Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hanketta, johon osallistui...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hietamäki, Sini, Puttonen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55219
_version_ 1828193100506333184
author Hietamäki, Sini Puttonen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hietamäki, Sini Puttonen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hietamäki, Sini Puttonen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hietamäki, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hanketta, johon osallistui 1385 2.–5. luokan oppilasta keski- ja itäsuomalaisista kunnista. Luku- ja laskusujuvuuden mittareina käytettiin aikarajallisia testejä, jotka toteutettiin ryhmätestauksena. Esiintyvyyttä ja pysyvyyttä analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttämällä 7. ja 16. persentiilin katkaisurajoja. Pysyvyyttä tarkasteltiin vuoden seurantajakson aikana. Tulosten perusteella 28–43 %:lla oppilaista, joilla oli joko lukemisen tai laskemisen vaikeutta, luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyivät. Tarkasteltaessa koko oppilasjoukkoa näitä ongelmia esiintyi samanaikaisesti 1.7–7.0 %:lla kaikista oppilaista. Päällekkäiset luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet olivat tulosten perusteella melko pysyviä vuoden seurantajakson aika-na: 56–75 %:lla oppilaista ongelmat olivat pysyviä, joskin pysyvyyden aste vaihteli luokka-asteen ja katkaisurajan mukaan. Lisäksi ongelmat näyttäisivät kasautuvan taitotasoltaan heikoimmille oppilaille. Opettajien ja muiden kasvatusalan työntekijöiden on tärkeää tiedostaa lukemisen ja laskemisen ongelmien päällekkäistymisen yleisyys ja pyrkiä tunnistamaan oppilaat, joilla näitä ongelmia esiintyy. Koska ongelmat ovat usein myös pysyviä, tulisi oppilaalla ilmenneisiin ongelmiin puuttua jo varhaisessa vaiheessa ja pyrkiä tukitoimien avulla katkaisemaan negatiivinen kehityskulku.
first_indexed 2024-09-11T08:50:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hietam\u00e4ki, Sini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puttonen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-30T14:23:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-30T14:23:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1720711", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55219", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istymisen eli komorbiditeetin esiintyvyytt\u00e4 ja toisaalta sen pysyvyytt\u00e4 alakouluik\u00e4isill\u00e4 oppilailla. K\u00e4ytt\u00e4m\u00e4mme aineisto on osa Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hanketta, johon osallistui 1385 2.\u20135. luokan oppilasta keski- ja it\u00e4suomalaisista kunnista. Luku- ja laskusujuvuuden mittareina k\u00e4ytettiin aikarajallisia testej\u00e4, jotka toteutettiin ryhm\u00e4testauksena. Esiintyvyytt\u00e4 ja pysyvyytt\u00e4 analysoitiin tilastollisin menetelmin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 7. ja 16. persentiilin katkaisurajoja. Pysyvyytt\u00e4 tarkasteltiin vuoden seurantajakson aikana.\r\n\r\nTulosten perusteella 28\u201343 %:lla oppilaista, joilla oli joko lukemisen tai laskemisen vaikeutta, luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyiv\u00e4t. Tarkasteltaessa koko oppilasjoukkoa n\u00e4it\u00e4 ongelmia esiintyi samanaikaisesti 1.7\u20137.0 %:lla kaikista oppilaista. P\u00e4\u00e4llekk\u00e4iset luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet olivat tulosten perusteella melko pysyvi\u00e4 vuoden seurantajakson aika-na: 56\u201375 %:lla oppilaista ongelmat olivat pysyvi\u00e4, joskin pysyvyyden aste vaihteli luokka-asteen ja katkaisurajan mukaan. Lis\u00e4ksi ongelmat n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t kasautuvan taitotasoltaan heikoimmille oppilaille.\r\n\r\nOpettajien ja muiden kasvatusalan ty\u00f6ntekij\u00f6iden on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiedostaa lukemisen ja laskemisen ongelmien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istymisen yleisyys ja pyrki\u00e4 tunnistamaan oppilaat, joilla n\u00e4it\u00e4 ongelmia esiintyy. Koska ongelmat ovat usein my\u00f6s pysyvi\u00e4, tulisi oppilaalla ilmenneisiin ongelmiin puuttua jo varhaisessa vaiheessa ja pyrki\u00e4 tukitoimien avulla katkaisemaan negatiivinen kehityskulku.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sini Hietam\u00e4ki (simahiet) on 2017-08-30 14:23:30.855671. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-30T14:23:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708303618.pdf: 585744 bytes, checksum: 6ff4c90e4ade68a6f444553bd2949e69 (MD5)\r\nlicense.html: 5172 bytes, checksum: 5f2169e6880d668507a956855f86920d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-30T14:23:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708303618.pdf: 585744 bytes, checksum: 6ff4c90e4ade68a6f444553bd2949e69 (MD5)\r\nlicense.html: 5172 bytes, checksum: 5f2169e6880d668507a956855f86920d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (52 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "komorbiditeetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiintyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pysyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitkitt\u00e4istutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluik\u00e4isill\u00e4 oppilailla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708303618", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-30T14:23:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laskeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sujuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "komorbiditeetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55219
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:05Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4fffb5bd-4cf4-465b-bff6-a81fc20cca4e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708303618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hietamäki, Sini Puttonen, Jenni Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla lukusujuvuus laskusujuvuus päällekkäistyminen komorbiditeetti esiintyvyys pysyvyys pitkittäistutkimus Erityispedagogiikka Special Education Pitkittäistutkimus 101 lukeminen laskeminen sujuvuus lukutaito matemaattiset taidot häiriöt lukihäiriöt kouluikäiset alakoulu
title Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
title_full Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
title_fullStr Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
title_full_unstemmed Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
title_short Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
title_sort luku ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
title_txtP Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
topic lukusujuvuus laskusujuvuus päällekkäistyminen komorbiditeetti esiintyvyys pysyvyys pitkittäistutkimus Erityispedagogiikka Special Education Pitkittäistutkimus 101 lukeminen laskeminen sujuvuus lukutaito matemaattiset taidot häiriöt lukihäiriöt kouluikäiset alakoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Pitkittäistutkimus Special Education alakoulu esiintyvyys häiriöt komorbiditeetti kouluikäiset laskeminen laskusujuvuus lukeminen lukihäiriöt lukusujuvuus lukutaito matemaattiset taidot pitkittäistutkimus pysyvyys päällekkäistyminen sujuvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55219 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708303618
work_keys_str_mv AT hietamäkisini lukujalaskusujuvuudenvaikeuksienyhteisesiintyvyysjapysyvyysalakouluikäisilläoppila