Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset taustatekijät ovat erityisen tyypillisiä sellaisille lapsille, jotka eivät oppineet lukemaan koulussa ensimmäisen luokan aikana sekä verrata, eroavatko nämä taustatekijät hitaasti oppivien lasten sekä jo kehittyneempien lukijoiden taustateki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55259
_version_ 1828193100523110400
author Peltola, Ilona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltola, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltola, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltola, Ilona
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset taustatekijät ovat erityisen tyypillisiä sellaisille lapsille, jotka eivät oppineet lukemaan koulussa ensimmäisen luokan aikana sekä verrata, eroavatko nämä taustatekijät hitaasti oppivien lasten sekä jo kehittyneempien lukijoiden taustatekijöistä. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Agora Centerin ja Niilo Mäki Instituutin DysGeBra-tutkimushanketta. Aikaisemmassa tutkimuksessa on havaittu, että lukemisvaikeuksisten las- ten perheissä muillakin perheenjäsenillä esiintyy lukemisen vaikeuksia ja näihin vaikeuksiin liittyviä muita seikkoja, kuten matala koulutustaso. Lisäksi tällaisilla lapsilla esiintyy usein muitakin oppimisvaikeuksia, jotka vaikuttavat heidän koulunkäyntiinsä. Nämä lapset saavat koulussa paljon tukea haasteistaan johtuen. Tutkimusaineisto kerättiin lasten vanhemmilta taustatietolomakkeella, joka selvitti lapsen perhe- ja oppimisvaikeustaustaa sekä erilaisia lapsen saamia tukimuotoja. Lomaketta analysoitiin tilastollisilla menetelmillä hyödyntäen kuvailevaa dataa, ristiintaulukointia sekä keskiarvovertailuja. Lisäksi tutkimuksen ryhmäjaon muodostamisessa hyödynnettiin lapsille teetettyjen lukutaitomittausten tuloksia. Tässä tutkimuksessa havaittiin, että ne lapset, jotka eivät oppineet luke- maan ensimmäisen luokan aikana, olivat taustatekijöiltään hyvin samankaltaisia kuin aiemmassa tutkimuksessa lapset, joilla on lukemisvaikeuksia. Tutkimuksen merkittävin tulos oli, että nämä kaikista heikoimmat lukijat saivat tilastollisesti merkitsevästi enemmän tukea koulussa kuin muut tutkimukseen osallistuneet lapset. Lisäksi he erosivat muista ryhmistä erityisesti muiden oppimisvaikeuksien suhteen; heikoimmilla lukijoilla esiintyi useammin monta oppimisvaikeutta yhtäaikaisesti. Tutkimus vahvistaa aiempaa tutkimusta siitä, että kouluissamme on opetusta hylkiviä oppilaita eli lapsia, joiden lukutaito ei kehity, vaikka he saisivat suuren osan koulun tukiresurssista. Tällaisten lasten opetusta tulisi tutkia ja kehittää jatkossakin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Ilona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-09-04T06:51:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-09-04T06:51:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1721292", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55259", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laiset taustatekij\u00e4t ovat erityisen tyypillisi\u00e4 sellaisille lapsille, jotka eiv\u00e4t oppineet lukemaan koulussa ensimm\u00e4isen luokan aikana sek\u00e4 verrata, eroavatko n\u00e4m\u00e4 taustatekij\u00e4t hitaasti oppivien lasten sek\u00e4 jo kehittyneempien lukijoiden taustatekij\u00f6ist\u00e4. Tutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Agora Centerin ja Niilo M\u00e4ki Instituutin DysGeBra-tutkimushanketta.\r\n\r\nAikaisemmassa tutkimuksessa on havaittu, ett\u00e4 lukemisvaikeuksisten las-\r\nten perheiss\u00e4 muillakin perheenj\u00e4senill\u00e4 esiintyy lukemisen vaikeuksia ja n\u00e4ihin vaikeuksiin liittyvi\u00e4 muita seikkoja, kuten matala koulutustaso. Lis\u00e4ksi t\u00e4llaisilla\r\nlapsilla esiintyy usein muitakin oppimisvaikeuksia, jotka vaikuttavat heid\u00e4n koulunk\u00e4yntiins\u00e4. N\u00e4m\u00e4 lapset saavat koulussa paljon tukea haasteistaan johtuen.