Children in advertisements visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014

Mainosten representaatiot vaikuttavat käsitykseemme itsestämme ja muista. Vaikka mainontaa on tutkittu laajasti, lapsia ja mainontaa on tutkittu lähinnä siitä näkökulmasta, millaisia mainoksia lapsille on suunnattu tai miten mainonta vaikuttaa lapsiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myllylä, Kati
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55147
_version_ 1826225762456305664
author Myllylä, Kati
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myllylä, Kati Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myllylä, Kati Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myllylä, Kati
datasource_str_mv jyx
description Mainosten representaatiot vaikuttavat käsitykseemme itsestämme ja muista. Vaikka mainontaa on tutkittu laajasti, lapsia ja mainontaa on tutkittu lähinnä siitä näkökulmasta, millaisia mainoksia lapsille on suunnattu tai miten mainonta vaikuttaa lapsiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lasten representaatiota aikuisille suunnatuissa mainoksissa. Lisäksi halutaan selvittää ovatko mainokset muuttuneet vuosien aikana. Tutkimuksen aineistona ovat Time-lehden vuosikerrat 1994, 2004 ja 2014. Aineistossa on kaiken kaikkiaan 80 erillistä mainosta, joiden pohjalta tyypillinen representaatio luotiin. Kyseisinä vuosina mainosmäärät aikajärjestyksessä olivat: 19, 37 ja 24. Teoreettinen viitekehys pohjautuu vahvasti Kress ja van Leeuwenin visuaaliseen kielioppiin. Visuaalisen kieliopin avulla aineiston mainokset pystyttiin koodaamaan noudattaen laadullisen sisällönanalyysin työvaiheita. Metodologisesti työ on siis laadullinen, mutta myös määrällinen. Analyysin aikaisessa vaiheessa aineistosta nousi induktiivisesti esille tietyt toistuvat asiat, joiden pohjalta - ja visuaalisen kieliopin termejä deduktiivisesti lainaten - luotiin kategorioita. Kategoriat nimettiin Tyypeiksi (Types). Vuosittainen vertailu toteutettiin sekä tutkimalla mainostettavia asioita että käyttämällä Tyyppejä. Tulokset osoittivat että tyypillisesti mainoksissa lapsi ei katso lukijaan, vaan antaa lukijan katsella itseään rauhassa. Lisäksi lapsi on rajattu lähikuvaan luoden tunteen läheisyydestä ja tuttuudesta. Kuvauskulma on edestä ja lukijan tasolla: läheisyyden tunnetta voimistetaan nostamatta lukijaa tai lasta korkeampaan voima-asemaan toiseensa nähden. Enimmäkseen lapset olivat kuvissa kuvien osina eivätkä niinkään toimijoina. Tyypeille löydettiin niille asetettuja perusteluita ja olettamuksia, joten voidaan sanoa että Tyyppien kaltaisia lasten representaatioita löytyy mainoksista. Vuosittainen vertailu ei tuottanut yhtä vahvoja tuloksia, sillä vuosittainen aineisto oli pienempi. Teknologia, matkustaminen ja turismi, sekä hyväntekeväisyys olivat kaikissa vuosikerrassa suosituimpia mainostettuja asioita.
