Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer

Ääntäminen on olennainen osa kielitaitoa, sillä se vaikuttaa huomattavasti kommunikoinnin sujuvuuteen. Kieltenopetuksessa ääntäminen jää kuitenkin usein muiden kielen osa-alueiden varjoon. Ääntämisen opettamiseen vaikuttavat useat tekijät, kuten opettaja ja käytössä olevat oppikirjat. Tässä tutkielm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55149
_version_ 1828193100463341568
author Hämäläinen, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hämäläinen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hämäläinen, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hämäläinen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Ääntäminen on olennainen osa kielitaitoa, sillä se vaikuttaa huomattavasti kommunikoinnin sujuvuuteen. Kieltenopetuksessa ääntäminen jää kuitenkin usein muiden kielen osa-alueiden varjoon. Ääntämisen opettamiseen vaikuttavat useat tekijät, kuten opettaja ja käytössä olevat oppikirjat. Tässä tutkielmassa selvitettiin sitä, millaisessa osassa ääntämisen opettaminen käytännössä on saksanopettajien työssä sekä miten he käyttävät uusia oppikirjasarjoja ääntämisen opettamiseen. Tarkastelun kohteena oli myös se, miten opettajat muutoin käsittelevät ääntämistä opetuksessaan sekä miten he arvioivat oppilaidensa ääntämistä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu neljästä opettajahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti. Tuloksista ilmeni, että opettajat kokevat ääntämisen opettamisen olennaisena osana työtään ja pitävät ääntämistä kielitaidon tärkeänä osana. Lukion opettajat kokivat, etteivät kuitenkaan kurssien tiiviin aikataulun vuoksi ehdi panostamaan ääntämiseen niin paljon kuin haluaisivat. Viestinnällisyys ja ymmärrettävyys koettiin tärkeimpinä ääntämisen oppistavoitteina. Eroja oli siinä, kuinka tietoisesti opettajat asettivat tavoitteita sekä siinä, asettivatko he yleisemmän tason tavoitteita vai spesifimpiä, tiettyihin ääntämisen osa-alueisiin liittyviä tavoitteita. Analyysin perusteella ääntämisen opetus etenee pitkälti oppikirjan ehdoilla. Oppikirjan ääntämisosioiden käsittely ja tehtävien tekeminen muodostavat valtaosan ääntämisen opetuksesta. Ääneen lukeminen ja mallin mukaan toistaminen olivat yleisimmin käytetyt tehtävätyypit. Teoreettinen ääntämisen opetus oli marginaalisessa osassa. Kirjasarjat koettiin pääosin hyvin tai erittäin hyvin ääntämisen opetukseen soveltuviksi. Yksi opettaja koki, että pelkkä kirjan tarjoama materiaali on riittämätön. Ääntämisen eri osa-alueiden käsittelyyn oppikirjoissa oltiin tyytyväisiä, vaikka kirjasarjoissa on aiemman tutkimuksen perusteella myös merkittäviä puutteita. Opettajat käyttivät kirjan ohella myös muita materiaaleja ääntämisen opettamiseen ja näissä moderni teknologia oli avainasemassa. Kielistudiota, älypuhelimia ja tabletteja sekä erilaisia sovelluksia hyödynnettiin säännöllisesti. Oppilaiden kohdekielisen puheen äänittäminen oli suosittu metodi ja sitä käytettiin oppilaan edistymisen seurantaan sekä ääntämisen arviointiin. Yleisiä käytettyjä menetelmiä olivat kohdekielen mahdollisimman runsas käyttö sekä sellaisten ääntämisen osa-alueiden painottaminen, jotka ovat oppilaille haastavimpia. Oppilaiden ääntämistä arvioitiin pääosin jatkuvana arviointina, yhdellä opettajalla oli käytössä erillinen ääntämistesti. Puheen ymmärrettävyys ja sujuvuus olivat tärkeimmät arviointikriteerit. Ääntämistä arvioidaan ja korjataan hienotunteisesti, ja säännöllisen positiivisen palautteen antaminen koettiin erittäin tärkeänä. Eroja löytyi opettajien käyttämistä korjaustekniikoista. Oppilaat antoivat myös vertaispalautetta toistensa ääntämisestä. Sekä opettajat että oppilaat suhtautuivat hyvin positiivisesti ääntämisen opettamiseen ja harjoitteluun.
