Äitiyden kulttuurisen kuvan rakentuminen suomalaisissa äitiysblogeissa

Sosiaalisen median blogeista on tullut merkittävä äitiyden kulttuurista kuvaa rakentava media. Aihepiiriin liittyvä monitieteinen tutkimus on ollut kansainvälisesti kasvavan kiinnostuksen kohteena. Parityönä tehtävän tutkielmamme tarkoituksena on kuvata sitä, miten äitiys merkityksellistyy äitiyttä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Peltoniemi, Päivi, Pöysti, Anna-Kaisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55191
Kuvaus
Yhteenveto:Sosiaalisen median blogeista on tullut merkittävä äitiyden kulttuurista kuvaa rakentava media. Aihepiiriin liittyvä monitieteinen tutkimus on ollut kansainvälisesti kasvavan kiinnostuksen kohteena. Parityönä tehtävän tutkielmamme tarkoituksena on kuvata sitä, miten äitiys merkityksellistyy äitiyttä kielen avulla suomalaisissa äitiysblogeissa. Tutkielmassa selvitimme, millaisia äitiyden tulkintarepertuaareja äitiysblogit tuottavat, miten ne rakentuvat ja millaisia subjektipositioita äideille blogeissa rakentuu. Aineisto kerättiin viidestä äitiysblogista ja se koostui niissä tammikuussa vuonna 2017 julkaistuista postauksista, joita kertyi yhteensä 95. Tutkielman analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysiä. Aineiston analyysi toteutettiin kolmivaiheisena prosessina, jossa hyödynnettiin pääasiassa tekstuaalista ja tulkitsevaa tasoa, mutta osin myös kriittistä tasoa. Tutkimustuloksina esitämme viisi tulkintarepertuaaria, jotka nimesimme perhepuheeksi, hyvä äiti –puheeksi, tasapainoilevaksi puheeksi, kaupalliseksi puheeksi ja vaikuttamispuheeksi. Repertuaarit eroteltiin toisistaan niiden funktion ja kielellisten piirteiden avulla. Tulkintarepertuaarien sisältä tunnistimme äideille kielen variaation perusteella kymmenen erilaista subjektipositiota. Tuloksista voidaan päätellä, että äitiyden kulttuurinen kuva rakentuu äitiysblogeissa perinteisten puhetapojen lisäksi yhä enemmän kaupallisen ja vaikuttajapuheen kautta ja merkityksellistyy kielen avulla yhä faktuaalisempana, mainosmaisempana ja kantaaottavampana ilmaisutapana.