first_indexed 2023-03-22T09:58:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllyl\u00e4, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-21T09:56:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-21T09:56:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1719705", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55147", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mainosten representaatiot vaikuttavat k\u00e4sitykseemme itsest\u00e4mme ja muista. Vaikka mainontaa on tutkittu laajasti, lapsia ja mainontaa on tutkittu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, millaisia mainoksia lapsille on suunnattu tai miten mainonta vaikuttaa lapsiin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lasten representaatiota aikuisille suunnatuissa mainoksissa. Lis\u00e4ksi halutaan selvitt\u00e4\u00e4 ovatko mainokset muuttuneet vuosien aikana.\r\n\r\nTutkimuksen aineistona ovat Time-lehden vuosikerrat 1994, 2004 ja 2014. Aineistossa on kaiken kaikkiaan 80 erillist\u00e4 mainosta, joiden pohjalta tyypillinen representaatio luotiin. Kyseisin\u00e4 vuosina mainosm\u00e4\u00e4r\u00e4t aikaj\u00e4rjestyksess\u00e4 olivat: 19, 37 ja 24.\r\n\r\nTeoreettinen viitekehys pohjautuu vahvasti Kress ja van Leeuwenin visuaaliseen kielioppiin. Visuaalisen kieliopin avulla aineiston mainokset pystyttiin koodaamaan noudattaen laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ty\u00f6vaiheita. Metodologisesti ty\u00f6 on siis laadullinen, mutta my\u00f6s m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen. Analyysin aikaisessa vaiheessa aineistosta nousi induktiivisesti esille tietyt toistuvat asiat, joiden pohjalta - ja visuaalisen kieliopin termej\u00e4 deduktiivisesti lainaten - luotiin kategorioita. Kategoriat nimettiin Tyypeiksi (Types). Vuosittainen vertailu toteutettiin sek\u00e4 tutkimalla mainostettavia asioita ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Tyyppej\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat ett\u00e4 tyypillisesti mainoksissa lapsi ei katso lukijaan, vaan antaa lukijan katsella itse\u00e4\u00e4n rauhassa. Lis\u00e4ksi lapsi on rajattu l\u00e4hikuvaan luoden tunteen l\u00e4heisyydest\u00e4 ja tuttuudesta. Kuvauskulma on edest\u00e4 ja lukijan tasolla: l\u00e4heisyyden tunnetta voimistetaan nostamatta lukijaa tai lasta korkeampaan voima-asemaan toiseensa n\u00e4hden. Enimm\u00e4kseen lapset olivat kuvissa kuvien osina eiv\u00e4tk\u00e4 niink\u00e4\u00e4n toimijoina. Tyypeille l\u00f6ydettiin niille asetettuja perusteluita ja olettamuksia, joten voidaan sanoa ett\u00e4 Tyyppien kaltaisia lasten representaatioita l\u00f6ytyy mainoksista. Vuosittainen vertailu ei tuottanut yht\u00e4 vahvoja tuloksia, sill\u00e4 vuosittainen aineisto oli pienempi. Teknologia, matkustaminen ja turismi, sek\u00e4 hyv\u00e4ntekev\u00e4isyys olivat kaikissa vuosikerrassa suosituimpia mainostettuja asioita.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kati Myllyl\u00e4 (kajomyll) on 2017-08-21 09:56:44.944463. Form: Master's Thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/masters-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-21T09:56:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708213526.pdf: 1147610 bytes, checksum: 6e64023de43e8faed7dc8ac89596dcb9 (MD5)\r\nlicense.html: 4330 bytes, checksum: 94549c3336d63b729a5744c2e8316904 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-21T09:56:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708213526.pdf: 1147610 bytes, checksum: 6e64023de43e8faed7dc8ac89596dcb9 (MD5)\r\nlicense.html: 4330 bytes, checksum: 94549c3336d63b729a5744c2e8316904 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (99 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Time (aikakauslehti)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "children", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "representation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708213526", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Laadullinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-21T09:56:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "1990-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "2000-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "2010-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lehtimainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalinen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55147
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e830a4a3-80c0-4765-a5ec-38fe05c7a526\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708213526.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myllylä, Kati Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014 Time (aikakauslehti) advertising children representation Englannin kieli English Laadullinen tutkimus 301 1990-luku 2000-luku 2010-luku mainonta lehtimainonta visuaalinen viestintä lapset representaatio
title Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
title_alt Visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
title_full Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
title_fullStr Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014 Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
title_full_unstemmed Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014 Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
title_short Children in advertisements
title_sort children in advertisements visual representation of children in time magazine volumes of 1994 2004 and 2014
title_sub visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
title_txtP Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
topic Time (aikakauslehti) advertising children representation Englannin kieli English Laadullinen tutkimus 301 1990-luku 2000-luku 2010-luku mainonta lehtimainonta visuaalinen viestintä lapset representaatio
topic_facet 1990-luku 2000-luku 2010-luku 301 Englannin kieli English Laadullinen tutkimus Time (aikakauslehti) advertising children lapset lehtimainonta mainonta representaatio representation visuaalinen viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55147 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708213526
work_keys_str_mv AT myllyläkati childreninadvertisementsvisualrepresentationofchildrenintimemagazinevolumesof1994200