Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot

Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden suoriutumista tiedonhaku- ja oppimistehtävässä simuloidussa internetpohjaisessa ympäristössä sekä suoriutumistason yhteyksiä oppilaiden kognitiivisiin taitoihin. Tutkimus suoritettiin osana Jyväskylän yliopiston...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turok, Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54940
_version_ 1826225721305989120
author Turok, Julia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Turok, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Turok, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Turok, Julia
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden suoriutumista tiedonhaku- ja oppimistehtävässä simuloidussa internetpohjaisessa ympäristössä sekä suoriutumistason yhteyksiä oppilaiden kognitiivisiin taitoihin. Tutkimus suoritettiin osana Jyväskylän yliopiston eSeek -hanketta. Tähän tutkimukseen vali-koitiin tyypillisesti lukevat oppilaat ilman tarkkaavuuspulmia. Lopullinen otos koostui 38 oppilaasta. Osallistujien kognitiivisten taitojen mittaamiseen käytettiin tehtäviä älykkyystesteistä ja neuro-psykologisen tutkimuksen testeistä. Internetlukemistaitoja tarkasteltiin ILA (Internet Lukemisen Arviointi) -mallin avulla useammalla osa-alueella: erikseen pisteytettiin hakulausekkeiden muodostaminen, tarvittavan tiedon löytäminen, tiedon kriittinen arviointi, tietojen yhdisteleminen eri läh-teistä sekä yhteenvedon informointi muille. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että internetlukemisen osalta eniten haasteita oppilaille tuottivat tarvittavan sivun nopea löytäminen, informaation luotettavuuden arviointi, eri lähteistä löydetyn tiedon yhdistäminen ja sähköpostikäytänteiden hallinta. Visuaalisen tarkkaavuuden ja päättelyn taidoilla oli yhteys oppilaiden argumentointitaitoihin. Verbaalisen dekoodauksen oikeellisuus oli yhteydessä yhteenvedon laatuun, ja nimeämisen ja dekoodauksen sujuvuus oli yhteydessä sekä yhteenvedon laatuun että taitoon käyttää lähteitä yhteenvedossa. Tutkimukseni tulosten perusteella internetlukemisen prosessit saattavat tuottaa oppilaille pulmia. Internetpohjaisen tiedonhaun eri vaiheita tulisikin harjoitella kouluopetuksessa enemmän. Tämän lisäksi visuaalinen tarkkaavuus ja päättely sekä nimeämisen ja dekoodauksen sujuvuus ja oikeellisuus näyttävät olevan digitaalisten oppimisympäristöjen kannalta olennaisia taitoja, joiden kehittämiseen voisi kiinnittää entistä enemmän huomiota.
first_indexed 2024-09-11T08:49:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Paavo.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turok, Julia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-07-23T17:06:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-07-23T17:06:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1705338", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54940", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden suoriutumista tiedonhaku- ja oppimisteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 simuloidussa internetpohjaisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 suoriutumistason yhteyksi\u00e4 oppilaiden kognitiivisiin taitoihin. \r\nTutkimus suoritettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston eSeek -hanketta. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen vali-koitiin tyypillisesti lukevat oppilaat ilman tarkkaavuuspulmia. Lopullinen otos koostui 38 oppilaasta. Osallistujien kognitiivisten taitojen mittaamiseen k\u00e4ytettiin teht\u00e4vi\u00e4 \u00e4lykkyystesteist\u00e4 ja neuro-psykologisen tutkimuksen testeist\u00e4. Internetlukemistaitoja tarkasteltiin ILA (Internet Lukemisen Arviointi) -mallin avulla useammalla osa-alueella: erikseen pisteytettiin hakulausekkeiden muodostaminen, tarvittavan tiedon l\u00f6yt\u00e4minen, tiedon kriittinen arviointi, tietojen yhdisteleminen eri l\u00e4h-teist\u00e4 sek\u00e4 yhteenvedon informointi muille.\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 internetlukemisen osalta eniten haasteita oppilaille tuottivat tarvittavan sivun nopea l\u00f6yt\u00e4minen, informaation luotettavuuden arviointi, eri l\u00e4hteist\u00e4 l\u00f6ydetyn tiedon yhdist\u00e4minen ja s\u00e4hk\u00f6postik\u00e4yt\u00e4nteiden hallinta. Visuaalisen tarkkaavuuden ja p\u00e4\u00e4ttelyn taidoilla oli yhteys oppilaiden argumentointitaitoihin. Verbaalisen dekoodauksen oikeellisuus oli yhteydess\u00e4 yhteenvedon laatuun, ja nime\u00e4misen ja dekoodauksen sujuvuus oli yhteydess\u00e4 sek\u00e4 yhteenvedon laatuun ett\u00e4 taitoon k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 l\u00e4hteit\u00e4 yhteenvedossa. \r\nTutkimukseni tulosten perusteella internetlukemisen prosessit saattavat tuottaa oppilaille pulmia. Internetpohjaisen tiedonhaun eri vaiheita tulisikin harjoitella kouluopetuksessa enemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi visuaalinen tarkkaavuus ja p\u00e4\u00e4ttely sek\u00e4 nime\u00e4misen ja dekoodauksen sujuvuus ja oikeellisuus n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan digitaalisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kannalta olennaisia taitoja, joiden kehitt\u00e4miseen voisi kiinnitt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Julia Turok (juturok) on 2017-07-23 17:06:52.654960. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-07-23T17:06:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707233353.pdf: 501788 bytes, checksum: 19f1783a670ed4be04d2fcd1bd1d4d0f (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 7aea534a2aaa1f98240835bdd8c333fd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-07-23T17:06:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707233353.pdf: 501788 bytes, checksum: 19f1783a670ed4be04d2fcd1bd1d4d0f (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 7aea534a2aaa1f98240835bdd8c333fd (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (41 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuudesluokkalaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201707233353", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-07-23T17:06:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonhaku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiiviset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54940
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/604e0651-2ad7-4c8b-8ba2-2f13ace91b08\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201707233353.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turok, Julia Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot kuudesluokkalaiset Psykologia Psychology 202 lukutaito monilukutaito Internet tiedonhaku kognitiiviset taidot
title Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
title_full Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
title_fullStr Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
title_full_unstemmed Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
title_short Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
title_sort kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
title_txtP Kuudesluokkalaisten tyypillisesti lukevien oppilaiden kognitiiviset kyvyt ja internetlukemisen taidot
topic kuudesluokkalaiset Psykologia Psychology 202 lukutaito monilukutaito Internet tiedonhaku kognitiiviset taidot
topic_facet 202 Internet Psychology Psykologia kognitiiviset taidot kuudesluokkalaiset lukutaito monilukutaito tiedonhaku
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54940 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707233353
work_keys_str_mv AT turokjulia kuudesluokkalaistentyypillisestilukevienoppilaidenkognitiivisetkyvytjainternetlukemis