Summary: | Sosiaalisen median blogeista on tullut merkittävä äitiyden kulttuurista kuvaa
rakentava media. Aihepiiriin liittyvä monitieteinen tutkimus on ollut kansainvälisesti kasvavan kiinnostuksen kohteena. Parityönä tehtävän tutkielmamme tarkoituksena on kuvata sitä, miten äitiys merkityksellistyy äitiyttä kielen avulla suomalaisissa äitiysblogeissa. Tutkielmassa selvitimme, millaisia äitiyden tulkintarepertuaareja äitiysblogit tuottavat, miten ne rakentuvat ja millaisia subjektipositioita äideille blogeissa rakentuu.
Aineisto kerättiin viidestä äitiysblogista ja se koostui niissä tammikuussa
vuonna 2017 julkaistuista postauksista, joita kertyi yhteensä 95. Tutkielman
analyysimenetelmänä käytettiin diskurssianalyysiä. Aineiston analyysi toteutettiin kolmivaiheisena prosessina, jossa hyödynnettiin pääasiassa tekstuaalista ja tulkitsevaa tasoa, mutta osin myös kriittistä tasoa.
Tutkimustuloksina esitämme viisi tulkintarepertuaaria, jotka nimesimme
perhepuheeksi, hyvä äiti –puheeksi, tasapainoilevaksi puheeksi, kaupalliseksi
puheeksi ja vaikuttamispuheeksi. Repertuaarit eroteltiin toisistaan niiden funktion ja kielellisten piirteiden avulla. Tulkintarepertuaarien sisältä tunnistimme äideille kielen variaation perusteella kymmenen erilaista subjektipositiota. Tuloksista voidaan päätellä, että äitiyden kulttuurinen kuva rakentuu äitiysblogeissa perinteisten puhetapojen lisäksi yhä enemmän kaupallisen ja vaikuttajapuheen kautta ja merkityksellistyy kielen avulla yhä faktuaalisempana, mainosmaisempana ja kantaaottavampana ilmaisutapana.
|