Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa

Tämä tutkielma keskittyy musiikinteorian osa-alueeseen, jossa huomion kohteina ovat sävelasteikot. Pääasiallisin tehtävä on ollut tarkastella metateoreettisella tasolla, mitä tarkoittaa systemaattinen päättely asteikkoteoriassa ja mitä on systemaattinen asteikkoteoria. Metateoreettisen tarkastelun t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Syrjälä, Juhani
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55144
_version_ 1826225778290851840
author Syrjälä, Juhani
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Syrjälä, Juhani Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Syrjälä, Juhani Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Syrjälä, Juhani
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma keskittyy musiikinteorian osa-alueeseen, jossa huomion kohteina ovat sävelasteikot. Pääasiallisin tehtävä on ollut tarkastella metateoreettisella tasolla, mitä tarkoittaa systemaattinen päättely asteikkoteoriassa ja mitä on systemaattinen asteikkoteoria. Metateoreettisen tarkastelun tueksi asteikkoteorian kysymyksiä on lähestytty myös kahdella tutkimuksellisella sovellusalueella. Ensimmäisessä sovellusalueessa on tutkittu, minkälaisia niin sanottua sointu/asteikko-teoriaa koskevia systeemejä on esitetty aineistoksi valituissa jazzmusiikin oppikirjoissa sekä minkälaisia asteikkojen ja moodien hierarkioita tai muita erityispiirteitä niistä voidaan löytää. Toisessa sovellusalueessa on määritelty seitsensävelisten moodien sonansseja eli niiden konsonoivuutta tai dissonoivuutta sekä pyritty selvittämään, mihin järjestykseen neljän yleisimmän heptatonisen lähdeasteikon eli kanta-asteikon moodit asettuvat niiden perussävelsuhteisten intervallien suhteellisten sonanssiarvojen perusteella. Tutkimuksissa on käytetty laadullisia, määrällisiä ja introspektiivisia menetelmiä. Jazzmusiikin oppikirjojen tarkastelussa metodeiksi on valittu sisällönanalyysi ja -erittely sekä introspektiiviset kuulovaikutelmat sointujen vertailussa. Moodien sonanssien määrittely on ollut metatutkimusta, jossa on hyödynnetty neljän tunnetun psykoakustisen tutkimuksen tuloksia, jotka koskevat harmonisten intervallien konsonanssia ja dissonanssia. Näiden tutkimustulosten pohjalta on rakennettu moodien sonanssigeneraattori, jolla on laskettu otokseen valittujen 28 moodin suhteelliset sonanssiarvot modaalisen hierarkian muodostamista varten. Jazzmusiikin oppikirjoissa lähtökohtana on ollut joko lyydinen tai jooninen tai luokittelu epäsymmetrisiin ja symmetrisiin harmonisiin systeemeihin. Asteikkoja on sijoitettu hierarkkisesti lyydisen ja kromaattisen asteikon väliin sekä eroteltu vertikaalisiin ja horisontaalisiin tilanteisiin. Moodien sävyhierarkioita on selitetty tetrakordien, puolisävelaskelten sijainnin, diatonisuudesta poikkeamisen tai intervalleilla generoituvien symmetristen peilimoodien perusteella. Alennettujen sävelten on nähty tummentavan ja korotettujen kirkastavan moodien sävyjä. Sointujen luokittelussa on eroteltu funktionaaliset ja modaaliset sointuhajotukset. Erityispiirteitä ovat värisävelten prioriteetit sekä melodisesti inharmoniset, vältettävät ja ei-painotettavat sävelet, joita voitaisiin pitää moodien ja sointujen sisäisinä kategorioina. Modaalisessa hierarkiassa miksolyydinen moodi on konsonoivin ja lokrinen ♭4 eli alt-asteikko dissonoivin. Lokrisen ja sen muunnosten dissonoivuudella on yhteys myös niiden tummuuteen ja niiden sävelten läheisyyteen alapuolisesta perussävelestä. Konsonoivien moodien sävelten vastaava keskimääräinen etäisyys on suurempi. Lähdeasteikkojen moodien sonanssiarvojen keskiarvojen perusteella duuriasteikko on moodeineen kaikkein konsonoivin otoksen neljästä lähdeasteikosta. Toiseksi asettuu jazzmolli eli ylöspäinen melodinen molli moodeineen, ja harmoninen duuri sekä harmoninen molli ovat moodeineen jaetulla kolmannella sijalla. Lisäksi toonikasuhteisen suuren terssin omaavat moodit ovat keskimäärin konsonoivampia kuin moodit, joissa on pieni terssi tai enharmonisesti molemmat terssit suhteessa moodin toonikaan. Metateoreettisen tarkastelun perusteella systemaattisuus on nähty monitieteellisyytenä. Asteikkoteoriaan liittyviä kysymyksiä on lähestytty muun muassa fysikaalisesta, psykologisesta sekä matemaattisesta näkökulmasta. Tämän pohjalta voitaisiin ehdottaa, että systemaattinen päättely asteikkoteoriassa tarkoittaa monitieteellisyyttä ja systemaattinen asteikkoteoria on tämän periaatteen mukaisella metodilla muodostettu systeemi.
