Aktivistinen taide vapautuksena kriittinen pedagogiikka Voima-lehden kulttuurihäirintä-artikkeleissa

Tutkielman aiheena on kriittisen pedagogiikan ilmentymät aktivistisessa taiteessa. Aineistona on käytetty Voima-lehden vuonna 2016 julkaistuja kulttuurihäirintäaiheisia artikkeleita, joiden diskurssien analyysissä esiin nousee erityisesti kolme osatekijää, jotka muodostavat kuvan tämän päivän aktivi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tuikkala, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54774
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman aiheena on kriittisen pedagogiikan ilmentymät aktivistisessa taiteessa. Aineistona on käytetty Voima-lehden vuonna 2016 julkaistuja kulttuurihäirintäaiheisia artikkeleita, joiden diskurssien analyysissä esiin nousee erityisesti kolme osatekijää, jotka muodostavat kuvan tämän päivän aktivistisesta taiteesta kriittisen pedagogiikan toteuttajana: ideologiakritiikki, alakulttuuri valtakulttuurin haastajana sekä taidetta välineellisesti käyttävä aktivistinen toiminta. This research is about critical pedagogy in activist art. I have analyzed discourses of cultural jamming-articles in Voima-magazine and found three themes that constitute the critical pedagogy in activist art today: ideology critic, subcultures and activism that uses art as a tool.