first_indexed 2024-09-11T08:50:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-22T09:42:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-22T09:42:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1719706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55149", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "\u00c4\u00e4nt\u00e4minen on olennainen osa kielitaitoa, sill\u00e4 se vaikuttaa huomattavasti kommunikoinnin sujuvuuteen. Kieltenopetuksessa \u00e4\u00e4nt\u00e4minen j\u00e4\u00e4 kuitenkin usein muiden kielen osa-alueiden varjoon. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen vaikuttavat useat tekij\u00e4t, kuten opettaja ja k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat oppikirjat. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin sit\u00e4, millaisessa osassa \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettaminen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 on saksanopettajien ty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 miten he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t uusia oppikirjasarjoja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen. Tarkastelun kohteena oli my\u00f6s se, miten opettajat muutoin k\u00e4sittelev\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetuksessaan sek\u00e4 miten he arvioivat oppilaidensa \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto koostuu nelj\u00e4st\u00e4 opettajahaastattelusta, jotka analysoitiin laadullisesti. \r\n \r\nTuloksista ilmeni, ett\u00e4 opettajat kokevat \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamisen olennaisena osana ty\u00f6t\u00e4\u00e4n ja pit\u00e4v\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 kielitaidon t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana. Lukion opettajat kokivat, etteiv\u00e4t kuitenkaan kurssien tiiviin aikataulun vuoksi ehdi panostamaan \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen niin paljon kuin haluaisivat. Viestinn\u00e4llisyys ja ymm\u00e4rrett\u00e4vyys koettiin t\u00e4rkeimpin\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppistavoitteina. Eroja oli siin\u00e4, kuinka tietoisesti opettajat asettivat tavoitteita sek\u00e4 siin\u00e4, asettivatko he yleisemm\u00e4n tason tavoitteita vai spesifimpi\u00e4, tiettyihin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osa-alueisiin liittyvi\u00e4 tavoitteita. \r\n \r\nAnalyysin perusteella \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus etenee pitk\u00e4lti oppikirjan ehdoilla. Oppikirjan \u00e4\u00e4nt\u00e4misosioiden k\u00e4sittely ja teht\u00e4vien tekeminen muodostavat valtaosan \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetuksesta. \u00c4\u00e4neen lukeminen ja mallin mukaan toistaminen olivat yleisimmin k\u00e4ytetyt teht\u00e4v\u00e4tyypit. Teoreettinen \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetus oli marginaalisessa osassa. Kirjasarjat koettiin p\u00e4\u00e4osin hyvin tai eritt\u00e4in hyvin \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opetukseen soveltuviksi. Yksi opettaja koki, ett\u00e4 pelkk\u00e4 kirjan tarjoama materiaali on riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen eri osa-alueiden k\u00e4sittelyyn oppikirjoissa oltiin tyytyv\u00e4isi\u00e4, vaikka kirjasarjoissa on aiemman tutkimuksen perusteella my\u00f6s merkitt\u00e4vi\u00e4 puutteita. \r\n \r\nOpettajat k\u00e4yttiv\u00e4t kirjan ohella my\u00f6s muita materiaaleja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen ja n\u00e4iss\u00e4 moderni teknologia oli avainasemassa. Kielistudiota, \u00e4lypuhelimia ja tabletteja sek\u00e4 erilaisia sovelluksia hy\u00f6dynnettiin s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti. Oppilaiden kohdekielisen puheen \u00e4\u00e4nitt\u00e4minen oli suosittu metodi ja sit\u00e4 k\u00e4ytettiin oppilaan edistymisen seurantaan sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misen arviointiin. Yleisi\u00e4 k\u00e4ytettyj\u00e4 menetelmi\u00e4 olivat kohdekielen mahdollisimman runsas k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 sellaisten \u00e4\u00e4nt\u00e4misen osa-alueiden painottaminen, jotka ovat oppilaille haastavimpia. Oppilaiden \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 arvioitiin p\u00e4\u00e4osin jatkuvana arviointina, yhdell\u00e4 opettajalla oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 erillinen \u00e4\u00e4nt\u00e4mistesti. Puheen ymm\u00e4rrett\u00e4vyys ja sujuvuus olivat t\u00e4rkeimm\u00e4t arviointikriteerit. \u00c4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 arvioidaan ja korjataan hienotunteisesti, ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen positiivisen palautteen antaminen koettiin eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Eroja l\u00f6ytyi opettajien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 korjaustekniikoista. Oppilaat antoivat my\u00f6s vertaispalautetta toistensa \u00e4\u00e4nt\u00e4misest\u00e4. Sek\u00e4 opettajat ett\u00e4 oppilaat suhtautuivat hyvin positiivisesti \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen ja harjoitteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen (lahahama) on 2017-08-22 09:42:37.181578. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-22T09:42:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708223529.pdf: 853594 bytes, checksum: aba50a8259cd72721028c6c846e01694 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: d72726b3f37e967e1d84914555809413 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-22T09:42:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708223529.pdf: 853594 bytes, checksum: aba50a8259cd72721028c6c846e01694 (MD5)\r\nlicense.html: 4857 bytes, checksum: d72726b3f37e967e1d84914555809413 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aussprache in finnischen DaF-Lehrbu\u0308chern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708223529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-22T09:42:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointimenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55149
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:03:10Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8446b435-4663-46db-81ce-e107d49371a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708223529.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Laura Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer ääntäminen kieltenopetus kielen oppiminen oppikirjat saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielet opetus opetusmenetelmät arviointimenetelmät opetusteknologia
title Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
title_alt Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
title_full Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
title_fullStr Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
title_full_unstemmed Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
title_short Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern
title_sort aussprache in finnischen daf lehrbu chern auffassungen und erfahrungen der deutschlehrer
title_sub Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
title_txtP Aussprache in finnischen DaF-Lehrbüchern : Auffassungen und Erfahrungen der Deutschlehrer
topic ääntäminen kieltenopetus kielen oppiminen oppikirjat saksan kieli Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielet opetus opetusmenetelmät arviointimenetelmät opetusteknologia
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri arviointimenetelmät kielen oppiminen kielet kieltenopetus opetus opetusmenetelmät opetusteknologia oppikirjat saksan kieli ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55149 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708223529
work_keys_str_mv AT hämäläinenlaura ausspracheinfinnischendaflehrbuchernauffassungenunderfahrungenderdeutschlehrer