Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet case High Point University

Akateeminen maailma on käynyt läpi eräänlaista murrosaikaa. Lukuisat länsimaiset yliopistot ovat siirtyneet kohti markkinatalousajattelun mukaisia toimintamalleja, siinä missä vielä muutamia vuosikymmeniä sitten niiden toiminnan perustana olivat pääasiassa akateemislähtöiset arvot. Tästä on seurannu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jäntti, Tommi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55134
_version_ 1826225704790917120
author Jäntti, Tommi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jäntti, Tommi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jäntti, Tommi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jäntti, Tommi
datasource_str_mv jyx
description Akateeminen maailma on käynyt läpi eräänlaista murrosaikaa. Lukuisat länsimaiset yliopistot ovat siirtyneet kohti markkinatalousajattelun mukaisia toimintamalleja, siinä missä vielä muutamia vuosikymmeniä sitten niiden toiminnan perustana olivat pääasiassa akateemislähtöiset arvot. Tästä on seurannut, että keskinäinen kilpailu ajaa yliopistoja markkinoimaan itseään yhä näkyvämmin erilaisten brändiin ja organisaatioidentiteettiin liittyvien väitteiden kautta. Yleisiä markkinoinnissa esiintyviä teemoja ovat muun muassa lupaukset innovatiivisuudesta tai korkeatasoisesta opetus- ja tutkimustoiminnasta. Toisinaan nämä väitteet ovat kuitenkin ylimitoitettuja, eivätkä toteudu käytännössä. Tässä tutkimuksessa kohteena on Yhdysvalloissa sijaitseva High Point University, jonka brändi- ja identiteettiväitteiden toteutumista arvioin word of mouth -näkökulmasta. Elektronisesta word of mouth -aineistosta selvisi, että High Pointin brändi jakoi voimakkaasti mielipiteitä eikä yliopisto yltänyt asettamiinsa brändi- ja identiteettiväittämiin ainakaan siinä mittakaavassa, mitä se virallisessa markkinointiviestinnässään implikoi. Argumentoin myös, että High Point University on esimerkki niin kutsutusta akateemisesta kapitalismista, missä yliopisto toimii tulosorientoituneesti. Täten High Point linkittyy länsimaisen korkeakoulusektorin viimeaikaiseen kehitykseen ja edustaa markkina-ajattelua, joka on paikoin syrjäyttämässä akateemiset ideaalit.
first_indexed 2023-03-22T09:58:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alajoutsij\u00e4rvi, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4ntti, Tommi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-17T09:59:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-17T09:59:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1719587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55134", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Akateeminen maailma on k\u00e4ynyt l\u00e4pi er\u00e4\u00e4nlaista murrosaikaa. Lukuisat l\u00e4nsimaiset yliopistot ovat siirtyneet kohti markkinatalousajattelun mukaisia toimintamalleja, siin\u00e4 miss\u00e4 viel\u00e4 muutamia vuosikymmeni\u00e4 sitten niiden toiminnan perustana olivat p\u00e4\u00e4asiassa akateemisl\u00e4ht\u00f6iset arvot. T\u00e4st\u00e4 on seurannut, ett\u00e4 keskin\u00e4inen kilpailu ajaa yliopistoja markkinoimaan itse\u00e4\u00e4n yh\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4mmin erilaisten br\u00e4ndiin ja organisaatioidentiteettiin liittyvien v\u00e4itteiden kautta. Yleisi\u00e4 markkinoinnissa esiintyvi\u00e4 teemoja ovat muun muassa lupaukset innovatiivisuudesta tai korkeatasoisesta opetus- ja tutkimustoiminnasta. Toisinaan n\u00e4m\u00e4 v\u00e4itteet ovat kuitenkin ylimitoitettuja, eiv\u00e4tk\u00e4 toteudu k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kohteena on Yhdysvalloissa sijaitseva High Point University, jonka br\u00e4ndi- ja identiteettiv\u00e4itteiden toteutumista arvioin word of mouth -n\u00e4k\u00f6kulmasta. Elektronisesta word of mouth -aineistosta selvisi, ett\u00e4 High Pointin br\u00e4ndi jakoi voimakkaasti mielipiteit\u00e4 eik\u00e4 yliopisto ylt\u00e4nyt asettamiinsa br\u00e4ndi- ja identiteettiv\u00e4itt\u00e4miin ainakaan siin\u00e4 mittakaavassa, mit\u00e4 se virallisessa markkinointiviestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n implikoi. Argumentoin my\u00f6s, ett\u00e4 High Point University on esimerkki niin kutsutusta akateemisesta kapitalismista, miss\u00e4 yliopisto toimii tulosorientoituneesti. T\u00e4ten High Point linkittyy l\u00e4nsimaisen korkeakoulusektorin viimeaikaiseen kehitykseen ja edustaa markkina-ajattelua, joka on paikoin syrj\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 akateemiset ideaalit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tommi J\u00e4ntti (tohapeja) on 2017-08-17 09:59:17.678036. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-17T09:59:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708173512.pdf: 786506 bytes, checksum: d8b072baa0e1943937acfadfeda9e807 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 62379dd9a9bf66ed6b3122e886dc62cc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-17T09:59:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708173512.pdf: 786506 bytes, checksum: d8b072baa0e1943937acfadfeda9e807 (MD5)\r\nlicense.html: 4830 bytes, checksum: 62379dd9a9bf66ed6b3122e886dc62cc (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (60 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "High Point University", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteettiv\u00e4itt\u00e4m\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "word of mouth", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopistojen br\u00e4ndit ja identiteettiv\u00e4itteet : case High Point University", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708173512", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Case-tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-17T09:59:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaupallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulosjohtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55134
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c2fb0a8-df33-4a3d-aec1-19a8ddb85e1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708173512.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jäntti, Tommi Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University High Point University identiteettiväittämät word of mouth Markkinointi Marketing Case-tutkimus 20423 yliopistot korkea-asteen koulutus kaupallistuminen brändäys markkinointiviestintä arvot identiteetti tulosjohtaminen
title Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University
title_full Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University
title_fullStr Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University
title_full_unstemmed Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University
title_short Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet
title_sort yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet case high point university
title_sub case High Point University
title_txtP Yliopistojen brändit ja identiteettiväitteet : case High Point University
topic High Point University identiteettiväittämät word of mouth Markkinointi Marketing Case-tutkimus 20423 yliopistot korkea-asteen koulutus kaupallistuminen brändäys markkinointiviestintä arvot identiteetti tulosjohtaminen
topic_facet 20423 Case-tutkimus High Point University Marketing Markkinointi arvot brändäys identiteetti identiteettiväittämät kaupallistuminen korkea-asteen koulutus markkinointiviestintä tulosjohtaminen word of mouth yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55134 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708173512
work_keys_str_mv AT jänttitommi yliopistojenbränditjaidentiteettiväitteetcasehighpointuniversity