Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä. Tutkimuksessa tutkitaan, onko oppilailla minkäänlaisia käsityksiä ja kokemuksia heidän vanhempiensa ja koulun välisestä yhteistyöstä sekä yhteydenpidosta, ja jos on, niin minkälaisia....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kröger, Karoliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55165
_version_ 1828193100469633024
author Kröger, Karoliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kröger, Karoliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kröger, Karoliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kröger, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä. Tutkimuksessa tutkitaan, onko oppilailla minkäänlaisia käsityksiä ja kokemuksia heidän vanhempiensa ja koulun välisestä yhteistyöstä sekä yhteydenpidosta, ja jos on, niin minkälaisia. Tutkimus on laadullinen ja lähestymistapa fenomenologis-hermeneuttinen, jossa on myös fenomenografian piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Sisällön analysointi oli aineistolähtöinen, jossa käytettiin teemoittelun periaatteita. Keväällä 2016 suoritetuissa haastatteluissa haastateltavana oli kahdeksan tyttöoppilasta samalta luokalta keskisuomalaisesta tavallisesta kaupunkikoulusta. Lisäaineistoa kerättiin 2017 tammikuussa toisesta keskisuomalaisesta koulusta, jolloin haastateltavana oli viisi tyt-töoppilasta ja viisi poikaoppilasta kahdelta eri luokalta. Oppilaat olivat varsin tyytyväisiä kodin ja koulun yhteistyöhön ja pitivät yhteistyötä tärkeänä. Osa oppilaista toivoi yhteistyötä enemmän, ja suurin osa piti yhteistyön lisäämistä hyödyllisenä. Esimerkiksi Wilma-viestejä ja tapaamisia toivottiin enemmän. Oppilaat olivat päässeet osallistumaan kodin ja koulun yhteistyöhön, ja suurin osa haastateltavista koki, että oppilaan osallisuuden lisäämisestä olisi hyötyä nimenomaan heille itselleen. Yhteistyön tulisi koskea oppilaiden mielestä kouluun liittyviä asioita, ja yksityisasioita ja vapaa-aikaa ei välttämättä yhteistyössä tarvitsisi tuoda ilmi. Oppilaat tunnistivat yhteistyöhön liittyviä asioita helpommin vanhempien osalta, kun taas koulun ja opettajan näkökulma yhteistyöhön liittyvistä asioista oli vaikeampi tunnistaa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:59Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kr\u00f6ger, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-23T14:32:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-23T14:32:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1719550", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55165", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4. Tutkimuksessa tutkitaan, onko oppilailla mink\u00e4\u00e4nlaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia heid\u00e4n vanhempiensa ja koulun v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 yhteydenpidosta, ja jos on, niin mink\u00e4laisia.\r\nTutkimus on laadullinen ja l\u00e4hestymistapa fenomenologis-hermeneuttinen, jossa on my\u00f6s fenomenografian piirteit\u00e4. Aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Sis\u00e4ll\u00f6n analysointi oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen, jossa k\u00e4ytettiin teemoittelun periaatteita. Kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 suoritetuissa haastatteluissa haastateltavana oli kahdeksan tytt\u00f6oppilasta samalta luokalta keskisuomalaisesta tavallisesta kaupunkikoulusta. Lis\u00e4aineistoa ker\u00e4ttiin 2017 tammikuussa toisesta keskisuomalaisesta koulusta, jolloin haastateltavana oli viisi tyt-t\u00f6oppilasta ja viisi poikaoppilasta kahdelta eri luokalta.\r\nOppilaat olivat varsin tyytyv\u00e4isi\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6h\u00f6n ja pitiv\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Osa oppilaista toivoi yhteisty\u00f6t\u00e4 enemm\u00e4n, ja suurin osa piti yhteisty\u00f6n lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 hy\u00f6dyllisen\u00e4. Esimerkiksi Wilma-viestej\u00e4 ja tapaamisia toivottiin enemm\u00e4n. Oppilaat olivat p\u00e4\u00e4sseet osallistumaan kodin ja koulun yhteisty\u00f6h\u00f6n, ja suurin osa haastateltavista koki, ett\u00e4 oppilaan osallisuuden lis\u00e4\u00e4misest\u00e4 olisi hy\u00f6ty\u00e4 nimenomaan heille itselleen. Yhteisty\u00f6n tulisi koskea oppilaiden mielest\u00e4 kouluun liittyvi\u00e4 asioita, ja yksityisasioita ja vapaa-aikaa ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 tarvitsisi tuoda ilmi. Oppilaat tunnistivat yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyvi\u00e4 asioita helpommin vanhempien osalta, kun taas koulun ja opettajan n\u00e4k\u00f6kulma yhteisty\u00f6h\u00f6n liittyvist\u00e4 asioista oli vaikeampi tunnistaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Karoliina Kr\u00f6ger (nielkakr) on 2017-08-23 14:32:58.814892. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-23T14:32:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708233547.pdf: 578157 bytes, checksum: fe0869d573027a5ca1a5965d541b5382 (MD5)\r\nlicense.html: 1152 bytes, checksum: 6b70da07213ee4266b50c4d5128e771d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-23T14:32:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708233547.pdf: 578157 bytes, checksum: fe0869d573027a5ca1a5965d541b5382 (MD5)\r\nlicense.html: 1152 bytes, checksum: 6b70da07213ee4266b50c4d5128e771d (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kodin ja koulun yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708233547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-23T14:32:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55165
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:56Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kröger, Karoliina Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä kodin ja koulun yhteistyö oppilas osallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus 103 koti koulu yhteistyö vanhemmat oppilaat osallistaminen
title Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
title_fullStr Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full_unstemmed Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
title_short Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
title_sort peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
title_txtP Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
topic kodin ja koulun yhteistyö oppilas osallisuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus 103 koti koulu yhteistyö vanhemmat oppilaat osallistaminen
topic_facet 103 Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education kodin ja koulun yhteistyö koti koulu oppilaat oppilas osallistaminen osallisuus vanhemmat yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55165 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708233547
work_keys_str_mv AT krögerkaroliina peruskoulunoppilaidenkäsityksiäjakokemuksiakodinjakoulunyhteistyöstä