Motivation to learn English a case study of a 7th grade class

Motivaatiota ja sen vaikutusta kielen oppimiseen on tutkittu laajalti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 7. luokkalaisten opiskelumotivaatiota, kun he ovat aloittaneet yläkoulun uudessa koulussa, uudessa luokassa ja uuden opettajan kanssa. Keskeisenä kysymyksenä on: Mikä saa 7. luokkalais...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aitto-oja, Johanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55189
_version_ 1828193100485361664
author Aitto-oja, Johanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aitto-oja, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aitto-oja, Johanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aitto-oja, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Motivaatiota ja sen vaikutusta kielen oppimiseen on tutkittu laajalti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 7. luokkalaisten opiskelumotivaatiota, kun he ovat aloittaneet yläkoulun uudessa koulussa, uudessa luokassa ja uuden opettajan kanssa. Keskeisenä kysymyksenä on: Mikä saa 7. luokkalaisen ymmärtämään motivaation merkityksen englannin kielen opiskelussa? Tämä tutkimus keskittyy oppilaiden narratiivisiin kirjoitelmiin, jossa he tuovat esiin omia näkökulmiaan ja ajatuksiaan oppimiseen motivoivista tekijöistä sekä oppimisen motivaatiota heikentävistä tekijöistä. Tutkimus toteutettiin narratiivisten kirjoitelmien avulla tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui oppilaita vain yhdeltä luokalta ja oppilaiden opettaja toimi tutkijana. Aineisto kerättiin oppilailta teettämällä heillä kolme kirjoitelmaa. Kirjoitelmien pohjana olivat apukysymykset, jotka ohjasivat oppilaita kirjoittamaan kokemuksistaan englannin kielen opiskelusta. Kirjoitelmien otsikot olivat: ”Aikaisemmat kokemukset englannin kielen oppitunneista”, ”Nykyiset kokemukset englannin kielen oppitunneista” ja ”Paras mahdollinen tulevaisuuden minä-kuva”. Kerätty aineisto tulkittiin aineistolähtöisen narratiivisen analyysin pohjalta, jolloin esiin nostettiin toistuvat teemat. Nämä toistuvat teemat analysoitiin tarkemmin laadullisen analyysin keinoin. Analysoinnissa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Keskeisempiä teemoista olivat opettajan rooli, oppilaan tuntikäyttäytyminen, oppilas oppijana sekä tunnin sisältöön liittyvät teemat ja tekijät. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaat osasivat peilata omaa käyttäytymistään suhteessa oppimiseen ja motivaatioon oppia englantia. Aikaisemmat kokemukset heijastuivat nykyisiin, mutta monet oppilaat kokivat, että yläkoulussa on myös uusien mahdollisuuksien aika. Opiskelumotivaatioon vaikuttivat selkeästi opettajan vaatimukset, luokanhallinta ja oppilaiden tulevaisuuden näkymät. Oppilaiden tavoitteet vaikuttivat selkeästi opiskelumotivaatioon ja itseluottamukseen englannin kielen osaajana. Negatiivisia kokemuksia olivat huonot koenumerot tai rauhaton luokka, jossa ei voitu opiskella. Positiivisia kokemuksia olivat onnistumiset kokeissa ja tuntityöskentelyissä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aitto-oja, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-27T17:52:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-27T17:52:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1720042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55189", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivaatiota ja sen vaikutusta kielen oppimiseen on tutkittu laajalti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 7. luokkalaisten opiskelumotivaatiota, kun he ovat aloittaneet yl\u00e4koulun uudessa koulussa, uudessa luokassa ja uuden opettajan kanssa. Keskeisen\u00e4 kysymyksen\u00e4 on: Mik\u00e4 saa 7. luokkalaisen ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n motivaation merkityksen englannin kielen opiskelussa? T\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy oppilaiden narratiivisiin kirjoitelmiin, jossa he tuovat esiin omia n\u00e4k\u00f6kulmiaan ja ajatuksiaan oppimiseen motivoivista tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 oppimisen motivaatiota heikent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. \r\n\r\nTutkimus toteutettiin narratiivisten kirjoitelmien avulla tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui oppilaita vain yhdelt\u00e4 luokalta ja oppilaiden opettaja toimi tutkijana. Aineisto ker\u00e4ttiin oppilailta teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 heill\u00e4 kolme kirjoitelmaa. Kirjoitelmien pohjana olivat