Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja itsesäätelypulmien e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laukka, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55207
_version_ 1826225719195205632
author Laukka, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laukka, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laukka, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laukka, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja itsesäätelypulmien ennaltaehkäisyyn -tutkimushankeen aineistoa, joka on kerätty syksyn 2015 ja kevään 2016 aikana 5–6-vuotiailta lapsilta. Papilio-hankkeen tarkoituksena on selvittää saksalaisen interventio-ohjelman siirrettävyyttä suomalaiseen varhaiskasvatuskontekstiin. Tutkimukseen osallistui 93 lasta, joista 70 kuului koe- ja 23 kontrolliryhmään. Jokaiselle lapselle tehtiin alkumittaukset interventiojakson alussa ja loppumittaukset noin puoli vuotta interventiojakson jälkeen. Alku- ja loppumittausten testipisteistä laskettiin erotusmuuttajat, jotta pystyttiin selvittämään, oliko lasten sosioemotionaalissa taidoissa tapahtunut muutosta interventiojakson aikana. Koe- ja kontrolliryhmien kehitystä vertailtiin myös keskenään, jotta pystyttiin selvittämään, johtuiko mahdollinen kehitys annetusta interventiosta. Aineiston analyysi suoritettiin kolmen t-testin avulla. Tulosten mukaan lasten sosioemotionaalisissa taidoissa oli tapahtunut tilastollisesti merkitsevää muutosta alku- ja loppumittausten välissä kaikkien muiden paitsi yhden tehtäväsarjan kohdalla. Viiden tehtäväsarjan kohdalla muutos oli positiivista ja yhden tehtäväsarjan kohdalla negatiivistä. Ryhmien välillä ei ollut kuitenkaan tilastollisesti merkitsevää eroa, jolloin muutosta ei voitu selittää annetulla interventiolla. Olisi mielenkiintoista selvittää nyt tutkittua ilmiötä pidemmän interventiojakson ja neutraalimman kontrolliryhmän avulla. Lisätutkimukselle on vielä tarvetta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00e4ikk\u00f6nen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laukka, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-29T15:33:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-29T15:33:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1720492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisess\u00e4. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Papilio-ohjelma lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja itses\u00e4\u00e4telypulmien ennaltaehk\u00e4isyyn -tutkimushankeen aineistoa, joka on ker\u00e4tty syksyn 2015 ja kev\u00e4\u00e4n 2016 aikana 5\u20136-vuotiailta lapsilta. Papilio-hankkeen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 saksalaisen interventio-ohjelman siirrett\u00e4vyytt\u00e4 suomalaiseen varhaiskasvatuskontekstiin.\r\nTutkimukseen osallistui 93 lasta, joista 70 kuului koe- ja 23 kontrolliryhm\u00e4\u00e4n. Jokaiselle lapselle tehtiin alkumittaukset interventiojakson alussa ja loppumittaukset noin puoli vuotta interventiojakson j\u00e4lkeen. Alku- ja loppumittausten testipisteist\u00e4 laskettiin erotusmuuttajat, jotta pystyttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, oliko lasten sosioemotionaalissa taidoissa tapahtunut muutosta interventiojakson aikana. Koe- ja kontrolliryhmien kehityst\u00e4 vertailtiin my\u00f6s kesken\u00e4\u00e4n, jotta pystyttiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, johtuiko mahdollinen kehitys annetusta interventiosta.\r\nAineiston analyysi suoritettiin kolmen t-testin avulla. Tulosten mukaan lasten sosioemotionaalisissa taidoissa oli tapahtunut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 muutosta alku- ja loppumittausten v\u00e4liss\u00e4 kaikkien muiden paitsi yhden teht\u00e4v\u00e4sarjan kohdalla. Viiden teht\u00e4v\u00e4sarjan kohdalla muutos oli positiivista ja yhden teht\u00e4v\u00e4sarjan kohdalla negatiivist\u00e4. Ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut kuitenkaan tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa, jolloin muutosta ei voitu selitt\u00e4\u00e4 annetulla interventiolla. Olisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 nyt tutkittua ilmi\u00f6t\u00e4 pidemm\u00e4n interventiojakson ja neutraalimman kontrolliryhm\u00e4n avulla. Lis\u00e4tutkimukselle on viel\u00e4 tarvetta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minna Laukka (mimalauk) on 2017-08-29 15:33:01.164309. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-29T15:33:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708293602.pdf: 584873 bytes, checksum: c272c0dc9cffe0cfb35baf6fc3100f7b (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: e21e6d62a29f9fa7bfce77a985061916 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-29T15:33:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708293602.pdf: 584873 bytes, checksum: c272c0dc9cffe0cfb35baf6fc3100f7b (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: e21e6d62a29f9fa7bfce77a985061916 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (54 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Papilio-ohjelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708293602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-29T15:33:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset ongelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne-el\u00e4m\u00e4n h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki-ik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55207
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7f2bafef-1fdd-4c50-b652-8c3cb34830c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708293602.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laukka, Minna Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä Papilio-ohjelma Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot tukeminen interventio sosiaaliset ongelmat tunne-elämän häiriöt leikki-ikäiset
title Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
title_full Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
title_fullStr Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
title_full_unstemmed Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
title_short Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
title_sort papilio ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
title_txtP Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
topic Papilio-ohjelma Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus sosioemotionaaliset taidot tukeminen interventio sosiaaliset ongelmat tunne-elämän häiriöt leikki-ikäiset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Papilio-ohjelma Special Education interventio leikki-ikäiset sosiaaliset ongelmat sosioemotionaaliset taidot tukeminen tunne-elämän häiriöt varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708293602
work_keys_str_mv AT laukkaminna papilioohjelmanvaikutuslastensosioemotionaalistentaitojenkehittymisessä