Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään suojaavista ja kuormittavista tekijöistä. Lisäksi haluttiin tietää, miten sijoitet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rautiainen, Heidi, Simonen, Petra
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of Teacher Education, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55072
_version_ 1826225709190742016
author Rautiainen, Heidi Simonen, Petra
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautiainen, Heidi Simonen, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautiainen, Heidi Simonen, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Kasvatustieteiden laitos Department of Teacher Education Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautiainen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään suojaavista ja kuormittavista tekijöistä. Lisäksi haluttiin tietää, miten sijoitettuja lapsia ja nuoria tulisi tukea koulussa. Tutkielman lähestymistapana oli fenomenologia, sillä tutkimuksen kohteena olivat kokemukset. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin kahdella fokusryhmähaastattelulla. Niihin osallistui yhteensä seitsemän alle 29-vuotiasta sijoitettua nuorta, jotka olivat osallistuneet kokemusasiantuntijatoimintaan. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Koulun aikuisten toiminnalla ja läsnäololla oli suuri merkitys sijoitettujen nuorten koulunkäynnille. Koulu tarjosi emotionaalista, akateemista ja rakenteellista tukea, joista etenkin emotionaalista tukea tarvittiin. Akateemistakin tukea kaivattiin, sillä koulusuoriutumiseen liittyen aineistosta nousi esille kokemuksia oppimisen haasteista, motivaation puutteesta ja epäonnistumisista. Toisaalta saatiin myös tuloksia onnistumisen kokemuksista ja koulumenestyksestä. Vertaissuhteilla oli tärkeä merkitys sijoitetuille nuorille. Kuormittavia tekijöitä koulunkäynnille olivat käyttäytymisen pulmat sekä rakenteelliset haasteet. Tulosten perusteella oppilaan kohtaaminen ja emotionaalisen tuen tarjoaminen ovat ensisijaisen tärkeitä. Sijoitetut oppilaat kuuluvat koulutukselliseen riskiryhmään, minkä vuoksi heidän koulunkäyntiään tulee tukea kokonaisvaltaisesti.
first_indexed 2023-03-22T09:57:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiainen, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simonen, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-08-11T11:28:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-08-11T11:28:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1717921", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55072", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunk\u00e4ynnin merkityksest\u00e4 sijoitetuille nuorille sek\u00e4 heid\u00e4n koulunk\u00e4ynti\u00e4\u00e4n suojaavista ja kuormittavista tekij\u00f6ist\u00e4. Lis\u00e4ksi haluttiin tiet\u00e4\u00e4, miten sijoitettuja lapsia ja nuoria tulisi tukea koulussa. \r\n\r\nTutkielman l\u00e4hestymistapana oli fenomenologia, sill\u00e4 tutkimuksen kohteena olivat kokemukset. Laadullinen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahdella fokusryhm\u00e4haastattelulla. Niihin osallistui yhteens\u00e4 seitsem\u00e4n alle 29-vuotiasta sijoitettua nuorta, jotka olivat osallistuneet kokemusasiantuntijatoimintaan. Aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \r\n\r\nKoulun aikuisten toiminnalla ja l\u00e4sn\u00e4ololla oli suuri merkitys sijoitettujen nuorten koulunk\u00e4ynnille. Koulu tarjosi emotionaalista, akateemista ja rakenteellista tukea, joista etenkin emotionaalista tukea tarvittiin. Akateemistakin tukea kaivattiin, sill\u00e4 koulusuoriutumiseen liittyen aineistosta nousi esille kokemuksia oppimisen haasteista, motivaation puutteesta ja ep\u00e4onnistumisista. Toisaalta saatiin my\u00f6s tuloksia onnistumisen kokemuksista ja koulumenestyksest\u00e4. Vertaissuhteilla oli t\u00e4rke\u00e4 merkitys sijoitetuille nuorille. Kuormittavia tekij\u00f6it\u00e4 koulunk\u00e4ynnille olivat k\u00e4ytt\u00e4ytymisen pulmat sek\u00e4 rakenteelliset haasteet. \r\n\r\nTulosten perusteella oppilaan kohtaaminen ja emotionaalisen tuen tarjoaminen ovat ensisijaisen t\u00e4rkeit\u00e4. Sijoitetut oppilaat kuuluvat koulutukselliseen riskiryhm\u00e4\u00e4n, mink\u00e4 vuoksi heid\u00e4n koulunk\u00e4ynti\u00e4\u00e4n tulee tukea kokonaisvaltaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Rautiainen (helamara) on 2017-08-11 11:28:24.923588. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-08-11T11:28:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708113461.pdf: 334971 bytes, checksum: d17fbf5a6353988f9953eb5cb6510187 (MD5)\r\nlicense.html: 5112 bytes, checksum: 8dc70325a8ee0e03d265f36b10cf0982 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-08-11T11:28:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201708113461.pdf: 334971 bytes, checksum: d17fbf5a6353988f9953eb5cb6510187 (MD5)\r\nlicense.html: 5112 bytes, checksum: 8dc70325a8ee0e03d265f36b10cf0982 (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (95 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunk\u00e4ynnin tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201708113461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-08-11T11:28:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.audience", "value": "", "language": "", "element": "audience", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastensuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijaishuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sijoitetut lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_55072
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:20Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2fe80cb4-83a5-458e-82e7-9c82d2edac16\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201708113461.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautiainen, Heidi Simonen, Petra Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia koulukokemukset koulunkäynnin tukeminen Luokanopettajakoulutus Erityispedagogiikka Teacher Education Special Education Fenomenologinen tutkimus 103 101 lastensuojelu sijaishuolto sijoitetut lapset koulunkäynti kokemukset tukeminen
title Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
title_full Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
title_fullStr Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
title_full_unstemmed Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
title_short Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
title_sort sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
title_txtP Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
topic koulukokemukset koulunkäynnin tukeminen Luokanopettajakoulutus Erityispedagogiikka Teacher Education Special Education Fenomenologinen tutkimus 103 101 lastensuojelu sijaishuolto sijoitetut lapset koulunkäynti kokemukset tukeminen
topic_facet 101 103 Erityispedagogiikka Fenomenologinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Special Education Teacher Education kokemukset koulukokemukset koulunkäynnin tukeminen koulunkäynti lastensuojelu sijaishuolto sijoitetut lapset tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55072 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708113461
work_keys_str_mv AT rautiainenheidi sijoitettujennuortenkoulukokemuksia