Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen

Paikat saavat kilpailuetua menestyvästä brändistä yhtä lailla kuin yritykset tuotebrändistä ja ihmiset henkilöbrändistä. Paikkabrändien tutkimus hakee kuitenkin vielä muotoaan, vaikka sen soveltamiselle olisi kysyntää. Tämä tutkimus selvittää sidosryhmien edustajien käsityksiä paikkabrändin kehittäm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Metso, Eero
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2017
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54875
_version_ 1828193099973656576
author Metso, Eero
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Metso, Eero Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Metso, Eero Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Metso, Eero
datasource_str_mv jyx
description Paikat saavat kilpailuetua menestyvästä brändistä yhtä lailla kuin yritykset tuotebrändistä ja ihmiset henkilöbrändistä. Paikkabrändien tutkimus hakee kuitenkin vielä muotoaan, vaikka sen soveltamiselle olisi kysyntää. Tämä tutkimus selvittää sidosryhmien edustajien käsityksiä paikkabrändin kehittämisestä. Tutkimus syventyy yksilötasolle rikastaakseen paljolti organisaatiotasoon keskittyvää tutkimusalaa. Tutkimusta varten kerättiin aineisto haastattelemalla yhdeksää aktiivisesti alueen kehittämiseen osallistuvaa toimijaa kolmesta kulttuuriympäristökohteesta. Puolistrukturoitujen haastattelujen aineisto litteroitiin ja käytiin läpi teoriaohjaavaan sisällönanalyysin avulla. Aineiston analyysissa löydettyjen teemojen kautta vastattiin tutkimusongelmaan. Aineistosta tarkasteltiin paikkabrändin kehittämiseen liittyvän yhteistyön piirteitä ja siihen sitoutumisen syitä. Samalla eriteltiin myös esimerkkejä toimivista käytänteistä ja kohdatuista ongelmista. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että syyt brändin kehittämiseen osallistumiselle olivat pääosin sosiaalisia ja osalla elinkeinoon liittyviä. Brändin kehittämiseen liittyviä prosesseja hankaloittivat muun muassa eriävät näkemykset ja toimintatavat. Prosessien tehostamiseksi olisi kaivattu keskeistä koordinoivaa tahoa. Ulkopuolisten sidosryhmien houkutteleminen koettiin vaikeaksi, vaikka kohteissa toimittiin pääpiirteissään tutkimuskirjallisuuden suositusten mukaisesti. Alan kirjallisuudessa painotetaan brändäysprosessin sosiaalista olemusta ja sidosryhmien osallistamista. Monissa artikkeleissa keskitytään näiden asioiden hyötyihin, mutta harva kirjoittaja ohjaa niissä onnistumisen keinoihin. Tämän tutkimuksen tuloksista käy ilmi tarve tarkemmalle perehtymiselle esimerkiksi keinoihin osallisuuden lisäämiseen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laajalahti, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Metso, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2017-07-06T11:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2017-07-06T11:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2017", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1704787", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54875", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Paikat saavat kilpailuetua menestyv\u00e4st\u00e4 br\u00e4ndist\u00e4 yht\u00e4 lailla kuin yritykset tuotebr\u00e4ndist\u00e4 ja ihmiset henkil\u00f6br\u00e4ndist\u00e4. Paikkabr\u00e4ndien tutkimus hakee kuitenkin viel\u00e4 muotoaan, vaikka sen soveltamiselle olisi kysynt\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 sidosryhmien edustajien k\u00e4sityksi\u00e4 paikkabr\u00e4ndin kehitt\u00e4misest\u00e4. Tutkimus syventyy yksil\u00f6tasolle rikastaakseen paljolti organisaatiotasoon keskittyv\u00e4\u00e4 tutkimusalaa.\n\nTutkimusta varten ker\u00e4ttiin aineisto haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 aktiivisesti alueen kehitt\u00e4miseen osallistuvaa toimijaa kolmesta kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6kohteesta. Puolistrukturoitujen haastattelujen aineisto litteroitiin ja k\u00e4ytiin l\u00e4pi teoriaohjaavaan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Aineiston analyysissa l\u00f6ydettyjen teemojen kautta vastattiin tutkimusongelmaan.