Ajatuksia peruskoulun musiikinopetuksesta sekä musiikin harrastamisesta 7. luokkalaisten oppilaiden näkökulmasta

Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten kiinnostuksesta musiikin harrastamista kohtaan ja halusin tietää, miten musiikinop...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Artturi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55192
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa otin selvää peruskoulun 7. vuosiluokan oppilaiden ajatuksista peruskoulun musiikinopetukseen sekä musiikin harrastamiseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut lasten ja nuorten kiinnostuksesta musiikin harrastamista kohtaan ja halusin tietää, miten musiikinopettajana pystyisin innostamaan heitä musiikin harrastamisen pariin. Tässä tutkielmassa tarkoituksenani oli selvittää musiikinopetuksen ja musiikin harrastamisen yhteyksiä tutkimuksien, perusopetuksen opetussuunnitelman, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman, vapaan sivistystyön toiminnan, kyselyaineiston (N=26) ja haastatteluiden (N=2) avulla. Tutkimusaineiston keräsin eräästä keskisuomalaisesta yhtenäiskoulusta kevätlukukaudella 2017. Tässä tutkimuksessa selvitin, miten peruskoulun musiikinopetus toimii ja kuinka sitä pyritään ohjailemaan perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteilla. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että tutkimukseen osallistuneet 7. luokan oppilaat ajattelevat positiivisesti koulun musiikinopetuksesta. Tulokset kertoivat, että oppilaiden mielestä koulun musiikinopetuksen ja musiikin harrastamisen välillä ei ole merkittävää yhteyttä. Sen sijaan musiikinopettaja nähtiin hyvänä mallivaikuttajana musiikin harrastamista ajatellen. Oppilaiden toiveita kuuntelemalla ja toiveita toteuttamalla koulun musiikinopetus voisi toimia uusien musiikin harrastajien innoittaja.