first_indexed 2023-03-22T09:59:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Erkki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Syrj\u00e4l\u00e4, Juhani", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-20T18:46:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-20T18:46:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1719064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55144", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy musiikinteorian osa-alueeseen, jossa huomion kohteina ovat s\u00e4velasteikot. P\u00e4\u00e4asiallisin teht\u00e4v\u00e4 on ollut tarkastella metateoreettisella tasolla, mit\u00e4 tarkoittaa systemaattinen p\u00e4\u00e4ttely asteikkoteoriassa ja mit\u00e4 on systemaattinen asteikkoteoria. Metateoreettisen tarkastelun tueksi asteikkoteorian kysymyksi\u00e4 on l\u00e4hestytty my\u00f6s kahdella tutkimuksellisella sovellusalueella. Ensimm\u00e4isess\u00e4 sovellusalueessa on tutkittu, mink\u00e4laisia niin sanottua sointu/asteikko-teoriaa koskevia systeemej\u00e4 on esitetty aineistoksi valituissa jazzmusiikin oppikirjoissa sek\u00e4 mink\u00e4laisia asteikkojen ja moodien hierarkioita tai muita erityispiirteit\u00e4 niist\u00e4 voidaan l\u00f6yt\u00e4\u00e4. Toisessa sovellusalueessa on m\u00e4\u00e4ritelty seitsens\u00e4velisten moodien sonansseja eli niiden konsonoivuutta tai dissonoivuutta sek\u00e4 pyritty selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mihin j\u00e4rjestykseen nelj\u00e4n yleisimm\u00e4n heptatonisen l\u00e4hdeasteikon eli kanta-asteikon moodit asettuvat niiden peruss\u00e4velsuhteisten intervallien suhteellisten sonanssiarvojen perusteella. Tutkimuksissa on k\u00e4ytetty laadullisia, m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ja introspektiivisia menetelmi\u00e4. Jazzmusiikin oppikirjojen tarkastelussa metodeiksi on valittu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja -erittely sek\u00e4 introspektiiviset kuulovaikutelmat sointujen vertailussa. Moodien sonanssien m\u00e4\u00e4rittely on ollut metatutkimusta, jossa on hy\u00f6dynnetty nelj\u00e4n tunnetun psykoakustisen tutkimuksen tuloksia, jotka koskevat harmonisten intervallien konsonanssia ja dissonanssia. N\u00e4iden tutkimustulosten pohjalta on rakennettu moodien sonanssigeneraattori, jolla on laskettu otokseen valittujen 28 moodin suhteelliset sonanssiarvot modaalisen hierarkian muodostamista varten. Jazzmusiikin oppikirjoissa l\u00e4ht\u00f6kohtana on ollut joko lyydinen tai jooninen tai luokittelu ep\u00e4symmetrisiin ja symmetrisiin harmonisiin systeemeihin. Asteikkoja on sijoitettu hierarkkisesti lyydisen ja kromaattisen asteikon v\u00e4liin sek\u00e4 eroteltu vertikaalisiin ja horisontaalisiin tilanteisiin. Moodien s\u00e4vyhierarkioita on selitetty tetrakordien, puolis\u00e4velaskelten sijainnin, diatonisuudesta poikkeamisen tai intervalleilla generoituvien symmetristen peilimoodien perusteella. Alennettujen s\u00e4velten on n\u00e4hty tummentavan ja korotettujen kirkastavan moodien s\u00e4vyj\u00e4. Sointujen luokittelussa on eroteltu funktionaaliset ja modaaliset sointuhajotukset. Erityispiirteit\u00e4 ovat v\u00e4ris\u00e4velten prioriteetit sek\u00e4 melodisesti inharmoniset, v\u00e4ltett\u00e4v\u00e4t ja ei-painotettavat s\u00e4velet, joita voitaisiin pit\u00e4\u00e4 moodien ja sointujen sis\u00e4isin\u00e4 kategorioina. Modaalisessa hierarkiassa miksolyydinen moodi on konsonoivin ja lokrinen \u266d4 eli alt-asteikko dissonoivin. Lokrisen ja sen muunnosten dissonoivuudella on yhteys my\u00f6s niiden tummuuteen ja niiden s\u00e4velten l\u00e4heisyyteen alapuolisesta peruss\u00e4velest\u00e4. Konsonoivien moodien s\u00e4velten vastaava keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen et\u00e4isyys on suurempi. L\u00e4hdeasteikkojen moodien sonanssiarvojen keskiarvojen perusteella duuriasteikko on moodeineen kaikkein konsonoivin otoksen nelj\u00e4st\u00e4 l\u00e4hdeasteikosta. Toiseksi asettuu jazzmolli eli yl\u00f6sp\u00e4inen melodinen molli moodeineen, ja harmoninen duuri sek\u00e4 harmoninen molli ovat moodeineen jaetulla kolmannella sijalla. Lis\u00e4ksi