apukysymykset, jotka ohjasivat oppilaita kirjoittamaan kokemuksistaan englannin kielen opiskelusta. Kirjoitelmien otsikot olivat: \u201dAikaisemmat kokemukset englannin kielen oppitunneista\u201d, \u201dNykyiset kokemukset englannin kielen oppitunneista\u201d ja \u201dParas mahdollinen tulevaisuuden min\u00e4-kuva\u201d. Ker\u00e4tty aineisto tulkittiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen narratiivisen analyysin pohjalta, jolloin esiin nostettiin toistuvat teemat. N\u00e4m\u00e4 toistuvat teemat analysoitiin tarkemmin laadullisen analyysin keinoin. Analysoinnissa k\u00e4ytettiin kvalitatiivisia menetelmi\u00e4. Keskeisempi\u00e4 teemoista olivat opettajan rooli, oppilaan tuntik\u00e4ytt\u00e4ytyminen, oppilas oppijana sek\u00e4 tunnin sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t teemat ja tekij\u00e4t. \r\n\r\nTutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilaat osasivat peilata omaa k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n suhteessa oppimiseen ja motivaatioon oppia englantia. Aikaisemmat kokemukset heijastuivat nykyisiin, mutta monet oppilaat kokivat, ett\u00e4 yl\u00e4koulussa on my\u00f6s uusien mahdollisuuksien aika. Opiskelumotivaatioon vaikuttivat selke\u00e4sti opettajan vaatimukset, luokanhallinta ja oppilaiden tulevaisuuden n\u00e4kym\u00e4t. Oppilaiden tavoitteet vaikuttivat selke\u00e4sti opiskelumotivaatioon ja itseluottamukseen englannin kielen osaajana. Negatiivisia kokemuksia olivat huonot koenumerot tai rauhaton luokka, jossa ei voitu opiskella. Positiivisia kokemuksia olivat onnistumiset kokeissa ja tuntity\u00f6skentelyiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Aitto-oja (joleaitt) on 2017-08-27 17:52:57.806746. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-27T17:52:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708273578.docx: 195083 bytes, checksum: 52ec9c2eb1d2b289c0588963cf3a0ffb (MD5)\r\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 1f531bec8d195aca592d5f5041f850c1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-27T17:52:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708273578.docx: 195083 bytes, checksum: 52ec9c2eb1d2b289c0588963cf3a0ffb (MD5)\r\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 1f531bec8d195aca592d5f5041f850c1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narrative writings", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "7th graders", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "case study", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "future self", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708273578", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-27T17:52:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisen psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55189
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:22Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e41647b-c4fe-468a-87cc-cdd1c0f6f2ee\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201708273578.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aitto-oja, Johanna Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class L2 motivation narrative writings English language 7th graders case study future self Englannin kieli English Tapaustutkimus 301 kielet toinen kieli englannin kieli oppiminen opiskelumotivaatio oppimisen psykologia yläkoulu
title Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class
title_full Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class
title_fullStr Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class
title_full_unstemmed Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class
title_short Motivation to learn English
title_sort motivation to learn english a case study of a 7th grade class
title_sub a case study of a 7th grade class
title_txtP Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class
topic L2 motivation narrative writings English language 7th graders case study future self Englannin kieli English Tapaustutkimus 301 kielet toinen kieli englannin kieli oppiminen opiskelumotivaatio oppimisen psykologia yläkoulu
topic_facet 301 7th graders Englannin kieli English English language L2 motivation Tapaustutkimus case study englannin kieli future self kielet narrative writings opiskelumotivaatio oppiminen oppimisen psykologia toinen kieli yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55189 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708273578
work_keys_str_mv AT aittoojajohanna motivationtolearnenglishacasestudyofa7thgradeclass