Yhteenveto: | Motivaatiota ja sen vaikutusta kielen oppimiseen on tutkittu laajalti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 7. luokkalaisten opiskelumotivaatiota, kun he ovat aloittaneet yläkoulun uudessa koulussa, uudessa luokassa ja uuden opettajan kanssa. Keskeisenä kysymyksenä on: Mikä saa 7. luokkalaisen ymmärtämään motivaation merkityksen englannin kielen opiskelussa? Tämä tutkimus keskittyy oppilaiden narratiivisiin kirjoitelmiin, jossa he tuovat esiin omia näkökulmiaan ja ajatuksiaan oppimiseen motivoivista tekijöistä sekä oppimisen motivaatiota heikentävistä tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin narratiivisten kirjoitelmien avulla tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui oppilaita vain yhdeltä luokalta ja oppilaiden opettaja toimi tutkijana. Aineisto kerättiin oppilailta teettämällä heillä kolme kirjoitelmaa. Kirjoitelmien pohjana olivat apukysymykset, jotka ohjasivat oppilaita kirjoittamaan kokemuksistaan englannin kielen opiskelusta. Kirjoitelmien otsikot olivat: ”Aikaisemmat kokemukset englannin kielen oppitunneista”, ”Nykyiset kokemukset englannin kielen oppitunneista” ja ”Paras mahdollinen tulevaisuuden minä-kuva”. Kerätty aineisto tulkittiin aineistolähtöisen narratiivisen analyysin pohjalta, jolloin esiin nostettiin toistuvat teemat. Nämä toistuvat teemat analysoitiin tarkemmin laadullisen analyysin keinoin. Analysoinnissa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Keskeisempiä teemoista olivat opettajan rooli, oppilaan tuntikäyttäytyminen, oppilas oppijana sekä tunnin sisältöön liittyvät teemat ja tekijät.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaat osasivat peilata omaa käyttäytymistään suhteessa oppimiseen ja motivaatioon oppia englantia. Aikaisemmat kokemukset heijastuivat nykyisiin, mutta monet oppilaat kokivat, että yläkoulussa on myös uusien mahdollisuuksien aika. Opiskelumotivaatioon vaikuttivat selkeästi opettajan vaatimukset, luokanhallinta ja oppilaiden tulevaisuuden näkymät. Oppilaiden tavoitteet vaikuttivat selkeästi opiskelumotivaatioon ja itseluottamukseen englannin kielen osaajana. Negatiivisia kokemuksia olivat huonot koenumerot tai rauhaton luokka, jossa ei voitu opiskella. Positiivisia kokemuksia olivat onnistumiset kokeissa ja tuntityöskentelyissä.
|