Tapaustutkimus tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely

Tämä tapaustutkimus pyrkii tunnistamaan teollisen yrityksen uudistuvien verkkosivujen ja digitaalisten palveluiden mahdollisuuksia. Tutkimuksessa keskitytään tuotteen käyttöön liittyvien digitaalisten palveluiden määrittelyyn, asiakasportaalin kehittämiseen ensisijaisesti. Tutkimus on laad...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dahlström, Henri
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54901
_version_ 1828193099988336640
author Dahlström, Henri
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Dahlström, Henri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Dahlström, Henri Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Dahlström, Henri
datasource_str_mv jyx
description Tämä tapaustutkimus pyrkii tunnistamaan teollisen yrityksen uudistuvien verkkosivujen ja digitaalisten palveluiden mahdollisuuksia. Tutkimuksessa keskitytään tuotteen käyttöön liittyvien digitaalisten palveluiden määrittelyyn, asiakasportaalin kehittämiseen ensisijaisesti. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka koostuu kirjallisuusosuudesta sekä empiirisestä osuudesta, johon aineistoa on hankittu haastattelemalla yrityksen avainhenkilöitä. Haastattelurunko perustuu kriittiseen menestysketju -viitekehykseen, jonka avulla on tarkoitus tunnistaa digitaalisten palveluiden toiminnot ja ominaisuudet, jotka palvelevat sekä yrityksen että asiakkaiden tavoittelemia arvoja ja hyötyjä. Haastatteluiden avulla on myös tunnistettu nykyiset ongelmat, erityisesti palvelukeskeisyyden ja arvon yhteisluonnin eli vuorovaikutuksen näkökulmasta. Nämä ongelmat pyritään ratkaisemaan uusien digitaalisten palveluiden avulla. Pääasiassa avainhenkilöt kokivat asiakkaiden tavoittelevan kustannustehokkuutta sekä asiakastyytyväisyyttä. Tämän lisäksi yritys tavoittelee myös kustannustehokkuutta, pitkiä asiakassuhteita sekä liiketoiminnan kasvua. Kirjallisuuden ja haastatteluiden avulla luotiin rautalankamallit asiakasportaalille, joissa toivotut ongelmat ratkaisevat palvelut on esitetty. Rautalankamallit esitettiin yrityksessä, ja havainnollistetut palvelut saivat tukea yrityksen avainhenkilöiltä. Näin ollen luoduilla malleilla on ollut tärkeä osa yrityksen palveluiden määrittelyä. This case study is aims to identify potential of industrial company’s new websites and digital services. The focus is on defining supportive digital services for product use, primarily on developing the customer portal. The research is a qualitative case study including literature review and an empirical part, which has been constructed by interviewing key persons in the company. The body of the interview bases on Critical Success Chain framework, which main idea is to identify functions and features of a digital service. These functions and features should serve both company’s and customers’ targeted values and benefits. The interviews have also helped to identify current problems, especially from service-dominant logic and value co-creation point-of-views. The new digital services are aiming to solve these problems. Main findings of targeted values and benefits for the customer were cost efficiency and customer satisfaction. Targeted values and benefits for company were also cost efficiency but also long-term customer relationships and business growth. The wireframe models for the customer portal base on the literature review and the interviews. Wireframes present the desired problem solving services and functions. The models were presented in the company and the key persons (interviewees) supported the presented solutions. Thus, the models that have been created in this research have played an important role in defining the future services of the company.
