aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\r\nTutkimuksen tuloksena lasten leikkiin liittymisen keinoista muodostettiin kolme p\u00e4\u00e4luokkaa: nonverbaalinen (l\u00e4hestyminen, katsekontakti, tavaran ojentaminen) ja verbaalinen viestint\u00e4 (leikkiinp\u00e4\u00e4syn kysyminen, uuden leikki-idean ehdottaminen) sek\u00e4 leikkikehyksen mukainen toiminta. P\u00e4\u00e4luokista leikkikehyksen mukainen toiminta sis\u00e4lsi roolissa toimimisen, leikin sanoittamisen ja neuvottelun keinot. Lastentarhanopettajien haastatteluiden pohjalta nimettiin kolme roolia, neuvottelija, taitojen opettaja ja taustavaikuttaja, joilla kasvattajat voivat tukea lasten leikkiin liittymist\u00e4.\r\nTutkimuksen tuloksina voidaan todeta, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet lapset k\u00e4yttiv\u00e4t monia leikkiin liittymisen keinoja. Leikin l\u00e4heisyyteen p\u00e4\u00e4seminen oli lapsille vaivatonta, mutta yhteiseen leikkiin p\u00e4\u00e4seminen edellytti neuvottelutaitoja ja sinnikkyytt\u00e4. Osa 3\u20145-vuotiaista lapsista harjoittelee viel\u00e4 yhteiseen leikkiin liittymist\u00e4, mink\u00e4 vuoksi kasvattajan tuki on erityisen t\u00e4rke\u00e4 lasten leikkiin liittymistilanteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katariina V\u00e4is\u00e4nen (anmakava) on 2017-09-09 12:45:24.198751. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-09T12:45:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709093690.pdf: 453262 bytes, checksum: 04922167d66dbba6eccf0cb1046fffcf (MD5)\r\nlicense.html: 1144 bytes, checksum: cea61c4aee45ad46315552cde5f4e9a0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-09T12:45:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709093690.pdf: 453262 bytes, checksum: 04922167d66dbba6eccf0cb1046fffcf (MD5)\r\nlicense.html: 1144 bytes, checksum: cea61c4aee45ad46315552cde5f4e9a0 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "roolileikki", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki-ik\u00e4iset", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvattajan rooli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikki", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsi tupsahti leikkiin : 3\u20135-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709093690", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-09T12:45:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55296
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Katariina Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli roolileikki vertaissuhteet sosiaaliset taidot leikki-ikäiset kasvattajan rooli leikki Varhaiskasvatus
title Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
title_full Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
title_fullStr Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
title_full_unstemmed Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
title_short Lapsi tupsahti leikkiin
title_sort lapsi tupsahti leikkiin 3 5 vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
title_sub 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
title_txtP Lapsi tupsahti leikkiin : 3–5-vuotiaiden lasten leikkiin liittymiskeinot ja kasvattajan rooli
topic roolileikki vertaissuhteet sosiaaliset taidot leikki-ikäiset kasvattajan rooli leikki Varhaiskasvatus
topic_facet Varhaiskasvatus kasvattajan rooli leikki leikki-ikäiset roolileikki sosiaaliset taidot vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55296 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709093690
work_keys_str_mv AT väisänenkatariina lapsitupsahtileikkiin35vuotiaidenlastenleikkiinliittymiskeinotjakasvattajanroo