Erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan kokemuksia yhteistyöstä toimivat käytännöt

Tutkielmani tarkoitus on tarkastella erilaisia kokemuksia erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan välisen yhteistyön kehittymisprosessista ja sen piirissä olevista toimivista käytännöistä. Näen aiheen tärkeänä työkaluna kaikille opetusalan asiantuntijoille, jotka haluavat kehittää yhteistyöt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tervonen, Anne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55066
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmani tarkoitus on tarkastella erilaisia kokemuksia erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan välisen yhteistyön kehittymisprosessista ja sen piirissä olevista toimivista käytännöistä. Näen aiheen tärkeänä työkaluna kaikille opetusalan asiantuntijoille, jotka haluavat kehittää yhteistyötaitojaan moniammatillisesti. Tutkielman toteutin laadullisesti teemahaastatteluina fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Aineiston analyysin tein aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Aineisto koostuu äänitetyistä haastatteluista, joita aineistoon sain kahdeksan, ja yhden haastattelun toteutin kirjaamalla muistiinpanoja keskustellessa. Löysin tutkielmani tuloksissa viisi pääluokkaa, jotka liittyivät toimivien käytäntöjen muodostumiseen. Ne ovat arvostava vuorovaikutus, roolien selkeyttäminen, kommunikaatio eri ammattiryhmien välillä, aika yhteistyön rakentumiseen sekä ulkopuolinen tuki. Jokaisesta pääluokasta löytyy myös omat alaluokkansa, joita esittelen kirjoitettuna ja kuvioin tulos-osiossa. Tutkielman teoreettisena johtopäätöksenä oli, että kaikki nämä pääluokat liittyvät vahvasti toimivan yhteistyön rakentumiseen ja hyvien käytäntöjen muodostumiseen. Nämä pääluokat esitettiin lähes jokaisessa haastattelussa. Erityisesti tutkielman tuloksissa korostui arvostavaan vuorovaikutukseen liittyvät seikat: kunnioituksen antaminen ja kokeminen, toisen arvostaminen ja arvostuksen kokeminen, yhteinen näkemys, luottamus, edellytykset toimivalle yhteistyölle, halu tehdä työtä yhdessä sekä rehellisyys. Nämä lähtökohdat ovat tärkeitä edellytyksiä onnistuneeseen vuorovaikutukseen ja kaiken hyvän yhteistyön pohjalla olevia ehtoja. Hakusanat: yhteistyö, toimivat käytännöt, tiimityö, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus