Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants

Englannin kielen opetuksen toteutuksesta autistisille oppilaille Suomessa on vain niukasti tutkimustietoa, vaikka autismia ja autististen lasten opettamista on tutkittu varsin kattavasti. Autismi on yleensä ennen kolmatta ikävuotta havaittava kehityksellinen häiriö, joka vaikuttaa merkittävästi verb...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuparinen, Tuomas
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55292
_version_ 1826225747729055744
author Kuparinen, Tuomas
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuparinen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuparinen, Tuomas Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuparinen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Englannin kielen opetuksen toteutuksesta autistisille oppilaille Suomessa on vain niukasti tutkimustietoa, vaikka autismia ja autististen lasten opettamista on tutkittu varsin kattavasti. Autismi on yleensä ennen kolmatta ikävuotta havaittava kehityksellinen häiriö, joka vaikuttaa merkittävästi verbaaliseen ja nonverbaaliseen viestintään. Autismin peruspiirteiseen kuuluvat sosiaalisten taitojen puutteellisuus, heikentynyt viestintäkyky, kuuloherkkyys, impulsiivisuus, rajoittuneet mielenkiinnon kohteet ja toistuvat maneerit sekä puheessa että toiminnassa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä käsityksiä autistisilla oppilailla, heidän opettajillaan ja koulunkäyntiavustajillaan on englannin kielen oppimisesta ja opettamisesta Suomessa. Tutkimus kartoittaa autististen oppilaiden asenteita, vahvuuksia ja heikkouksia englannin kielessä. Lisäksi selvitetään, mitkä ovat eri oppimateriaalien, läksyjen ja arvioinnin sisällöt ja roolit englannin kielen opetuksessa autisteille. Tutkielmassa pohditaan myös aikuisten roolia ja vuorovaikutusta oppimisprosesseissa sekä englannin kielen opetuksen kehittämismahdollisuuksia. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdeksaa autistista oppilasta, kolmea opettajaa ja yhtä koulunkäyntiavustajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut ääninauhoitettiin ja analysoitiin lähdekirjallisuuteen tukeutuen. Tulokset osoittavat, että haastatellut autistiset oppilaat suhtautuivat etupäässä myönteisesti englannin kielen opiskeluun. He pitivät erityisesti suullisesta viestinnästä sekä auditiivisista ja visuaalisista materiaaleista. Lisäksi he arvostivat opettajaa sekä tiedonantajana että kurinpitäjänä. Kokeet olivat heidän selkeä inhokkinsa. Haastatellut opettajat taas pitivät kuullunymmärtämistä ja kirjallisia töitä kompastuskivinä. Useat tutkimukseen osallistujat toivoivat jatkossa englannin kielen opetuksessa käytettävän lisää autenttista ja visuaalista materiaalia, suullisia tehtäviä sekä konkreettisuutta. Myös tarve lisäkoulutukselle nostettiin esiin. Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä suppean otannan takia, antavat ne kuitenkin viitteitä autististen oppilaiden englannin kielen opetuksen toteutuksesta ja sen nykytilasta Suomessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuparinen, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-07T12:32:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-07T12:32:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1722042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55292", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Englannin kielen opetuksen toteutuksesta autistisille oppilaille Suomessa on vain niukasti tutkimustietoa, vaikka autismia ja autististen lasten opettamista on tutkittu varsin kattavasti. Autismi on yleens\u00e4 ennen kolmatta ik\u00e4vuotta havaittava kehityksellinen h\u00e4iri\u00f6, joka vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti verbaaliseen ja nonverbaaliseen viestint\u00e4\u00e4n. Autismin peruspiirteiseen kuuluvat sosiaalisten taitojen puutteellisuus, heikentynyt viestint\u00e4kyky, kuuloherkkyys, impulsiivisuus, rajoittuneet mielenkiinnon kohteet ja toistuvat maneerit sek\u00e4 puheessa ett\u00e4 toiminnassa. \r\n\r\nTutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 autistisilla oppilailla, heid\u00e4n opettajillaan ja koulunk\u00e4yntiavustajillaan on englannin kielen oppimisesta ja opettamisesta Suomessa. Tutkimus kartoittaa autististen oppilaiden asenteita, vahvuuksia ja heikkouksia englannin kieless\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 ovat eri oppimateriaalien, l\u00e4ksyjen ja arvioinnin sis\u00e4ll\u00f6t ja roolit englannin kielen opetuksessa autisteille. Tutkielmassa pohditaan my\u00f6s aikuisten roolia ja vuorovaikutusta oppimisprosesseissa sek\u00e4 englannin kielen opetuksen kehitt\u00e4mismahdollisuuksia. Aineisto ker\u00e4ttiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdeksaa autistista oppilasta, kolmea opettajaa ja yht\u00e4 koulunk\u00e4yntiavustajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut \u00e4\u00e4ninauhoitettiin ja analysoitiin l\u00e4hdekirjallisuuteen tukeutuen.\r\n\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 haastatellut autistiset oppilaat suhtautuivat etup\u00e4\u00e4ss\u00e4 my\u00f6nteisesti englannin kielen opiskeluun. He pitiv\u00e4t erityisesti suullisesta viestinn\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 auditiivisista ja visuaalisista materiaaleista. Lis\u00e4ksi he arvostivat opettajaa sek\u00e4 tiedonantajana ett\u00e4 kurinpit\u00e4j\u00e4n\u00e4. Kokeet olivat heid\u00e4n selke\u00e4 inhokkinsa. Haastatellut opettajat taas pitiv\u00e4t kuullunymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja kirjallisia t\u00f6it\u00e4 kompastuskivin\u00e4. Useat tutkimukseen osallistujat toivoivat jatkossa englannin kielen opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n lis\u00e4\u00e4 autenttista ja visuaalista materiaalia, suullisia teht\u00e4vi\u00e4 sek\u00e4 konkreettisuutta. My\u00f6s tarve lis\u00e4koulutukselle nostettiin esiin.\r\n\r\nVaikka tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 suppean otannan takia, antavat ne kuitenkin viitteit\u00e4 autististen oppilaiden englannin kielen opetuksen toteutuksesta ja sen nykytilasta Suomessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomas Kuparinen (tuilkupa) on 2017-09-07 12:32:39.287029. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-07T12:32:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709073681.pdf: 857286 bytes, checksum: 6762a0e20949ce3e88fcaa2e2a73688f (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 8bbf2e490f145a267ac72302bba69449 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-07T12:32:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709073681.pdf: 857286 bytes, checksum: 6762a0e20949ce3e88fcaa2e2a73688f (MD5)\r\nlicense.html: 4866 bytes, checksum: 8bbf2e490f145a267ac72302bba69449 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (101 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "special education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integration", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709073681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-07T12:32:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55292
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:43Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c772bcd-3d6e-47f0-aa50-8a19e80fc6e9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709073681.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuparinen, Tuomas Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants autism EFL teaching special education integration Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 englannin kieli opetus erityisopetus autismi
title Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants
title_full Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants
title_fullStr Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants
title_full_unstemmed Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants
title_short Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants
title_sort perceptions of efl learning and teaching by autistic students their teachers and their school assistants
title_txtP Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants
topic autism EFL teaching special education integration Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus 301 englannin kieli opetus erityisopetus autismi
topic_facet 301 EFL teaching Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus autism autismi englannin kieli erityisopetus integration opetus special education
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55292 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709073681
work_keys_str_mv AT kuparinentuomas perceptionsofefllearningandteachingbyautisticstudentstheirteachersandtheirschool