\r\n\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin lasten vanhemmilta taustatietolomakkeella, joka selvitti lapsen perhe- ja oppimisvaikeustaustaa sek\u00e4 erilaisia lapsen saamia tukimuotoja. Lomaketta analysoitiin tilastollisilla menetelmill\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en kuvailevaa dataa, ristiintaulukointia sek\u00e4 keskiarvovertailuja. Lis\u00e4ksi tutkimuksen ryhm\u00e4jaon muodostamisessa hy\u00f6dynnettiin lapsille teetettyjen lukutaitomittausten tuloksia.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 ne lapset, jotka eiv\u00e4t oppineet luke-\r\nmaan ensimm\u00e4isen luokan aikana, olivat taustatekij\u00f6ilt\u00e4\u00e4n hyvin samankaltaisia kuin aiemmassa tutkimuksessa lapset, joilla on lukemisvaikeuksia. Tutkimuksen merkitt\u00e4vin tulos oli, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaikista heikoimmat lukijat saivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti enemm\u00e4n tukea koulussa kuin muut tutkimukseen osallistuneet lapset. Lis\u00e4ksi he erosivat muista ryhmist\u00e4 erityisesti muiden oppimisvaikeuksien suhteen; heikoimmilla lukijoilla esiintyi useammin monta oppimisvaikeutta yht\u00e4aikaisesti.\r\n\r\nTutkimus vahvistaa aiempaa tutkimusta siit\u00e4, ett\u00e4 kouluissamme on opetusta hylkivi\u00e4 oppilaita eli lapsia, joiden lukutaito ei kehity, vaikka he saisivat suuren osan koulun tukiresurssista. T\u00e4llaisten lasten opetusta tulisi tutkia ja kehitt\u00e4\u00e4 jatkossakin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ilona Peltola (elilpelt) on 2017-09-04 06:51:06.837687. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-09-04T06:51:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709043648.pdf: 684392 bytes, checksum: f44a3ec11958f4a35d6733c1059149d0 (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: 1d18b9d97302633094e7dcdc37e45d59 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-09-04T06:51:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201709043648.pdf: 684392 bytes, checksum: f44a3ec11958f4a35d6733c1059149d0 (MD5)\r\nlicense.html: 4867 bytes, checksum: 1d18b9d97302633094e7dcdc37e45d59 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (55 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusta hylkiv\u00e4t oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset, jotka eiv\u00e4t opi lukemaan ensimm\u00e4isen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekij\u00e4t", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201709043648", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-09-04T06:51:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "komorbiditeetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvalmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55259
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dfae3ec0-884c-4c2c-ba46-55c28df26d98\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201709043648.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Ilona Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät opetusta hylkivät oppilaat Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen oppimisvaikeudet lukihäiriöt dysleksia komorbiditeetti oppimisvalmiudet
title Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
title_full Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
title_fullStr Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
title_full_unstemmed Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
title_short Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana
title_sort lapset jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
title_sub heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
title_txtP Lapset, jotka eivät opi lukemaan ensimmäisen luokan aikana : heikoimpien lukijoiden tyypilliset taustatekijät
topic opetusta hylkivät oppilaat Erityispedagogiikka Special Education 101 lukutaito lukeminen oppimisvaikeudet lukihäiriöt dysleksia komorbiditeetti oppimisvalmiudet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education dysleksia komorbiditeetti lukeminen lukihäiriöt lukutaito opetusta hylkivät oppilaat oppimisvaikeudet oppimisvalmiudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55259 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709043648
work_keys_str_mv AT peltolailona lapsetjotkaeivätopilukemaanensimmäisenluokanaikanaheikoimpienlukijoidentyypillisett