\n\nAineistosta tarkasteltiin paikkabr\u00e4ndin kehitt\u00e4miseen liittyv\u00e4n yhteisty\u00f6n piirteit\u00e4 ja siihen sitoutumisen syit\u00e4. Samalla eriteltiin my\u00f6s esimerkkej\u00e4 toimivista k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 ja kohdatuista ongelmista. Tutkimuksen tuloksista selvisi, ett\u00e4 syyt br\u00e4ndin kehitt\u00e4miseen osallistumiselle olivat p\u00e4\u00e4osin sosiaalisia ja osalla elinkeinoon liittyvi\u00e4. Br\u00e4ndin kehitt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 prosesseja hankaloittivat muun muassa eri\u00e4v\u00e4t n\u00e4kemykset ja toimintatavat. Prosessien tehostamiseksi olisi kaivattu keskeist\u00e4 koordinoivaa tahoa. Ulkopuolisten sidosryhmien houkutteleminen koettiin vaikeaksi, vaikka kohteissa toimittiin p\u00e4\u00e4piirteiss\u00e4\u00e4n tutkimuskirjallisuuden suositusten mukaisesti.\n\nAlan kirjallisuudessa painotetaan br\u00e4nd\u00e4ysprosessin sosiaalista olemusta ja sidosryhmien osallistamista. Monissa artikkeleissa keskityt\u00e4\u00e4n n\u00e4iden asioiden hy\u00f6tyihin, mutta harva kirjoittaja ohjaa niiss\u00e4 onnistumisen keinoihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi tarve tarkemmalle perehtymiselle esimerkiksi keinoihin osallisuuden lis\u00e4\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eero Metso (eealmets) on 2017-07-06 11:03:14.526290. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2017-07-06T11:03:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201707063244.pdf: 183187 bytes, checksum: da055df9328c002f257434fea9899855 (MD5)\nlicense.html: 4804 bytes, checksum: 6897af12d5d4f64f0b41c9a9ef3f0b51 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2017-07-06T11:03:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201707063244.pdf: 183187 bytes, checksum: da055df9328c002f257434fea9899855 (MD5)\nlicense.html: 4804 bytes, checksum: 6897af12d5d4f64f0b41c9a9ef3f0b51 (MD5)\n Previous issue date: 2017", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (58 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "paikkabr\u00e4ndi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sidosryhmien n\u00e4k\u00f6kulmia paikkabr\u00e4ndin kehitt\u00e4miseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201707063244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2017-07-06T11:03:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "2000", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "order", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "paikkatiedot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuriymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_54875
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:32Z
main_date 2017-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2017
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/131f50ac-e0b9-43c7-a340-d9e517caf5ff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201707063244.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2017
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Metso, Eero Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen paikkabrändi Yhteisöviestintä Organizational Communication Sisällönanalyysi 3131 paikkatiedot kulttuuriympäristö brändäys osallistaminen
title Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen
title_full Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen
title_fullStr Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen
title_full_unstemmed Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen
title_short Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen
title_sort sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen
title_txtP Sidosryhmien näkökulmia paikkabrändin kehittämiseen
topic paikkabrändi Yhteisöviestintä Organizational Communication Sisällönanalyysi 3131 paikkatiedot kulttuuriympäristö brändäys osallistaminen
topic_facet 3131 Organizational Communication Sisällönanalyysi Yhteisöviestintä brändäys kulttuuriympäristö osallistaminen paikkabrändi paikkatiedot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54875 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707063244
work_keys_str_mv AT metsoeero sidosryhmiennäkökulmiapaikkabrändinkehittämiseen