first_indexed 2024-09-11T08:51:07Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Dahlstr\u00f6m, Henri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-07-10T12:02:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-07-10T12:02:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704858", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54901", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308 tapaustutkimus pyrkii tunnistamaan teollisen yrityksen uudistuvien verkkosivujen ja digitaalisten palveluiden mahdollisuuksia. Tutkimuksessa keskityta\u0308a\u0308n tuotteen ka\u0308ytto\u0308o\u0308n liittyvien digitaalisten palveluiden ma\u0308a\u0308rittelyyn, asiakasportaalin kehitta\u0308miseen ensisijaisesti. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka koostuu kirjallisuusosuudesta seka\u0308 empiirisesta\u0308 osuudesta, johon aineistoa on hankittu haastattelemalla yrityksen avainhenkilo\u0308ita\u0308. Haastattelurunko perustuu kriittiseen menestysketju -viitekehykseen, jonka avulla on tarkoitus tunnistaa digitaalisten palveluiden toiminnot ja ominaisuudet, jotka palvelevat seka\u0308 yrityksen etta\u0308 asiakkaiden tavoittelemia arvoja ja hyo\u0308tyja\u0308. Haastatteluiden avulla on myo\u0308s tunnistettu nykyiset ongelmat, erityisesti palvelukeskeisyyden ja arvon yhteisluonnin eli vuorovaikutuksen na\u0308ko\u0308kulmasta. Na\u0308ma\u0308 ongelmat pyrita\u0308a\u0308n ratkaisemaan uusien digitaalisten palveluiden avulla. Pa\u0308a\u0308asiassa avainhenkilo\u0308t kokivat asiakkaiden tavoittelevan kustannustehokkuutta seka\u0308 asiakastyytyva\u0308isyytta\u0308. Ta\u0308ma\u0308n lisa\u0308ksi yritys tavoittelee myo\u0308s kustannustehokkuutta, pitkia\u0308 asiakassuhteita seka\u0308 liiketoiminnan kasvua. Kirjallisuuden ja haastatteluiden avulla luotiin rautalankamallit asiakasportaalille, joissa toivotut ongelmat ratkaisevat palvelut on esitetty. Rautalankamallit esitettiin yrityksessa\u0308, ja havainnollistetut palvelut saivat tukea yrityksen avainhenkilo\u0308ilta\u0308. Na\u0308in ollen luoduilla malleilla on ollut ta\u0308rkea\u0308 osa yrityksen palveluiden ma\u0308a\u0308rittelya\u0308.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This case study is aims to identify potential of industrial company\u2019s new websites and digital services. The focus is on defining supportive digital services for product use, primarily on developing the customer portal. The research is a qualitative case study including literature review and an empirical part, which has been constructed by interviewing key persons in the company. The body of the interview bases on Critical Success Chain framework, which main idea is to identify functions and features of a digital service. These functions and features should serve both company\u2019s and customers\u2019 targeted values and benefits. The interviews have also helped to identify current problems, especially from service-dominant logic and value co-creation point-of-views. The new digital services are aiming to solve these problems. Main findings of targeted values and benefits for the customer were cost efficiency and customer satisfaction. Targeted values and benefits for company were also cost efficiency but also long-term customer relationships and business growth. The wireframe models for the customer portal base on the literature review and the interviews. Wireframes present the desired problem solving services and functions. The models were presented in the company and the key persons (interviewees) supported the presented solutions. Thus, the models that have been created in this research have played an important role in defining the future services of the company.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henri Dahlstr\u00f6m (hemidahl) on 2017-07-10 12:02:18.618019. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-07-10T12:02:19Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707103276.pdf: 1248104 bytes, checksum: 9f8e1003a62969d3c50c482c23506c89 (MD5)\r\nlicense.html: 1143 bytes, checksum: f7f6f74242b7dc0649a677825df98f1b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-07-10T12:02:19Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201707103276.pdf: 1248104 bytes, checksum: 9f8e1003a62969d3c50c482c23506c89 (MD5)\r\nlicense.html: 1143 bytes, checksum: f7f6f74242b7dc0649a677825df98f1b (MD5)\r\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (72 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelukeskeisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisluonti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "portaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ja\u0308lkimyynti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ka\u0308ytta\u0308ja\u0308kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rautalankamallinnus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden m\u00e4\u00e4rittely", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden m\u00e4\u00e4rittely", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201707103276", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-07-10T12:02:19Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "portaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54901
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:14Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Dahlström, Henri Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely palvelukeskeisyys arvo yhteisluonti portaali jälkimyynti käyttäjäkokemus rautalankamallinnus Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 palvelut arvonluonti portaalit
title Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
title_alt Tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
title_full Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
title_fullStr Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
title_full_unstemmed Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
title_short Tapaustutkimus
title_sort tapaustutkimus tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
title_sub tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
title_txtP Tapaustutkimus : tuotetta tukevien digitaalisten palveluiden määrittely
topic palvelukeskeisyys arvo yhteisluonti portaali jälkimyynti käyttäjäkokemus rautalankamallinnus Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 palvelut arvonluonti portaalit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede arvo arvonluonti jälkimyynti käyttäjäkokemus palvelukeskeisyys palvelut portaali portaalit rautalankamallinnus yhteisluonti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54901 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707103276
work_keys_str_mv AT dahlströmhenri tapaustutkimustuotettatukeviendigitaalistenpalveluidenmäärittely