toonikasuhteisen suuren terssin omaavat moodit ovat keskim\u00e4\u00e4rin konsonoivampia kuin moodit, joissa on pieni terssi tai enharmonisesti molemmat terssit suhteessa moodin toonikaan. Metateoreettisen tarkastelun perusteella systemaattisuus on n\u00e4hty monitieteellisyyten\u00e4. Asteikkoteoriaan liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4 on l\u00e4hestytty muun muassa fysikaalisesta, psykologisesta sek\u00e4 matemaattisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. T\u00e4m\u00e4n pohjalta voitaisiin ehdottaa, ett\u00e4 systemaattinen p\u00e4\u00e4ttely asteikkoteoriassa tarkoittaa monitieteellisyytt\u00e4 ja systemaattinen asteikkoteoria on t\u00e4m\u00e4n periaatteen mukaisella metodilla muodostettu systeemi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juhani Syrj\u00e4l\u00e4 (jajusyrj) on 2017-08-20 18:46:09.917954. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-20T18:46:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201708203523.pdf: 1796705 bytes, checksum: 05d86a0cd188d7e632b9686a0b0b7b03 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 9677b4f99c36cbcf7e49b98c739742b7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-20T18:46:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201708203523.pdf: 1796705 bytes, checksum: 05d86a0cd188d7e632b9686a0b0b7b03 (MD5)\nlicense.html: 4805 bytes, checksum: 9677b4f99c36cbcf7e49b98c739742b7 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (122 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykoakustiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Systemaattinen p\u00e4\u00e4ttely asteikkoteoriassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708203523", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-20T18:46:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4velasteikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moodit (s\u00e4velasteikot)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intervallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykofysiologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jazz", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "modaalisuus (musiikki)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkifilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "modaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moodit (s\u00e4velj\u00e4rjestelm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55144
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3200fea3-743f-4dcf-8cab-6269cf524ffd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708203523.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Syrjälä, Juhani Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa psykoakustiikka Musiikkitiede Musicology 3051 musiikinteoria säveljärjestelmät sävelasteikot moodit (sävelasteikot) intervallit psykofysiologia musiikkipsykologia jazz modaalisuus (musiikki) musiikkifilosofia modaalisuus moodit (säveljärjestelmät) moodit
title Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa
title_full Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa
title_fullStr Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa
title_full_unstemmed Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa
title_short Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa
title_sort systemaattinen päättely asteikkoteoriassa
title_txtP Systemaattinen päättely asteikkoteoriassa
topic psykoakustiikka Musiikkitiede Musicology 3051 musiikinteoria säveljärjestelmät sävelasteikot moodit (sävelasteikot) intervallit psykofysiologia musiikkipsykologia jazz modaalisuus (musiikki) musiikkifilosofia modaalisuus moodit (säveljärjestelmät) moodit
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede intervallit jazz modaalisuus modaalisuus (musiikki) moodit moodit (sävelasteikot) moodit (säveljärjestelmät) musiikinteoria musiikkifilosofia musiikkipsykologia psykoakustiikka psykofysiologia sävelasteikot säveljärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55144 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708203523
work_keys_str_mv AT syrjäläjuhani systemaattinenpäättelyasteikkoteoriassa