Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja motivaatioita kuudes- ja seitsemäsluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan ja onko luokka-asteiden oppilaiden välillä eroja. Ruotsin kielen opetus on uuden opetussuunnitelman (2014) mukaisesti aloitettu s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lundén, Mona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55188
_version_ 1826225806321385472
author Lundén, Mona
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lundén, Mona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lundén, Mona Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lundén, Mona
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita ja motivaatioita kuudes- ja seitsemäsluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan ja onko luokka-asteiden oppilaiden välillä eroja. Ruotsin kielen opetus on uuden opetussuunnitelman (2014) mukaisesti aloitettu syksynä 2016, ja tarkoituksena on tutkia, onko opetuksen aikaistamisella vaikutusta oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon. Tutkimusaineisto on kerätty kahdessa koulussa kyselylomakkeilla. Kyselylomake koostui yhteensä kahdestakymmenestäkahdesta asenteisiin ja motivaatioon liittyvästä kysymyksestä, joista viimeinen oli avoin kysymys. Tutkimukseen osallistui yksi luokkaryhmä kummaltakin luokka-asteelta. Oppilaat täyttivät kyselylomakkeen anonyymisti. Tutkimusaineisto on analysoitu kvantitatiivisesti laskemalla vastausten esiintymiskerrat ja vertaamalla luokka-asteilla esiintyneitä vastauksia toisiinsa. Painotus analyysissa on pidetty suljetuissa vastauksissa, mutta avoimet vastaukset tukevat suljettuja vastauksia. Tutkimustulos osoittaa, että tutkittavista ryhmistä kuudesluokkalaiset asennoituvat ja motivoituvat ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan positiivisemmin kuin seitsemäsluokkalaiset. Kuitenkin ruotsalaisia ja Ruotsia kohtaan asenteet ovat vastausten perusteella kummallakin luokka-asteella positiivisia. Suurimmat erot luokka-asteiden välillä olivat havaittavissa motivaatioon liittyvissä kysymyksissä, joissa seitsemäsluokkalaiset vastasivat valtaosin negatiivisesti verrattuna kuudesluokkalaisiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että tutkimukseen osallistuneista luokka-asteista kuudennella luokalla vallitsee positiivisemmat asenteet ja parempi motivaatio ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan kuin seitsemännellä luokalla.
first_indexed 2024-09-11T08:52:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lund\u00e9n, Mona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-27T14:27:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-27T14:27:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55188", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asenteita ja motivaatioita kuudes- ja seitsem\u00e4sluokkalaisilla on ruotsin kielt\u00e4 ja sen opiskelua kohtaan ja onko luokka-asteiden oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 eroja. Ruotsin kielen opetus on uuden opetussuunnitelman (2014) mukaisesti aloitettu syksyn\u00e4 2016, ja tarkoituksena on tutkia, onko opetuksen aikaistamisella vaikutusta oppilaiden asenteisiin ja motivaatioon.\r\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty kahdessa koulussa kyselylomakkeilla. Kyselylomake koostui yhteens\u00e4 kahdestakymmenest\u00e4kahdesta asenteisiin ja motivaatioon liittyv\u00e4st\u00e4 kysymyksest\u00e4, joista viimeinen oli avoin kysymys. Tutkimukseen osallistui yksi luokkaryhm\u00e4 kummaltakin luokka-asteelta. Oppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t kyselylomakkeen anonyymisti.\r\nTutkimusaineisto on analysoitu kvantitatiivisesti laskemalla vastausten esiintymiskerrat ja vertaamalla luokka-asteilla esiintyneit\u00e4 vastauksia toisiinsa. Painotus analyysissa on pidetty suljetuissa vastauksissa, mutta avoimet vastaukset tukevat suljettuja vastauksia.\r\nTutkimustulos osoittaa, ett\u00e4 tutkittavista ryhmist\u00e4 kuudesluokkalaiset asennoituvat ja motivoituvat ruotsin kielt\u00e4 ja sen opiskelua kohtaan positiivisemmin kuin seitsem\u00e4sluokkalaiset. Kuitenkin ruotsalaisia ja Ruotsia kohtaan asenteet ovat vastausten perusteella kummallakin luokka-asteella positiivisia. Suurimmat erot luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4 olivat havaittavissa motivaatioon liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4, joissa seitsem\u00e4sluokkalaiset vastasivat valtaosin negatiivisesti verrattuna kuudesluokkalaisiin. Tulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneista luokka-asteista kuudennella luokalla vallitsee positiivisemmat asenteet ja parempi motivaatio ruotsin kielt\u00e4 ja sen opiskelua kohtaan kuin seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mona Lund\u00e9n (momalund) on 2017-08-27 14:27:20.532602. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-27T14:27:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708273577.pdf: 1179995 bytes, checksum: a4e348a14bdc568d36e22cc067e8f639 (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: 7de63aea8700f0c1de70e4b38f9354b2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-27T14:27:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708273577.pdf: 1179995 bytes, checksum: a4e348a14bdc568d36e22cc067e8f639 (MD5)\r\nlicense.html: 4808 bytes, checksum: 7de63aea8700f0c1de70e4b38f9354b2 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsin kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsin opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuudesluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seitsem\u00e4sluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kyselytutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4aste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ala-aste", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Attityder och motivation till svenska hos elever i \u00e5rskurs 6 och 7", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708273577", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-27T14:27:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55188
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d1548c3-6c5b-47de-a6fb-db9353901e32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708273577.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lundén, Mona Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7 asenne motivaatio ruotsin kieli ruotsin opiskelu kuudesluokka seitsemäsluokka perusopetus kyselytutkimus yläaste ala-aste opetussuunnitelma Swedish Ruotsin kieli
title Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
title_full Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
title_fullStr Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7 Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
title_full_unstemmed Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7 Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
title_short Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
title_sort attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
title_txtP Attityder och motivation till svenska hos elever i årskurs 6 och 7
topic asenne motivaatio ruotsin kieli ruotsin opiskelu kuudesluokka seitsemäsluokka perusopetus kyselytutkimus yläaste ala-aste opetussuunnitelma Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish ala-aste asenne kuudesluokka kyselytutkimus motivaatio opetussuunnitelma perusopetus ruotsin kieli ruotsin opiskelu seitsemäsluokka yläaste
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55188 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708273577
work_keys_str_mv AT lundenmona attityderochmotivationtillsvenskahoseleveriårskurs6och7