Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen

Esineiden internet (IoT) on verkkoon kytkettyjen laitteiden ja esineiden kokonaisuus, jonka mahdollisuudet on havaittu monilla eri aloilla. Vähittäiskaupan alan kovan kilpailun vuoksi esineiden internet -innovaatiot yleistyvät hiljalleen ja muokkaavat ostotapahtumaa radikaalisti. Näiden teknologioid...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yrjänä, Laura
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54893
_version_ 1826225812239548416
author Yrjänä, Laura
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Yrjänä, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Yrjänä, Laura Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Yrjänä, Laura
datasource_str_mv jyx
description Esineiden internet (IoT) on verkkoon kytkettyjen laitteiden ja esineiden kokonaisuus, jonka mahdollisuudet on havaittu monilla eri aloilla. Vähittäiskaupan alan kovan kilpailun vuoksi esineiden internet -innovaatiot yleistyvät hiljalleen ja muokkaavat ostotapahtumaa radikaalisti. Näiden teknologioiden osalta tutkimuksessa on keskitytty erityisesti niiden teknisiin ominaisuuksiin, kun taas liiketoiminnan, erityisesti asiakaskokemuksen näkökulmasta ne ovat jätetty vähemmälle huomiolle. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee esineiden internetiä vähittäiskaupan kontekstissa esitellen asiakasnäkökulmasta keskeisimpiä sovelluksia sekä niiden vaikutuksia asiakaskokemukseen. Tuloksissa on esitetty esineiden internetin vaikutuksia, sekä haasteita että mahdollisuuksia, asiakaskokemukseen sekä tarkemmin käyttäjäkokemukseen, ostokokemukseen ja palvelukokemukseen. Tutkielmassa on käytetty lähteinä vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja, joita on haettu Google Scholar, Scopus ja JYKDOK -tietokannoista. Lisäksi on käytetty muutamia aiheeseen liittyviä verkkolähteitä. The Internet of Things is an entity of connected devices and objects connected to the network. Its potential has been observed in many different areas. Due to the strong competition in the retail sector, IoT-innovations become slowly more common and change the purchase transaction radically. The existing literature on these technologies has focused in particular on their technical characteristics, while the business facet, especially customer experience, has been neglected. This literature review discusses the Internet of Things in the retail industry from the customer point of view, by introducing the most essential applications and their impact on customer experience. The results present the impacts, both opportunities and challenges of the Internet of Things on customer experience, and further on user experience, shopping experience and service experience. The sources of this thesis are peer-reviewed scientific articles and books, which have been retrieved from Google Scholar, Scopus and JYKDOK databases. In addition, there have been used a few online sources related to the topic.
first_indexed 2017-07-07T20:14:47Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clemets, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yrj\u00e4n\u00e4, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-07-07T12:43:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-07-07T12:43:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54893", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Esineiden internet (IoT) on verkkoon kytkettyjen laitteiden ja esineiden kokonaisuus, jonka mahdollisuudet on havaittu monilla eri aloilla. V\u00e4hitt\u00e4iskaupan alan kovan kilpailun vuoksi esineiden internet -innovaatiot yleistyv\u00e4t hiljalleen ja muokkaavat ostotapahtumaa radikaalisti. N\u00e4iden teknologioiden osalta tutkimuksessa on keskitytty erityisesti niiden teknisiin ominaisuuksiin, kun taas liiketoiminnan, erityisesti asiakaskokemuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta ne ovat j\u00e4tetty v\u00e4hemm\u00e4lle huomiolle. T\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma k\u00e4sittelee esineiden interneti\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskaupan kontekstissa esitellen asiakasn\u00e4k\u00f6kulmasta keskeisimpi\u00e4 sovelluksia sek\u00e4 niiden vaikutuksia asiakaskokemukseen. Tuloksissa on esitetty esineiden internetin vaikutuksia, sek\u00e4 haasteita ett\u00e4 mahdollisuuksia, asiakaskokemukseen sek\u00e4 tarkemmin k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen, ostokokemukseen ja palvelukokemukseen. Tutkielmassa on k\u00e4ytetty l\u00e4htein\u00e4 vertaisarvioituja tieteellisi\u00e4 artikkeleita ja kirjoja, joita on haettu Google Scholar, Scopus ja JYKDOK -tietokannoista. Lis\u00e4ksi on k\u00e4ytetty muutamia aiheeseen liittyvi\u00e4 verkkol\u00e4hteit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The Internet of Things is an entity of connected devices and objects connected to the network. Its potential has been observed in many different areas. Due to the strong competition in the retail sector, IoT-innovations become slowly more common and change the purchase transaction radically. The existing literature on these technologies has focused in particular on their technical characteristics, while the business facet, especially customer experience, has been neglected. This literature review discusses the Internet of Things in the retail industry from the customer point of view, by introducing the most essential applications and their impact on customer experience. The results present the impacts, both opportunities and challenges of the Internet of Things on customer experience, and further on user experience, shopping experience and service experience. The sources of this thesis are peer-reviewed scientific articles and books, which have been retrieved from Google Scholar, Scopus and JYKDOK databases. In addition, there have been used a few online sources related to the topic.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Yrj\u00e4n\u00e4 (laanyrja) on 2017-07-07 12:43:36.301314. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-07-07T12:43:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201707073267.pdf: 532944 bytes, checksum: 150d9cb8159d7f7d374a4628ee0f00f6 (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: b1d78c5bf8cb5ba56ee0d193419788ad (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-07-07T12:43:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201707073267.pdf: 532944 bytes, checksum: 150d9cb8159d7f7d374a4628ee0f00f6 (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: b1d78c5bf8cb5ba56ee0d193419788ad (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esineiden internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hitt\u00e4iskauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostokokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelukokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esineiden internet v\u00e4hitt\u00e4iskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201707073267", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-07-07T12:43:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54893
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/14cc4f7b-590f-458e-8d69-e84981c58846\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201707073267.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Yrjänä, Laura Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen esineiden internet vähittäiskauppa asiakaskokemus käyttäjäkokemus ostokokemus palvelukokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
title_full Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
title_fullStr Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
title_full_unstemmed Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
title_short Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
title_sort esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
title_txtP Esineiden internet vähittäiskaupan alalla ja sen vaikutukset asiakaskokemukseen
topic esineiden internet vähittäiskauppa asiakaskokemus käyttäjäkokemus ostokokemus palvelukokemus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus esineiden internet käyttäjäkokemus ostokokemus palvelukokemus vähittäiskauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54893 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707073267
work_keys_str_mv AT yrjänälaura esineideninternetvähittäiskaupanalallajasenvaikutuksetasiakaskokemukseen