Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla

Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hanketta, johon osallistui...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hietamäki, Sini, Puttonen, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55219
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot (SELDI) -hanketta, johon osallistui 1385 2.–5. luokan oppilasta keski- ja itäsuomalaisista kunnista. Luku- ja laskusujuvuuden mittareina käytettiin aikarajallisia testejä, jotka toteutettiin ryhmätestauksena. Esiintyvyyttä ja pysyvyyttä analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttämällä 7. ja 16. persentiilin katkaisurajoja. Pysyvyyttä tarkasteltiin vuoden seurantajakson aikana. Tulosten perusteella 28–43 %:lla oppilaista, joilla oli joko lukemisen tai laskemisen vaikeutta, luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyivät. Tarkasteltaessa koko oppilasjoukkoa näitä ongelmia esiintyi samanaikaisesti 1.7–7.0 %:lla kaikista oppilaista. Päällekkäiset luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet olivat tulosten perusteella melko pysyviä vuoden seurantajakson aika-na: 56–75 %:lla oppilaista ongelmat olivat pysyviä, joskin pysyvyyden aste vaihteli luokka-asteen ja katkaisurajan mukaan. Lisäksi ongelmat näyttäisivät kasautuvan taitotasoltaan heikoimmille oppilaille. Opettajien ja muiden kasvatusalan työntekijöiden on tärkeää tiedostaa lukemisen ja laskemisen ongelmien päällekkäistymisen yleisyys ja pyrkiä tunnistamaan oppilaat, joilla näitä ongelmia esiintyy. Koska ongelmat ovat usein myös pysyviä, tulisi oppilaalla ilmenneisiin ongelmiin puuttua jo varhaisessa vaiheessa ja pyrkiä tukitoimien avulla katkaisemaan negatiivinen kehityskulku.